Biuro do spraw transportu zadba o nową komunikację

Od 1 lipca w strukturach urzędu miejskiego działa biuro ds. transportu zbiorowego. Można tam zgłaszać wszelkie sprawy dotyczące funkcjonowania komunikacji, rozkładów jazdy, godzin połączeń czy linii komunikacyjnych. – Nasze działania polegają m.in. na przyglądaniu się, na jakie kursy jest zapotrzebowanie, a które są zbyteczne i warto z nich zrezygnować – mówi Marcin Słoński, pracownik biura

Przypomnijmy, że na mocy porozumienia międzygminnego gmina Nowa Sól Miasto została organizatorem publicznego transportu zbiorowego na obszarze łącznie sześciu gmin. Poza Nową Solą są to jeszcze: gmina wiejska Nowa Sól, gmina Kolsko, Kożuchów, Otyń i Siedlisko.
Żeby zarządzać komunikacją miejską na takim obszarze, organizator musiał podjąć kroki, żeby to zarządzanie usprawnić. W tym celu zostało utworzone biuro, które w imieniu organizatora – czyli gminy Nowa Sól Miasto i w imieniu wszystkich pozostałych gmin – dba o to, żeby transport publiczny był realizowany jak najlepiej, z jak najlepszą ofertą dla mieszkańców.

Można zgłaszać uwagi

Do najważniejszych zadań biura należy m.in. organizowanie komunikacji miejskiej, planowanie rozwoju komunikacji miejskiej, kreowanie polityki zrównoważonego rozwoju transportu z punktu widzenia pasażera, opracowywanie wstępnych rozkładów jazdy i bieżących zmian do rozkładów, przygotowywanie informacji o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej, prowadzenie wszelkich spraw związanych z emisją biletów.

Mimo że biuro formalnie zaczęło funkcjonować 1 lipca, to tak naprawdę już od wielu miesięcy pracownicy Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska w urzędzie miejskim w Nowej Soli zajmowali się sprawami związanymi z publicznym transportem zbiorowym. Zadań jeszcze przed uruchomieniem komunikacji było na tyle dużo, że ewoluowało to w kierunku powstania biura. Należy podkreślić, że obecne rozkłady jazdy w sześciu gminach były konsultowane z włodarzami gmin i to oni ustalali godziny i ilość połączeń oraz linii. W gestii włodarzy będzie również leżała decyzja o tym, czy np. rozszerzyć liczbę połączeń.

– Jeśli uwagi, które będą do nas docierały, będą uzasadnione i nie będzie żadnych przeciwwskazań natury technicznej, np. dysponować będziemy wystarczającą liczbą autobusów w godzinach szczytów przewozowych, przerwy pomiędzy poszczególnymi kursami pozwalać będą na pewne przesunięcia, wówczas korekty będą nanoszone. Na razie jednak wszystko jest przez nas analizowane. Dopiero później, powiedzmy po ok. trzech-czterech miesiącach, może zapaść decyzja o tym, czy rozkład jazdy może być zmieniony i ewentualnie w jakim zakresie, czy też jest to niemożliwe – podkreśla M. Słoński.

Kolejnym zadaniem biura jest analizowanie całej oferty przewozowej, czyli przyglądanie się np. temu, które kursy są rentowne, opłacalne i na które jest popyt, a które są zbyteczne i warto z nich zrezygnować lub utworzyć jakieś inne połączenie w to miejsce.

Biuro będzie ponadto kontrolować spółkę Subbus, operatora publicznego transportu zbiorowego. – Będziemy się przyglądać, czy ta usługa, która została jej zlecona na podstawie tzw. umowy wykonawczej, jest wykonywana należycie – dodaje M. Słoński.

– Jeśli mieszkańcy mają jakieś uwagi dotyczące rozkładów jazdy, godzin odjazdów autobusów, linii komunikacyjnych, ale także samych autobusów, kierowców, jakości usługi świadczonej przez spółkę Subbus, powinni je przede wszystkim zgłosić do nas, a my każdą taką uwagę będziemy starali się przeanalizować i w miarę możliwości znaleźć rozwiązanie dla zgłoszonego problemu – podkreśla M. Słoński.

Numer telefonu do biura ds transportu zbiorowego: 68 459 0331. Adres e-mail: komunikacja@nowasol.pl.

Na ocenę trzeba poczekać

Nowe rozkłady jazdy zaczęły funkcjonować 1 lipca, czyli tak naprawdę kilkanaście dni temu. – To zbyt krótki czas, by dokonać jednoznacznej oceny, czy jest on dobry, czy nie; czy jakieś połączenia są potrzebne, czy też zbyteczne. Żeby to przeanalizować i się wszystkiemu gruntownie przyjrzeć, potrzeba trzech-czterech miesięcy. Do tego czasu zbieramy uwagi – podkreśla M. Słoński.

Uwagi można zgłaszać do biura osobiście, telefonicznie lub mejlowo. Każda będzie odnotowywana i następnie analizowana. – Sprawdzimy, czy rzeczywiście dany problem zgłaszany przez pasażerów ma miejsce, czy jest odpowiednio ważny, czy jest do rozwiązania, czy będzie wymagał zaangażowania większej ilości taboru, kierowców itd. – wylicza pracownik biura.

Jak się okazuje, pierwsze pytania już do niego trafiają. – Pasażerowie się zgłaszają, bo pojawił się nowy operator, nowe autobusy, nowa firma i mają wiele wątpliwości. Pytają przede wszystkim o to, czy zmieniły się ceny biletów, ulgi, które są określone uchwałą rady miejskiej, gdzie mogą kupić bilet miesięczny, czy jego cena się zmieniła – mówi M. Słoński.

Przypomnijmy tylko, że ulgi są na takim samym poziomie, jak były dotychczas. Co ważne, nie obowiązują one tylko na obszarze Nowej Soli, ale na całym obszarze objętym nową komunikacją miejską. Czyli np. 70-latkowie, którzy jada z Nowej Soli do Kożuchowa, Siedliska czy Kolska, jadą za darmo.

W zależności od tego, do której strefy biletowej jedziemy, zapłacimy za bilet różnie.

Nowa Sól jest objęta miejską strefą biletową. Poruszając się po mieście zapłacimy za bilet tyle samo, co przed 1 lipca, czyli 2,40 zł za bilet normalny i 1,20 zł za bilet ulgowy. Jeśli przekraczamy strefę miejską i wjeżdżamy do pierwszej strefy podmiejskiej, np. do Otynia, to za bilet zapłacimy 3,80 zł (normalny) i 1,90 zł (ulgowy). Jeśli jedziemy jeszcze dalej, np. do Kożuchowa, to bilety kosztują 5 zł i 2,50 zł. Jeśli jedziemy jeszcze dalej, do trzeciej strefy podmiejskiej, czyli np. do Kolska – bilet kosztuje 6,60 zł i 3,30 zł.

Na miejskiej stronie internetowej w zakładce Subbus znajduje się nie tylko rozkład jazdy, ale i uchwała rady miejskiej w Nowej Soli, która mówi o cenach biletów i podziale na strefy.

Dla osób zainteresowanych szczegółowy rozkład jazdy dostępny jest w biurze ds. transportu w pokoju nr 206.

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content