Projekt komunikacyjny nabiera rozpędu

– Jesteśmy w miejscu, gdzie trwa największa obecnie przebudowa w Nowej Soli – mówiła Ewa Batko, rzecznik prasowa urzędu miasta witając gości konferencji prasowej przed dworcem kolejowym. W jego sąsiedztwie z każdym tygodniem postępuje coraz bardziej przebudowa ulicy Towarowej oraz skrzyżowania z ul. Zjednoczenia, które zastąpi rondo.

To jeden z kilku elementów dużego projektu, w ramach którego Nowa Sól oraz większość gmin powiatu nowosolskiego od podstaw powołują do życia spółkę, która zajmie się w kolejnych latach organizacją autobusowego transportu publicznego.

– Przy dworcu PKP powstanie nowe centrum przesiadkowe, z którego korzystać będzie przewoźnik miejski oraz wszyscy inni, dziś korzystający ze starego dworca PKS. Budynek dworca kolejowego również zostanie przystosowany do obsługi pasażerów zarówno autobusów, jak i pociągów. Do września rozstrzygnąć powinny się przetargi na remont dworca autobusowego w Kożuchowie oraz budowę w pozostałych gminach i w Nowej Soli lokalnych przystanków z zatokami, wiatami, a przy ul. Chałubińskiego w mieście również samoobsługową toaletą – mówił Andrzej Drozdek, naczelnik wydziału inwestycji w urzędzie miejskim.

Jak mówi Paweł Knurek z firmy Pribex, kierownik budowy inwestycji przy ul. Towarowej, prace postępują, choć raz po raz budowlańcy natrafiają na różnego rodzaju niespodzianki. – To dawny teren kolei, nigdy dokładnie niezinwentaryzowany. Pod ziemią są np. sieci wodociągowe czy kable,  których nie ma na mapach, a powinny być, i które są w dokumentach, a nie ma ich pod ziemią. To w takich miejscach standard i inwestor na etapie zamówienia nie jest w stanie tych utrudnień przewidzieć – komentował P. Knurek.

Na odcinku od ul. Wojska Polskiego do ul. Zjednoczenia jeden pas jezdni jest zerwany. Na wysokości dworca PKP widać początki ronda, a głębiej, bliżej ul. Gimnazjalnej, powstają m.in. stanowiska dla autobusów.

– Stanowiska będą ustawione pod skosem, a pasażerowie wsiadać będą z zadaszonych wysepek. Autobusy nie będą się wycofywać, bo będzie wyznaczony pas do bezpiecznego nawrotu – wyjaśniał Mirosław Paszkiewicz, główny specjalista ds. komunikacji w urzędzie miejskim.
23 autobusy o długości prawie 9 metrów (na 60 pasażerów) marki Solaris zostały już zamówione. Umowa na cztery dłuższe (12 metrowe, 90-osobowe) od Autosanu będzie niebawem podpisana.

– Wszystkie pojazdy będą przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Pierwsze i drugie drzwi bez stopni, tablice elektroniczne przednie, boczne i tylne oraz w środku, monitoring, zapowiadanie przystanków, klimatyzacja, punkty do ładowania telefonów komórkowych – wyliczał plusy nowych autobusów M. Paszkiewicz.

Na całym terenie międzygminnej komunikacji obowiązywać będą jednakowe zasady charakterystyczne dla komunikacji miejskiej, czyli np. takie same zniżki.

– Osoby po 70. roku życia będą jeździć bezpłatnie. Powołanie spółki spowoduje, że od 1 lipca 2018 roku autobusy dojadą do dalekich wsi, z których dziś nie ma żadnych połączeń z większymi miejscowościami – mówił M. Paszkiewicz.

Kolejna nowość to system dynamicznej informacji pasażerskiej, w ramach którego w Nowej Soli zostanie zainstalowanych 16 elektronicznych tablic informacyjnych oraz jedna w Kożuchowie. Pasażerowie będą mogli też korzystać z elektronicznego biletu w formie doładowywanej karty. – To tzw. „portmonetka”, którą zbliża się po wejściu i tuż przed wyjściem z autobusu, aby system pobrał odpowiednią opłatę – zapowiada miejski specjalista od komunikacji.

W ostatnim czasie inna ekipa budowlańców pojawiła się też przy Rondzie Województwa Lubuskiego, gdzie z ziemi zaczynają powoli wyrastać fundamenty kompleksu budynków zajezdni autobusowej.

– Z lewej strony będzie stacja paliw z wiatą i budynkiem oraz zbiornik o pojemności 40 tys. litrów. Za stacją budynek administracyjno
-biurowy, zadaszone miejsce dla np. rowerów czy skuterów, miejsca parkingowe dla klientów i wzdłuż linii elektroenergetycznej ciąg miejsc postojowych dla autobusów – wyliczał A. Drozdek.

Po przeciwnej stronie stanie hala napraw, myjnia, budynek socjalny dla pracowników, a na tyłach zbiornik przyjmujący wody opadowe. Przy rozdzielonym wjeździe i wyjeździe z terenu zajezdni ustawiony będzie totem z logiem projektu.

Centrum przesiadkowe przy ul. Towarowej powstanie do listopada tego roku. Termin zajezdni wypada na koniec kwietnia roku 2018. Wartość wszystkich inwestycji związanych z komunikacją to ok. 50 mln zł, z czego aż 35,8 mln zł pochodzi ze środków europejskich przekazanych przez urząd marszałkowski.
Artur Lawrenc

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Artur Lawrenc

Aktualności, oświata

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content