E-usługi to korzyść dla wszystkich

Anna Karasiewicz: Jaka jest idea projektu, który zamierzacie wdrożyć w całej gminie i co oznaczają poszczególne jego elementy?
Cały projekt nazywa się e-usługi dla ludności w Przedsiębiorstwie Usług Komunalnych USKOM. Generalna idea jest taka, żeby wszyscy klienci, którzy korzystają z naszych usług w całym spektrum, czyli nie tylko woda i ścieki, ale też wspólnoty mieszkaniowe, wywóz nieczystości płynnych, usługi dodatkowe jak robienie przyłączy czy wywóz śmieci, mieli do tego dostęp z poziomu internetowego. Klient te wszystkie sprawy, które do tej pory wymagały jego obecności w siedzibie firmy, będzie mógł zrobić zdalnie i bez wypełniania dokumentów papierowych.
Cały projekt składa się z trzech modułów: zdalny odczyt wodomierzy, GiS i e-usługi. Fakt, że e-usugi połączymy w jeden system sprawi, że zwiększy się funkcjonalność. Wszystko będzie ze sobą połączone, będziemy mieć wszystkie informacje w jednym systemie, na każdym etapie i poziomie będziemy wiedzieli, co się u danego klienta dzieje. Dzięki GiS klienci będą mieli informacje o tym, jak są rozlokowane nasze sieci, gdzie są aktualnie prowadzone prace, gdzie jest awaria. Informacja o sieci będzie też cenna dla osób, które rozważają kupno działki w Kożuchowie, będą widziały, jakie są plany inwestycyjne, jak daleko od danej działki znajduje się sieć.

Jakie są najważniejsze korzyści z tego płynące i czy będzie się to wiązało z dodatkowymi kosztami dla mieszkańców?
Każdy nasz klient, który będzie chciał korzystać z tej usługi, która jest bezpłatna, będzie miał swoje indywidualne konto, na którym poprzez komputer czy aplikację mobilną, będzie miał dostęp do informacji o sobie, jako o kliencie USKOM. Znajdą się tam takie informacje, jak: ile zużył wody,ile odprowadził ścieków, jakie koszty się z tym wiążą, jakie faktury zostały wystawione.
Klient będzie miał aktualną informację o tym, jakie są stawki. Będzie mógł komunikować się ze spółką przez elektroniczną skrzynkę. To namacalne korzyści. Oprócz tego polepszy się nasze funkcjonowanie, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów.

Jak często będą aktualizowane te dane?
Dzięki zdalnemu odczytowi wodomierzy będziemy w przeciągu pierwszego tygodnia każdego miesiąca odczytywali stan wodomierzy na godz. 23.59 ostatniego dnia miesiąca, czyli co miesiąc będzie aktualny stan liczników. To będzie ogromna korzyść i dla klientów, i dla nas. Teraz odczyt wodomierzy odbywa się w sposób ciągły, permanentny, cały miesiąc. Dwóch inkasentów idzie w teren i jedni mają odczytywane wodomierze pierwszego dnia miesiąca, a inni ostatniego. Wiąże się to z szeregiem problemów, od rozliczeń u nas, ponieważ nie jesteśmy w stanie powiedzieć na dany miesiąc kalendarzowy, jakie mamy odczyty, a u klientów problem jest taki, że jeśli nie zastano go w czasie odczytu, ma wystawioną fakturę prognozową. Z tego wynika mnóstwo nieporozumień, które dzięki zdalnemu odczytowi zostaną wyeliminowane. Szacujemy, że odczyt będzie trwał tydzień.

Kiedy mieszkańcy mogą się spodziewać wizyty pracownika USKOMu?
Mieszkańcy otrzymają informację od spółki o tym, kiedy rozpocznie się akcja wymiany wodomierzy. Planujemy, że wymiana wodomierzy w terenie rozpocznie się w połowie maja. Będzie to podzielone na kilka etapów. Wymiana w całej gminie ma potrwać około rok. W tym czasie będziemy zajmowali się integracją naszych systemów, czyli budową e-usług i gis-a. Wszystko musi zakończyć do końca 2018 r.

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content