Jak rozliczyć się z fiskusem [KROK PO KROKU]

– Zachęcamy do złożenia zeznań drogą elektroniczną. Główne zalety: można to zrobić bezpiecznie, bez wychodzenia z domu, a do tego jest szybszy termin zwrotu – informuje Bożena Lewandowska z nowosolskiej skarbówki. Przypominamy, że termin złożenia zeznań za 2020 r. upływa 30 kwietnia

15 lutego ruszyła akcja PIT 2021, czyli możliwość rozliczenia się z fiskusem za ubiegły rok podatkowy przez usługę Twój e-PIT. Czas na złożenie zeznania podatkowego mamy do 30 kwietnia lub do 2 marca – w przypadku PIT-28.

Elektroniczne złożenie zeznań możliwe jest poprzez serwis dostępny na stronie www.podatki.gov.pl.. – Zakładka e-Urząd Skarbowy umożliwia załatwienie wielu spraw online, bez wychodzenia z domu, na dowolnym urządzeniu, przez 24 godziny i siedem dni w tygodniu – informuje Bożena Lewandowska z urzędu skarbowego w Nowej Soli.

W serwisie znajduje się m.in.: Twój e-PIT (czyli zeznanie podatkowe PIT-28, PIT-36, PIT-37 lub PIT-38), wykaz mandatów karnych, numer mikrorachunku podatkowego (na który wpłaca się PIT, CIT i VAT) i e-mikrofirma (do generowania i wysyłania JPK).

Do usługi można zalogować się na trzy sposoby: przez login.gov.pl – profil zaufany, e-dowód lub bankowość elektroniczną – wówczas uzyskuje się dostęp do wszystkich usług e-Urzędu Skarbowego i swoich danych. Przygotować należy dane do logowania profilem zaufanym lub e-dowód. Można to zrobić także poprzez wskazanie danych podatkowych, czyli PESEL lub NIP, i kwotę przychodów – wówczas uzyskuje się dostęp do swoich danych i usługi Twój e-PIT. Pozostałe usługi e-Urzędu Skarbowego będą niedostępne.

Należy przygotować PESEL (albo NIP i datę urodzenia), kwotę przychodu z rozliczenia za 2019 r., kwotę przychodu z jednej informacji od płatników za 2020 r. (np. z PIT-11 od pracodawcy). Należy także potwierdzić kwotą nadpłaty/podatku do zapłaty z rozliczenia za 2019 r.

– Przygotowane zeznanie podatkowe można zaakceptować nie wprowadzając zmian. Można je również zmodyfikować w zakresie wyboru formy opodatkowania – wspólnie z małżonkiem lub jako osoba samotnie wychowująca dzieci – dodaje Bożena Lewandowska.

Wybór organizacji pożytku publicznego do przekazania 1 proc. podatku uzupełniamy o przysługujące odliczenia od dochodu lub podatku albo nie robimy nic – wtedy z końcem kwietnia zeznanie zostanie automatycznie zaakceptowane i uznane za rozliczenie roczne PIT. Możemy je też odrzucić i rozliczyć się samodzielnie: papierowo (poprzez złożenie zeznania w urzędzie) lub przesłać pocztą.

e-Deklaracje

Żeby prawidłowo wysłać formularz, w systemie w przypadku wysyłania formularzy podpisanych kwalifikowanym podpisem elektronicznym trzeba zainstalować zestaw do składania podpisu elektronicznego, w którego skład wchodzi czytnik i oprogramowanie. Potrzebny będzie też program Adobe Reader dostępny nieodpłatnie na stronie Adobe. Ważne: interaktywne formularze wymagają co najmniej wersji 9.0.0. W przeglądarce trzeba zainstalować wtyczkę, która jest niezbędna przy wysyłaniu drogą elektroniczną dokumentów podatkowych w formacie PDF.

Jeśli formularze podpisane podpisem elektronicznym wysyłamy przez internet, musimy pobrać i zainstalować wersję wtyczki 7.0.0 albo nowszą.

Zeznania można również złożyć papierowo w urzędzie lub przesłać za pośrednictwem poczty.

Zwrot nadpłaty

Termin zwrotu nadpłaty liczony jest od dnia złożenia zeznania i wynosi 45 dni dla zeznań złożonych w formie elektronicznej i trzy miesiące dla zeznań złożonych w formie papierowej. Termin złożenia zeznań za 2020 r. upływa 30 kwietnia 2021 r. Wyjątkiem jest PIT-28, który należy złożyć do 1 marca. W tych terminach należy też wpłacić podatek, jeśli taki będzie wynik rozliczenia rocznego.

– Podatek możemy wpłacić tylko przy użyciu indywidualnego rachunku podatkowego (IRP), czyli tzw. mikrorachunku, który można sprawdzić w generatorze dostępnym na stronie podatki.gov.pl albo w urzędzie skarbowym – mówi Bożena Lewandowska.

Żeby uzyskać numeru IRP, wystarczy podać swój PESEL (osoby nieprowadzące działalności gospodarczej lub niezarejestrowane jako podatnik VAT) lub NIP (dla prowadzących działalność gospodarczą lub będących podatnikami podatku VAT).

Rezerwacja wizyty w urzędzie

W urzędach skarbowych w kraju został wdrożony system dotyczący rejestracji wizyt o nazwie „Rezerwacja wizyty w urzędzie”, który dostępny jest na rządowej stronie www.podatki.gov.pl w zakładce „umów wizytę w urzędzie skarbowym” albo bezpośrednio na stronie wizyta.podatki.gov.pl. Zarejestrować się można także telefonicznie.

Żeby umówić wizytę, należy wybrać właściwy urząd skarbowy, rodzaj sprawy, którą mamy do załatwienia, datę oraz godzinę wizyty. W odpowiednich polach trzeba wpisać imię i nazwisko osoby, która przyjdzie do urzędu, identyfikator podatkowy: numer PESEL w przypadku podatników będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej lub numer NIP w przypadku pozostałych podmiotów, numer telefonu kontaktowego oraz adres e-mail.

– Wskazanie powyższych danych umożliwi kontakt w sprawie związanej z zarezerwowaną wizytą – mówi Lewandowska.

Jeżeli nie chcemy umawiać wizyty w urzędzie, możemy zostawić dokument w urnie w placówce. Jeżeli natomiast istnieje potrzeba wyjaśnienia wątpliwości dotyczących składanego dokumentu, wówczas warto umówić wizytę.

E-WYDANIE TYGODNIKA KRĄG

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Skip to content