Radni jednogłośnie za tunelem

Radni powiatowi jednogłośnie podjęli uchwałę w sprawie wzajemnej współpracy i współdziałania z miastem w celu budowy tunelu drogowego w ciągu ul. Wojska Polskiego i podziemnego przejścia pieszo-rowerowego w ciągu ul. 1 Maja pod linią kolejową

Porozumienie dotyczy przebudowy w 2020 r. przez powiat nowosolski skrzyżowania ulic: Wojska Polskiego, Przyszłości, Matejki i Sienkiewicza. Jest to jedna z najważniejszych inwestycji modernizujących układ komunikacyjny Nowej Soli w przypadku budowy tunelu samochodowego w ciągu ulicy Wojska Polskiego i pieszo-rowerowego w ciągu ulicy 1 Maja.

Zanim jednak doszło do głosowania na mównicy pojawił się wiceprezydent Nowej Soli Jacek Milewski, który opowiedział o postępach w temacie planowanej budowy tunelu. Okazało się, że miasto zleciło powtórzenie badań natężenia ruchu w okresie jesiennym (pierwsze były w lipcu – dop. red.), aby poznać pełniejszy obraz. Analiza powinna być gotowa na przełomie października i listopada. J. Milewski zaproponował w związku z tym wspólne posiedzenie komisji rad miasta i powiatu na początku listopada, na które zaproszona ma zostać firma przeprowadzająca badania, która dokładnie przedstawi uzyskane wyniki.

Novum w sprawie jest podpisany już list intencyjny z PKP, który jednak na dziś do niczego miasta i powiatu nie zobowiązuje. Wiążącym etapem będzie umowa, z której to wynikać będą zobowiązania. Jak wyjaśniał J. Milewski list zawiera cztery podstawowe elementy. Po pierwsze mówi o współdziałaniu naszych samorządów z PLK, które podobnych projektów ma w Polsce zrealizować 11. Nowosolski jest szacowany na 47,5 mln zł i ma zostać wykonany w latach 2020-21. List potwierdza, że PLK na tym etapie gwarantuje po swojej stronie 30 mln. Pozostałe 17,5 mln zł powinny pochodzić ze środków powiatu, miasta i krajowych programów, które pomogą sfinansować np. przebudowy dróg dojazdowych do tuneli, rond, itd.

W ramach listu intencyjnego miasto zobowiązało się do wykonania oprócz analizy wielokryterialnej również koncepcji dla tunelu samochodowego i przejścia pieszo-rowerowego, na którą lada dzień rozpisze przetarg. – Wstępne marzenie mało realne jest takie, by ta koncepcja była gotowa w marcu przyszłego roku. Możemy założyć jednak, że w pierwszym półroczu będziemy mieli komplet: analizę wielokryterialną ruchu i koncepcję – podkreślił J. Milewski.

Ponadto miasto jest już po rozmowach w Ministerstwie Infrastruktury. Szuka możliwości dofinansowania tzw. zadań „okołotunelowych”. Po środki można sięgnąć np. w urzędzie marszałkowskim.

PLK na dziś w liście intencyjnym zapewniła 30 mln finansowania. Miasto jednak – jak podkreślił J. Milewski – nie powiedziało jeszcze ostatniego słowa. – Będziemy starać się rozmawiać z nimi by nasz wkład na dojazdowe drogi do tuneli był symboliczny – dodał wiceprezydent.

Milewski poinformował również radnych powiatu, że w drugiej połowie listopada i na początku grudnia miasto chce przeprowadzić konsultacje społeczne w temacie budowy tunelu.

Radna Danuta Kubicka przedstawiła z kolei obawy przedsiębiorców, którzy prowadzą działalności zlokalizowane przed przejazdami kolejowymi. – Byli oburzeni, że coś się planuje i nikt ich nie informuje. Obawiają się, że inwestycja negatywnie odbije się na prowadzonych przez nich biznesach – podkreśliła D. Kubicka.

J. Milewski odpowiedział, że dopiero opracowana koncepcja pokaże, gdzie będzie wlot do tunelu.

– Gdyby tunel na 1 Maja miał być z możliwością przejazdu samochodów, to już dziś w ciemno można powiedzieć, że butików nie ma. Natomiast jeśli chodzi o przejście pieszo-rowerowe, to na pewno będzie ono krótsze. Przekazaliśmy państwu z butików informację, że prosimy o cierpliwość. Będzie koncepcja, analiza i wówczas będziemy rozmawiać. Myślimy również o przedłużeniu ul. Towarowej. Rozmawiamy z PLK, żeby tunel przedłużyć na tyle, by ewentualnie ul. Towarową włączyć do ul. 1 Maja. Żeby było połączenie pomiędzy tymi dwoma fragmentami miasta. Obiecaliśmy spotkania z mieszkańcami i one z pewnością się odbędą – wyjaśnił J. Milewski.

Tuż przed głosowaniem na mównicę wszedł radny Mirosław Olejniczak, który podtrzymał wolę wsparcia inwestycji.

– Dla nas najistotniejszą sprawą pozostaje to, że zgłosiliśmy już akces do tego przedsięwzięcia. Jesteśmy „za”, natomiast ta uchwała „za”, która staje się deklaracją do zabezpieczenia środków w 2020 r., to krok następny. Musimy podjąć tę uchwałę ze świadomością, że będzie to z przedsięwzięć drogowych jedyna większa inwestycja, którą powiat będzie prowadził w 2020r. Co do ważności przedsięwzięcia mamy wystarczającą wiedzę. Pozostaje nam kontynuować myśl, którą wcześniej podjęliśmy. Jeśli zgodziliśmy się na to przedsięwzięcie, to idziemy dalej – zaznaczył M. Olejniczak.

Po jednogłośnej decyzji radnych J. Milewski zadeklarował, że miasto nadal konsekwentnie będzie realizowało plan i na bieżąco informowało powiat o postępach.

Facebooktwittergoogle_plusmailFacebooktwittergoogle_plusmail

Anna Karasiewicz

Publicystyka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *