Tunele w trzech wariantach

Koszt budowy tuneli będzie się wahał między 56 a 75 mln zł. Radni zapoznali się z analizą ruchu w mieście i proponowanymi wariantami inwestycji, która zakłada ogromne zmiany w miejskim systemie dróg i skrzyżowań

Spotkanie z analitykami, którzy w kontekście budowy w przyszłości tuneli pod torami, opracowali model ruchu w całym mieście, otworzył prezydent Wadim Tyszkiewicz.

– Podjęcie ostatecznej decyzji będzie bardzo trudne. Przed nami wyjątkowo kosztowna inwestycja, która spowodowałaby, że na nawet 2,5 roku sparaliżujemy ruch samochodowy w mieście i dlatego chcemy do tego podejść maksymalnie profesjonalnie. Przeanalizujemy warianty i możliwości, sprawdzimy, czy to w ogóle jest możliwe – mówił prezydent. – Budowa tuneli może kosztować kilkadziesiąt milionów złotych. Nie mamy takich pieniędzy, ale jest realna szansa na duże środki z PKP. Kolej może sfinansować tunel pod ul. Wojska Polskiego i podziemne przejście pieszo-rowerowe pod ul. 1 Maja, ale nie konieczne przebudowy wielu skrzyżowań i dróg prowadzących do tuneli. Musimy się liczyć z koniecznością wydania kilkunastu, a może i blisko 20 milionów złotych – dodał W. Tyszkiewicz.

Projektant szczegółowo przedstawił radnym i pracownikom urzędu wyniki przeprowadzonych analiz. Nowa Sól podzielono na 18 obszarów i stworzono pierwszy tak kompleksowy model ruchu, który pozwoli przewidzieć wiele sytuacji w kontekście inwestycji drogowych związanych nie tylko z tunelem.

Firma wytypowała dwa miejsca sprawiające największy problem. Pierwsze to skrzyżowania ulic Wojska Polskiego i Przyszłości (wraz z sąsiednim skrzyżowaniem z ul. Sienkiewicza), gdzie na dobę przejeżdża ponad 7 tys. pojazdów. Drugim jest skrzyżowanie ul. Wojska Polskiego, Kościuszki i Waryńskiego. – Nawet nie decydując się na budowę tuneli Nowa Sól powinna te skrzyżowania przebudować – mówił projektant.

Przedstawiono trzy warianty budowy tuneli. Każdy zakłada budowę za 30 mln zł tunelu pod ul. Wojska Polskiego, którą puszczony będzie ruch dla wszystkich pojazdów. W pierwszym i trzecim mamy podziemne przejście dla pieszych i rowerzystów pod ul. 1 Maja (10 mln zł), w drugim również jest to zaplanowane jako szeroki tunel również dla samochodów. Plany przewidują utworzenie nowej drogi nazwanej roboczo Nową Towarową. W pierwszy prowadzi ona od ul. Zaułek aż do ul. Przemysłowej (18 mln zł), a dwóch kolejnych tylko do ul. Wojska Polskiego (3,250 mln zł). Warianty I i III zakładają poszerzenie ronda Gedii za 3,5 mln zł, w każdym znajdziemy zmiany na wymienionych wcześniej problematycznych skrzyżowaniach oraz poszerzenia ulicy Zjednoczenia na odcinku od ul. Waryńskiego do dworca (2,450 mln zł), do którego nie będzie już dojazdu bezpośrednio za torami. Warianty kosztować będą kolejno: 73, 75,5 i 56,7 mln zł.

Analitycy wyliczyli, że przejazdy kolejowe są średnio zamknięte 20 minut na godzinę. W ciągu roku odbywa się w mieście 19,2 mln podróży z punktu A do punktu B. Średnio trwają one 5,17 min. Odległość średnia to niecałe 2 km, a prędkość 23 km/h.

– W najlepszym razie zmiany skrócą średni czas do 4,8 min i zwiększą prędkość do 25 km. Brzmi jako kosmetyka, ale biorąc pod uwagę zysk całoroczny uzyskujemy dzięki temu znaczny tzw. efekt ekonomiczny, który jest ważnym wskaźnikiem, branym pod uwagę przy staraniu się o dofinansowanie do tej inwestycji – wyjaśniała analityk.

W podsumowującej punktacji warianty otrzymały kolejno 10, 11 i 12 pkt. Również zdaniem wiceprezydenta Jacka Milewskiego najbliższa realizacji jest propozycja trzecia.

– Nie będziemy nikogo przekonywać, że wybudowanie jednego tunelu dla samochodów i drugiego w formie przejścia dla pieszych i rowerzystów jest lepsze niż dwa pełne tunele. Chodzi o wybór realnego rozwiązania – mówił wiceprezydent. – PKP na dziś jest gotowe przekazać 30 mln zł, ale będziemy jeszcze rozmawiać o kolejnych 10 mln. Nawet wówczas zostaje jeszcze ok. 16 mln zł. Na tę część, którą sfinansujemy z udziałem powiatu, będziemy szukać dodatkowych zewnętrznych źródeł wsparcia. Na dziś rozważamy warianty, decyzji jeszcze nie podjęliśmy – dodał J. Milewski.

Urząd zlecił już opracowanie koncepcji budowy tunelu i przejścia podziemnego, która może być gotowa w styczniu 2018, a to będzie dokument, który da odpowiedzi na kolejne z wielu postawionych na dziś pytań.

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Artur Lawrenc

Aktualności, oświata

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content