Pod Odrzanką powstanie tunel i przejście pieszo-rowerowe?

Nowa Sól wraca do tematu tej inwestycji. W ramach Lubuskiego Trójmiasta chciałaby wybudować tunel pod przejazdem kolejowym na Wojska Polskiego i przejście pieszo-rowerowe pod przejazdem na 1 Maja. Za pieniądze z Unii Europejskiej. Wstępne szacunki są takie, że to wszystko razem z dostosowaniem ruchu komunikacyjnego wokół kosztowałoby ok. 100 mln zł

Na początku ub. tygodnia prezydent Nowej Soli Jacek Milewski ogłosił, że miasto chce ponownie przygotować się do inwestycji na kolejowych przejazdach.

Napisał: „W nowej perspektywie środków unijnych w ramach Lubuskiego Trójmiasta rozpoczynamy działania w kierunku złożenia wspólnego projektu: »Zintegrowany system niskoemisyjnego transportu Lubuskiego Trójmiasta. Budowa tunelu pod przejazdem kolejowym w ciągu ul. Wojska Polskiego i przejścia pieszo-rowerowego pod przejazdem kolejowym w ciągu ul. 1 Maja w Nowej Soli«”.

Do złożenia oferty cenowej na wykonanie programu funkcjonalno-użytkowego z uzyskaniem decyzji środowiskowej zostały zaproszone trzy firmy. „Termin składania ofert został wyznaczony na 30 lipca bieżącego roku, a termin wykonania całości na 31 marca przyszłego roku (termin wykonania analizy technicznej to 20 sierpnia, a termin programu funkcjonalno-użytkowego – 30 września bieżącego roku)” – poinformował prezydent Nowej Soli.

Miasto wymaga też 60 miesięcy gwarancji na prace projektowe.

Wczoraj (środa 4 sierpnia) prezydent ogłosił, że ostatecznie to zadanie wykona Pracownia Projektowa ARCHIDROG z Poznania za prawie 160 tys. zł.

W kontekście tunelu Nowa Sól w przeszłości wnioskowała o pieniądze z programu PKP, ale wtedy nie dostała dofinansowania. W programie było do rozdania łącznie ok. 400 mln zł, a nowosolska inwestycja jest duża – pochłonęłaby praktycznie jedną czwartą tej kwoty.

Miasto czekało, aż w nowej perspektywie pojawią się nowe możliwości finansowania. – I to jest właśnie taka pierwsza przymiarka do tej nowej perspektywy – tłumaczy prezydent. – Szukamy różnych możliwości sfinansowania tej inwestycji. Jedną z nich jest właśnie wspólny transportowy projekt w Lubuskim Trójmieście. Tunel i przejście pieszo-rowerowe moglibyśmy wkomponować w większą całość transportu LT. W ramach tej całości chcielibyśmy m.in. wybudować nowe przystanki kolejowe przy południowej i północnej strefie czy poprawić infrastrukturę wokół kolei.

Wstępne szacunki są takie, że wszystko – tunel pod przejazdem kolejowym na Wojska Polskiego i przejście pieszo-rowerowe pod przejazdem na 1 Maja razem z dostosowaniem ruchu komunikacyjnego wokół tych miejsc – kosztowałoby ok. 100 mln zł.

E-WYDANIE TYGODNIKA KRĄG

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Mateusz Pojnar

Aktualności, sport

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content