Idziemy do Parku Fizyki!

9 maja nastąpi otwarcie Parku Fizyki dla szkół. Następnego dnia – w czwartek 10 maja – do parku zaproszeni są wszyscy mieszkańcy. A tam czeka na nas mnóstwo wrażeń

Na kilka dni przed planowanym otwarciem wybraliśmy się do Parku Fizyki, by obejrzeć zainstalowane już urządzenia. Miejsce robi niesamowite wrażenie – nie tylko jeśli chodzi o mnogość urządzeń, ale też całe otoczenie. W parku pozostawiony jest starodrzew, do tego tysiące nowych nasadzeń – kwiatów, krzewów i drzewek.

Na ogromnym terenie znajduje się kilka drewnianych wiat – mniejszych i większych. Tu będą się mogły odbywać lekcje. – Miejsce bardzo mi się podoba, robi pozytywne wrażenie. Teren jest przyjazny. Mamy ogromną różnorodność przyrodniczą, różnorodność miejsc i urządzeń. W mojej głowie jest taka myśl, że w maju, jak otworzymy park, a później od września do października, moja szkoła z budynku przy ul. Gimnazjalnej przeniesie się do parku przy Al. Wolności. I to nie tylko na lekcje fizyki, tutaj można poprowadzić każdą lekcję: od sztuki, przez przyrodę, muzykę, matematykę – aż po historię. Młodzież może usiąść pod wiatą w tym pięknym otoczeniu i rozmawiać np. o historii regionu. Sądzę, że uczniowie będą żywo zainteresowani tym, co oferuje Park Fizyki – ocenia Marta Czerniawska, dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 2 w Nowej Soli, która to szkoła jest administratorem obiektu. Park Fizyki jest dla placówki formą pracowni przyrodniczej poza murami budynku szkoły.

To wyjście z klasy i uczenie kreatywności, innowacyjności, popularyzacja nauki poza systemem szkolnym, inne spojrzenie na nauczanie – wylicza M. Czerniawska. I dodaje: – Uczniom z pewnością łatwiej będzie przyswoić wiedzę w takim otoczeniu. Pobudzane będą różne zmysły w niesamowitym otoczeniu i w przyjaznej atmosferze. Mam nadzieje, że to mocno wpłynie na rozwój młodego człowieka.

Szkoła pierwszy etap edukacyjny rozpoczyna w czerwcu, a kolejny będzie się odbywał we wrześniu i październiku. – Będziemy przygotowywać różne imprezy. Mamy na przykład zaplanowany „Uniwersytet przedszkolaka” czy „Festiwal nauki”. I będą to cyklicznie powtarzane imprezy – mówi M. Czerniawska.
Podczas wakacji nie będzie w parku propozycji edukacyjnej ze strony szkoły, jak lekcje eksperckie, warsztaty z robotyki, fizyki czy botaniki. Ta oferta – jak podkreśla pani dyrektor – będzie funkcjonować w miesiącach maj-czerwiec i wrzesień-październik.

Wielkie otwarcie

Wielkie otwarcie Parku Fizyki dla szkół nastąpi już w środę 9 maja. Uczniowie kilku nowosolskich placówek przygotowali m.in. spektakl muzyczno-teatralny, który odegrany zostanie na scenie parku Wodny Świat. – Będzie opowiadał o ewolucji ziemi. Przejdziemy od stworzenia świata, poprzez rozwój, aż do współczesnych osiągnięć techniki – objaśnia M. Czerniawska.

Następnie zaproszeni goście, uczniowie ze szkół z terenu powiatu i dzieci ze szkół miejskich, przespacerują się po parku. Prezentowane będą możliwości zainstalowanych tu urządzeń, ale przewidziane są także atrakcje we wiatach, np. pokaz programowania i konstruowania rożnych robotów z wykorzystaniem klocków lego. Będzie też wiata doświadczalna, gdzie poznamy ciekawostki przyrody. Organizatorzy przewidują też specjalną niespodziankę w wykonaniu nauczycieli SP nr 2.

Dzień później, 10 maja, park będzie dostępny dla wszystkich mieszkańców. Na terenie obiektu będzie dwóch animatorów, którzy zawsze będą mogli coś nam podpowiedzieć. Nie będzie jednak przewodników oprowadzających po kolejnych urządzeniach. – Każde urządzenie jest opisane, ma pobudzać wyobraźnię i kreatywność, więc będzie trzeba przeczytać, dotknąć, sprawdzić. To miejsce dla wszystkich ciekawych świata. Każda z plansz jest dodatkowo przystosowana dla osób niewidzących, czyli znajdują się na nich napisy Braille’a.

Żeby poznać wszystkie urządzenia, w zależności od zainteresowania potrzebować będziemy co najmniej jednej do dwóch godzin.

Jedyne takie miejsce

Przypomnijmy, że do dyspozycji odwiedzających będzie w sumie 46 interaktywnych urządzeń edukacyjnych, które swym działaniem potwierdzają wybrane prawa oraz zjawiska wraz z indywidualnymi tablicami informacyjnymi. Urządzenia z zakresu mechaniki: rezonans kładki, duża platforma równowagowa, szalone piłki, duża platforma obrotowa, wózki na szynach wraz z torowiskiem do zabudowy w terenie, równoważnia indywidualna – walcowa, równoważnia indywidualna – sferyczna, pchanie i ciągnienie skrzyni, mała platforma obrotowa (piruet), dwie sprzężone huśtawki, wielobloczek. Urządzenia z zakresu akustyki: dudnienia, dzwony rurowe, kamienne cymbały (litofon), ogniskowanie dźwięku, echo – komora, cymbały (ksylofon), rakieta gongów, gong wietrzny płaski, fletnia pana, trójkąty, gong tam-tam, platforma grająca.

Urządzenia z zakresu hydrostatyki: wir wodny, nurek Kartezjusza, woda w wirującej kuli, woda w obracanym cylindrze, pompa czerpakowa, waga hydrauliczna. Urządzenia z zakresu optyki: lustro walcowe o zmiennej krzywiźnie, kalejdoskop, dwa polaryzatory, dysk Benhama, wirujący krater, spirala, tarcza Newtona, składanie twarzy, peryskop, siatka dyfrakcyjna, stopnie szarości, oddychający prostokąt, wirująca gwiazda, dwa zwierciadła – efekt nieskończoności, pryzmat glicerynowy, kalejdoskop gigant; ścianka zapachowa.

Napowietrzny ogród przy Al. Wolności będzie jedynym takim miejscem w województwie lubuskim i nielicznym w kraju.

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content