Czerwony autobus się nie zatrzymał? Poznaj zasady nowej komunikacji

Do Biura do spraw Transportu wpływają sygnały o niezatrzymywaniu się autobusów nowej komunikacji. – Wspólnie, zarówno kierowcy, jak i pasażerowie, musimy się przyzwyczaić do stosowania określonych zasad obowiązujących we wspólnej samorządowej komunikacji – apeluje Jacek Milewski, wiceprezydent Nowej Soli

Istnieje szereg zasad określających funkcjonowanie nowej samorządowej komunikacji miejskiej. Aby mogła ona sprawnie przebiegać i żeby nie dochodziło do niepotrzebnych pomyłek, wszyscy korzystający z nowej komunikacji powinni je poznać. A zatem: pasażerowie, którzy chcą wysiąść z autobusu na przystanku, powinni odpowiednio wcześniej to zasygnalizować. Muszą wstać i przycisnąć przycisk z napisem „STOP”. Przyciski te rozmieszczone są w wielu miejscach na poręczach w całym autobusie. Po naciśnięciu przycisku kierowca otrzymuje sygnał świetlny i dźwiękowy, że ktoś chce wysiąść z autobusu. – Ważne, żeby zrobić to wcześniej, tj. kiedy autobus jest jeszcze przed danym przystankiem (zatoką) – zaznacza Marcin Słoński z Biura ds. Transportu Zbiorowego, które wraz z 1 lipca rozpoczęło swoje funkcjonowanie w strukturach urzędu miejskiego.

Kolejna z zasad nowej komunikacji mówi, że pasażer, który czeka na przystanku i widzi zbliżający się autobus, powinien zasygnalizować chęć przejazdu. Wystarczy, że wyjdzie z wiaty przystankowej i poczeka na autobus przy krawędzi zatoki. – W momencie, gdy autobus zatrzymał się na przystanku, wszystkie zainteresowane osoby weszły do pojazdu, rozlega się sygnał dźwiękowy i zamykane są drzwi. Po tym czasie kierowca skupia swą uwagę na włączeniu się do ruchu i nie ma możliwości, by obserwował za pomocą prawego lusterka sytuację na przystanku. Tym samym osoba, która dobiegła na przystanek spóźniona, może nie zostać zabrana – podkreśla M. Słoński.

Co ważne, kierowcy zbliżający się do przystanku, w sytuacji gdy żaden z pasażerów nie sygnalizuje chęci opuszczenia pojazdu, a na przystanku nie widać oczekujących na przyjazd autobusu osób, zwalniają lekko pojazd na wypadek ewentualnej konieczności zatrzymania się na przystanku. Nie są w stanie jednak obserwować całego otoczenia i dobiegających z różnych stron potencjalnych pasażerów.

Pracownicy Biura podkreślają, że ogólnie przyjętym w nowej komunikacji standardem jest to, że autobus nie wjeżdża do zatoki przystankowej, jeśli żaden z pasażerów nie sygnalizuje żądania opuszczenia pojazdu i na przystanku nie widać oczekujących osób. Jest to podyktowane nie tylko względami ekonomicznymi, ale też koniecznością punktualnego realizowania rozkładu jazdy, zwłaszcza w godzinach szczytów przewozowych.

– Oczywiście mam pełną świadomość, że w pierwszym okresie funkcjonowania nowej komunikacji mogą się zdarzać różne wpadki i niedociągnięcia, także w tym zakresie. Bardzo proszę jednak o wyrozumiałość i danie szansy nam wszystkim w doskonaleniu tego przedsięwzięcia. Tylko razem możemy dojść do perfekcji – podkreśla Jacek Milewski, wiceprezydent Nowej Soli.

Przypomnijmy, że do najważniejszych zadań Biura ds. Transportu należy m.in. organizowanie komunikacji miejskiej oraz planowanie jej rozwoju, a także opracowywanie wstępnych rozkładów jazdy i bieżących zmian do rozkładów jazdy, czy przygotowywanie informacji o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej i prowadzenie wszelkich spraw związanych z emisją biletów.

– Jeśli mieszkańcy mają jakieś uwagi dotyczące rozkładów jazdy, godzin odjazdów autobusów, linii komunikacyjnych, ale też samych autobusów, kierowców czy jakości świadczonych przez spółkę Subbus usług, mogą je zgłosić do naszego biura. Każda uwaga będzie przez nas analizowana i w miarę możliwości będziemy starali się znaleźć rozwiązanie dla zgłoszonego problemu – mówi M. Słoński. Numer telefonu do BdsTZ: 68 459 0331. Adres email komunikacja@nowasol.pl.

Anna Karasiewicz

Anna Karasiewicz

Tel. 513 008 555 at a.karasiewicz@tygodnikkrag.pl
Publicystyka
Anna Karasiewicz

Latest posts by Anna Karasiewicz (see all)

Facebooktwittergoogle_plusmailFacebooktwittergoogle_plusmail

Anna Karasiewicz

Publicystyka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *