Mnóstwo błędnych i źle wysłanych wniosków o 500+

Do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej tylko do piątku 5 lipca trafiło już ponad 2 tys. wniosków o świadczenie rodzinne z programu 500+. Kłopot w tym, że mimo licznych apeli w mediach spora część tych wniosków wypełniona jest źle lub niepotrzebnie są wysłane po kilka razy

Najpopularniejszym błędem wnioskodawców jest wielokrotne wysyłanie dokładnie tego samego wniosku.

– System ruszył 1 lipca i nie brakowało osób, które zasiadły do komputerów już w pierwszych minutach po północy. Wiemy, że nie każdy system bankowy sobie z tym poradził i były przypadki, że wszystko się zawieszało. Formularze na nowy okres zasiłkowy również nie mogły pojawić się w systemach banków wcześniej, niż 1 lipca, o czym informacja była powszechnie znana. W konsekwencji zdarzało się, że pojawiały się komunikaty o błędach i wnioskodawcy nie otrzymywali natychmiastowo potwierdzeń, że ich wniosek został złożony – opisuje Małgorzata Stokłosa, kierownik działu świadczeń rodzinnych.

– W związku z tym, że wniosków w ciągu kilku dni spłynęło do nas tak wiele, nie każdy jesteśmy w stanie pobrać i odesłać potwierdzenie, że jest już w naszym systemie. Wielu się niecierpliwi, nie czeka spokojnie na te potwierdzenia i wysyła kolejne wnioski. Rekordziści zrobili to pięć, sześć razy – dodaje pani kierownik.

Oczywiście nie zabrakło już dokumentów, w których pojawiają się niewłaściwe dane osobowe dzieci – złe imiona (bo np. w to miejsce wpisano dane ojca) czy błędy w peselach. Kolejne pomyłki są notowane w numerach kont, adresach mailowych i nazwach organu, jak np. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, do którego wniosek jest skierowany.

– Jedna klientka wskazała w tym ostatnim miejscu ośrodek w… Zgorzelcu, bo wypełniała wniosek na telefonie i coś źle kliknęła – mówi dyrektor MOPS Grażyna Wlazły. – Dlatego kolejny raz apelujemy o dokładność w wypełnianiu wniosków, sprawdzanie po sobie formularza, zanim go wyślemy, a następnie o cierpliwość.

W ośrodku pracuje ograniczona liczba osób, a program 500+ to bardzo duże pieniądze, dlatego cała procedura musi być wyjątkowo starannie przeprowadzona – dodaje pani dyrektor.

Kolejnym błędem jest złożenie wniosku o świadczenie rodzinne przez osobę, która nie sprawuje opieki nad dzieckiem. – Mamy już pierwsze informacje o sytuacjach, w których wniosek złożył ojciec, podczas gdy to matka samotnie zajmuje się dzieckiem – mówi M. Stokłosa.

– Żadna sytuacja, która jest niezgodna z prawem, nie przejdzie, bo prędzej czy później podczas weryfikacji (wyjaśnień telefonicznych i wezwań do ośrodka) prawda wychodzi na jaw, a nienależnie pobrane świadczenie trzeba zwrócić – przestrzega G. Wlazły.

Podobne sytuacje, kiedy rodzic niesprawujący opieki zgłasza się po świadczenie, w ubiegłym roku zdarzały się nawet przy programie Dobry Start, w którym wypłacane są środki na szkolną wyprawkę. W tym miejscu dodajmy też, że również w jego przypadku wśród niedawno złożonych wniosków nie brakuje takich, które zawierają błędy. Wśród najpopularniejszych są błędnie podane adresy szkół, co powoduje, że system już takiego wniosku nie przyjmuje.

Artur Lawrenc

Tel. 508 100 130 at a.lawrenc@tygodnikkrag.pl
Aktualności, oświata
Artur Lawrenc

Latest posts by Artur Lawrenc (see all)

Facebooktwittergoogle_plusmailFacebooktwittergoogle_plusmail

Artur Lawrenc

Aktualności, oświata

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *