Czerwone autobusy ruszyły w teren

Zgodnie z założeniem od niedzieli 1 lipca autobusowa komunikacja publiczna przeszła w ręce międzygminnej Spółki SubBus. Pasażerowie mogą już korzystać z nowoczesnych autobusów. Kolejne elementy komunikacji będą uruchamiane w następnych tygodniach i miesiącach

Rozkłady jazdy nowych kilkudziesięciu linii komunikacyjnych łączących Nową Sól z gminami: Otyń, Siedlisko, Kożuchów, Kolsko i gminą wiejską Nowa Sól wiszą na poszczególnych przystankach, można też je znaleźć na stronie internetowej miejskiego urzędu. Spółka SubBus, jeszcze nie w pełnej krasie, ale wystartowała zgodnie z planem w niedzielę 1 lipca. To tego dnia w teren znów wyjechały czerwone autobusy podmiejskie (więcej o tym na str. 8).

Dopiero trzeci przetarg wyłonił wykonawcę systemu biletów elektronicznych, który wejdzie w życie najprawdopodobniej w październiku. Stąd pojawiła się konieczność organizacji systemu zastępczego, który pozwoli na sprzedaż biletów jednorazowych u kierowców w autobusie i biletów 30-dniowych.

– W Nowej Soli bilety okresowe można kupić w kasie na dworcu PKP – wejście bocznymi drzwiami po lewej stronie budynku. Co ważne, bilet okresowy nie jest biletem na dany miesiąc, a upoważnia do przejazdów przez 30 dni. Można go zakupić w dowolnym momencie i nie jest tak, że będzie obowiązywał tylko do końca bieżącego miesiąca – wyjaśnia prezes spółki Mirosław Paszkiewicz.

Bilet okresowy np. z Kolska do Nowej Soli upoważnia do przejazdów w oba kierunki, ale jednocześnie też po całej Nowej Soli. Analogicznie sytuacja wygląda z innymi biletami 30-dniowymi z danej gminy do miasta.

– Zachęcamy do kupowania biletów okresowych, ponieważ to się bardziej opłaca. Liczba kursów jest nieograniczona, a dodatkowo skraca to czas sprzedaży jednorazowych biletów w autobusach – zachęca prezes międzygminnej spółki.

Ceny biletów nie uległy zmianie i są dokładnie takie same jak w dotychczasowych taryfach. Osoby, które ukończyły 70. rok życia, mają prawo do darmowego korzystania z całej sieci, z kolei emeryci, renciści i uczniowie płacą połowę stawki.

– Dla uczniów szkół podstawowych i wygaszanych gimnazjów na terenie gmin ościennych przejazdy z i do szkoły wciąż będą darmowe. Np. uczeń jadący z Konotopu do szkoły w Kolsku czy z Przyborowa do placówki w Lubięcinie za kurs nie płaci. Zmiana polega na tym, że szkolne kursy są jednocześnie kursami otwartymi, biletowanymi dla innych pasażerów – mówi Marcin Słoński z Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska. – W mieście darmowej komunikacji dla uczniów nie ma, bo obowiązuje rejonizacja i dzieci są przydzielone do szkół, które są w odległości mniejszej niż 3 kilometry od domu. Zgodnie z prawem gmina nie ma obowiązku udostępnić im darmowej komunikacji – dodaje.

Jesienią, po wejściu w życie biletów elektronicznych, wciąż będzie można kupić bilet u kierowcy. Natomiast tańsze i wygodniejsze będzie wyrobienie sobie tzw. portmonetki, czyli doładowywanej dowolną kwotą karty, którą po wejściu do autobusu przykłada się do terminalu. System elektronicznej informacji pasażerskiej wykorzystywany na tablicach i w autobusach również zostanie uruchomiony jesienią.

– Przez remont drogi we Wrociszowie punktualnie nie będzie jeździł autobus z i do Kożuchowa. Obowiązuje tam ruch wahadłowy i samochody często stoją nawet dłużej niż 15 minut – przestrzega M. Paszkiewicz.

Czerwone autobusy marki Solaris (mniejsze) i Autosan to pojazdy nowoczesne. Są wygodne, dostosowane do osób niepełnosprawnych i dla matek z wózkami, klimatyzowane i można w nich naładować telefon korzystając z portów usb. Autobusy wyposażone są w przyciski zewnętrzne i wewnętrzne, których naciśnięcie daje sygnał kierowcy o zatrzymaniu się i otworzeniu drzwi. Na ekranie w środku można wyświetlić reklamy, natomiast ekran w kabinie kierowcy pokazuje obraz z kamer, które są zarówno w środku, jak i na zewnątrz pojazdu.

– Chciałbym, żeby ludzie szanowali autobusy i nie niszczyli ich. To wszystko zostało zakupione dla nich – apeluje M. Paszkiewicz.

Gdy po wakacjach wszystko ruszy pełną parą, autobusy dojadą do wielu miejscowości, do których do tej pory komunikacja podmiejska nie docierała – np. w gminie Kożuchów do Stypułowa.

Kończy się budowa zajezdni SubBusu przy południowej strefie ekonomicznej. Po 10 lipca autobusy będą już parkować na tamtejszym placu, a w dniach 18-19 lipca odbędzie się dostawa paliwa i legalizacja zbiorników stacji zajezdni.

Jeśli chodzi o zmodernizowany dworzec PKP, to w całości, łącznie z umeblowaną poczekalnią będzie on oddany do użytku pasażerów z końcem pierwszego miesiąca wakacji.

Niedokończona przez poprzedniego wykonawcę ulica Towarowa wraz z nowymi stanowiskami do odjazdu autobusów jest po inwentaryzacji. Urząd lada dzień będzie otwierał oferty pierwszego przetargu na firmę, która to zadanie dokończy.

Projekt polegający na uruchomieniu i świadczeniu usługi międzygminnej komunikacji jest wart ponad 50 mln zł. Dofinansowanie z funduszy unijnych przekazane za pośrednictwem urzędu marszałkowskiego wynosi ponad 35 mln zł.

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Artur Lawrenc

Aktualności, oświata

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Social media