Ruszamy z dyżurami ze specjalistką prawa konsumenckiego
Nie możecie odnaleźć się w wyprzedażowym szaleństwie? Od tego czwartku w redakcji „TK” raz w miesiącu będzie dyżurował powiatowy rzecznik praw konsumentów, który pomoże rozwiać te i inne wątpliwości z zakresu prawa konsumenckiego
Styczeń jest bardzo często w naszym odczuciu miesiącem korzystnych zakupów. Jesteśmy bombardowani dużymi czerwonymi napisami typu wyprzedaż 70 proc., końcówka kolekcji, drugi produkt 50 proc. taniej, trzeci produkt gratis itp. Dlaczego nie skorzystać z takich okazji…
– Jak najbardziej można tylko apeluję w tym szale zakupowym o odrobinę rozwagi. Pamiętajmy, bo chyba co do tego prawa najczęściej jesteśmy w błędzie, że nie zawsze możemy zwrócić zakupiony przez nas w sklepie towar – mówi Katarzyna Kwiatkowska, powiatowy rzecznik praw konsumentów.
To tylko i wyłącznie dobra wola sprzedawcy, nie możemy go przymusić do przyjęcia zwracanego towaru. Takie prawo przysługuje nam jedynie wówczas, gdy zawieramy ze sprzedawcą umowę na odległość – zamawiamy towar w internecie, z katalogu, niekiedy telefonicznie – w takim przypadku jak najbardziej. Dlaczego tak się dzieje?
– Ustawodawca wprowadził prawo do odstąpienia od umowy zawieranej na odległość, bo konsument (w przeciwieństwie do zakupu w sklepie stacjonarnym) nie jest w stanie dokładnie obejrzeć i sprawdzić rzeczy, przymierzyć jej itp. chodzi o efekt zaskoczenia. Jeśli jednak sklep zdecyduje się na przyjęcie zwracanego towaru, może go przyjąć na zasadach i warunkach przez niego określonych – odpowiada Kwiatkowska.
Pamiętajmy, mimo że kupimy towar na wyprzedaży lub w promocji, to mamy takie same prawa do składania reklamacji na towar, jak w sytuacji, gdybyśmy kupili go po normalnej cenie. W świetle prawa sprzedawca ponosi odpowiedzialność za towar w ciągu dwóch lat od jego wydania konsumentowi.
– W przypadku stwierdzenia wady mamy prawo oczekiwać od sprzedawcy naprawy towaru, jego wymiany na nowy, obniżenia ceny lub jeśli wada jest istotna mamy prawo do odstąpienia od umowy z żądaniem zwrotu pieniędzy. Musimy też pamiętać, że nawet jeśli już za pierwszym razem zażądamy od sprzedawcy zwrotu gotówki, sprzedawca raz może podjąć próbę naprawienia nam rzeczy bądź jej wymienienia – podkreśla rzeczniczka praw konsumenmtów.
***
Zapytaj rzecznika konsumentów
W czwartek 20 stycznia o godz. 11.00 zapraszamy do redakcji „Tygodnika Krąg” (ul. Parafialna 2b w Nowej Soli) na dyżur powiatowego rzecznika konsumentów Katarzyny Kwiatkowskiej.
Podczas dyżuru będą udzielane porady dotyczące reklamacji i zwrotu towaru, odstąpienia od umowy, zakupów na odległość i wielu innych problemów konsumentów. Sprzedawca nie chce naprawić towaru lub zwrócić pieniędzy? Skorzystaj z bezpłatnej pomocy!
Powiatowy rzecznik konsumentów będzie udzielał porad osobiście lub telefonicznie pod nr tel. 68 387 54 35.
- Trwają zapisy na nowosolski półmaraton - 25 kwietnia 2024
- Bytom Odrzański: Pobiegną na niebiesko dla autyzmu - 24 kwietnia 2024
- Razem napisaliśmy historię nowosolskiej siatkówki - 24 kwietnia 2024