Cztery autobusy już są

Zamówienie na cztery duże autobusy od firmy Autosan zostało już zrealizowane. Pojazdy dojechały do Nowej Soli, gdzie przeszły odbiór techniczny. Zakończyły się też prace remontowe w nowosolskim dworcu, który stał się nowoczesnym Centrum Obsługi Pasażerów

Autobusowy tabor międzygminnej spółki SubBus będzie liczył w sumie 27 autobusów – 23 małe, które powstają w fabryce podpoznańskiego Solarisa i cztery większe produkcji Autosanu z Sanoka. I właśnie te drugie dojechały w poprzednim tygodniu do Nowej Soli, żeby przejść odbiór techniczny.

Pojazdy od Autosanu, tak samo jak z Solarisa, są wyposażone w ekologiczne silniki Euro 6, które spełniają normy emisji spalin. Są niskopodłogowe, a jednocześnie wyposażone w rampę dla wózków i możliwość przechylenia pojazdu w stronę chodnika. Jak zapewniają producenci, to wysokiej klasy autobusy, które nie powinny ulegać częstym awariom.

– Autobusy będą miały elektroniczny system informacji pasażerskiej. Poza komunikatami wyświetlanymi na ekranach kierowca ma też możliwość zwrócenia się do pasażerów przez mikrofon. Drobiazgiem, ale bardzo przydatnym, są porty usb, przez które można w trakcie jazdy doładować swój telefon komórkowy – mówił podczas odbiorów Łukasz Kuliga, dyrektor regionalny Autosanu.

Poza możliwością obniżania podłogi i rozłożenia rampy osobom poruszającym się na wózkach lub matkom z dziećmi korzystanie z autobusów ułatwią też przyciski, w które są wyposażone pojazdy.

– Zewnętrznymi otwieramy drzwi. Jeden skierowany jest do osób zdrowych, a drugi dla niepełnosprawnych i matek z dziećmi w wózkach. Naciśnięcie tego drugiego to sygnał dla kierowcy, że powinien obniżyć podłogę i wyjść rozłożyć rampę. Analogicznie wygląda sytuacja z takim samym przyciskiem w środku pojazdu – wyjaśnia Ł. Kuliga. – Autobusy mają też przyciski „stop”. Jego wciśnięcie powoduje wyświetlenie się komunikatu na ekranie, tak żeby inni pasażerowie już nie musieli tego robić – dodaje.

Ważnym elementem wyposażenia pojazdów są spełniające kilka funkcji cztery kamery wewnętrzne i dwie zewnętrzne. – Dzięki nim kierowca ma większą kontrolę nad utrzymaniem odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. W tłoku nie zawsze widać, co się dzieje, więc kamery są dodatkowymi parami oczu. Kierowca może spojrzeć na ekrany i sprawdzić, czy ktoś wchodzi lub wychodzi, jak daleko jest od krawężnika, czy za autobusem zachowana jest właściwa odległość od np. innych pojazdów – tłumaczy dyr. Kuliga.

Obraz z monitoringu jest dostępny nie tylko w trybie „na żywo”, ale też w części zapisuje się i jest przechowywany na dysku, dzięki czemu może stanowić materiał dowodowy np. w sytuacji kolizji drogowej.

W ubiegłym tygodniu rozpoczął się również odbiór przebudowanego dworca PKP, który stał się Centrum Obsługi Pasażerów – zarówno dla podróżujących pociągami, jak i autobusami SubBusu. Po zmianach trudno to miejsce poznać. Teraz to połączenie nowoczesności z tradycją. Dworzec ma nowe toalety, kasy, przestronny hol, w którym można poczekać na swój środek transportu. Jak przed wielu laty ponownie w środku funkcjonować będzie bar. W najbliższych tygodniach dowiezione zostaną meble, natomiast do drugiej części budynku (również zmodernizowanej) wrócą strażnicy miejscy.

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Artur Lawrenc

Aktualności, oświata

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content