Powiat o planach drogowych na ten rok

Przed tygodniem informowaliśmy, że powiat nowosolski otrzymał 8 mln zł dofinansowania na budowę obwodnicy Konradowa. M.in. nad tą inwestycją, ale i nad innymi drogowymi obradowali w zeszłym tygodniu powiatowi radni

Temat powiatowych dróg był bardzo szczegółowo omówionoy we wtorek 22 lutego, kiedy to zdalnie obradowały połączone komisje rady powiatu nowosolskiego. Temat był także poruszany na piątkowej sesji zdalnej, ale na wtorkowej komisji planowane zadania drogowe szczegółowo omówił Wiesław Staruch, kierownik Powiatowego Zarządu Dróg w Nowej Soli.

Ważna inwestycja w gminie Otyń

Szykuje się budowa obwodnicy Konradowa o długości kilometra z wiaduktem nad linią kolejową i likwidacją przejazdów kolejowych. Inwestycja zostanie zrealizowana dzięki trójstronnemu porozumieniu, które w 2019 r. zawarły powiat nowosolski, gmina Otyń i PKP PLK. Powiat i kolej zapłacili 340 tys. zł za dokumentację wykonaną przez wrocławską firmę.

Przed dwoma tygodniami przyszła informacja o pozyskaniu na zadanie ponad 8 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (70 proc. wsparcia). Powiat dołoży 800 tys. z własnego budżetu. – Pierwszy przetarg unieważniliśmy z uwagi na brak informacji o rządowym dofinansowaniu – wyjaśniał Staruch. – Przygotowujemy się do drugiego. Koszt drogi i wiaduktu wzrósł z 10,5 mln na 16 mln zł. Kolej nie zgodziła się zwiększyć wkładu własnego. Ostateczną kwotę poznamy po zakończeniu procedury przetargowej – podkreślił.

Gmina Otyń zapewni dojazdy do posesji po likwidacji przejazdów oraz wypłaci odszkodowania za wykup gruntów i nieruchomości. PKP PLK zapłaci za budowę wiaduktu i likwidację przejazdów kolejowych w Zakęciu i Konradowie. Pierwotnie obwodnica miała być gotowa pod koniec roku. Nowy termin to 12 miesięcy od daty podpisania umowy z wykonawcą.

Powiat będzie kontynuował prace na drodze Jesiona-Tatarki, również sfinansowane z Funduszu Rozwoju Dróg. Inwestycja zaczęła się w 2008 r. od budowy nowego mostu w Jesionie. – Do odnowienia pozostaje nam odcinek przez miejscowość Tatarki, most w Tatarce i przejście przez Uście do granicy powiatu – wyliczał kierownik Staruch i przypomniał, że w 2021 r. za 2 mln 360 tys. zł zrealizowano drugi etap przebudowy drogi Jesiona-Tatarki na odcinku 1,5 kilometra od miejsca zakończenia pierwszego etapu do granic miejscowości Tatarki. Jezdnię wzmocniono i poszerzono, a mieszkańcy doczekali się drogi pieszo-rowerowej. Do zadania dorzuciła się gmina Kolsko (171 tys. zł).

Dobre wieści dla rowerzystów

W 2021 r. powiat z rządowego programu i za 159 tys. zł wykonał remont kolejnego odcinka ul. Starostawskiej, od ronda do skrzyżowania z ulicą Okrężną. Zwiększono bezpieczeństwo pieszych na przejściu.

Kończą się rozpoczęte w 2020 r. prace na drodze w Mirocinie Górnym. Po przebudowie kanalizacji powstał chodnik i poszerzono jezdnię. Wiosną będzie wykonana nawierzchnia drogi. W tym roku na roboty jest ok. 570 tys. zł.
Wiesław Staruch przekazał, że gotowe są koncepcje budowy ścieżek rowerowych z Nowej Soli do Bytomia Odrzańskiego i Nowej Soli do Siedliska. Pieniądze miałyby pochodzić z Polskiego Ładu.

Powiat z miastem Zielona Góra, miastem Nowa Sól i gminą Otyń poprowadzi ścieżkę rowerową na odcinku Otyń-Niedoradz-Zielona Góra-Zatonie o długości 12,5 kilometra. Teraz rowerzyści korzystają z niebezpiecznej starej „trójki”. Przetarg w marcu.

Pytania o trasę rowerową i dojazdy do pola

Radna Bogumiła Gramza zapytała, czy 70 proc. dofinansowania jest wystarczające do budowy obwodnicy Konradowa. Chciała też wiedzieć, czy uwzględniono uwagi mieszkańców w kwestii ścieżki rowerowej z Otynia do Zielonej Góry. Kierownik Staruch odpowiedział, że pełne koszty budowy obwodnicy będą znane po przetargu.

Zapewnił, że budowa ścieżki nie niesie żadnych zagrożeń, bo przebiegnie poza drogą. W Niedoradzu zostanie wykorzystana szeroka droga krajowa.

Radny Przemysław Ficner (PiS) zapytał Wiesława Starucha, ile drzew zostanie wyciętych pod budowę ścieżki. Szef nowosolskich dróg odpowiedział, że wyśle radnemu projekt sytuacyjny inwestycji z miejscami wycinki.

Ficner, sołtys Nowego Żabna, upominał się też o zjazdy rolników do pól przy nowej ścieżce rowerowej z Nowej Soli do Nowego Żabna. – Przed inwestycją były zjazdy szutrowe, teraz rolnicy mogą uszkodzić ścieżkę, bo nie mają jak się dostać do pól – przekonywał.

Kierownik Staruch skwitował, że zjazdy na pola były sporadyczne. – Tam jest kilkanaście działek i trudno określić, na którą z nich powinien być dodatkowy dojazd. Każdy rolnik może do mnie wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o lokalizację wjazdu – skwitował.

(kr)

E-WYDANIE TYGODNIKA KRĄG

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content