Szybki pociąg z Nowej Soli do Sulechowa? Pracuje nad tym Lubuskie Trójmiasto

Masz dość porannego stania w korkach? A może zależy ci na czystym powietrzu? Jeśli na te pytania odpowiesz twierdząco, z pewnością spodoba ci się pomysł Zielonej Góry, Nowej Soli i Sulechowa. Wspólnymi siłami samorządy w najbliższych latach chcą uruchomić Szybką Kolej Aglomeracyjną Lubuskiego Trójmiasta (SKALT)

Odcinek z Sulechowa do Nowej Soli liczy 50 kilometrów. Pociągi mają kursować często, co pół godziny. Trasę obsłuży sześć zespołów trakcyjnych, cztery z nich będą w ciągłej eksploatacji. W planach jest 15 przystanków, z czego trzy w naszym mieście.

Do obecnej stacji Nowa Sól dojdą Nowa Sól Północ i Nowa Sól Południe – nowe przystanki zostaną zlokalizowane w sąsiedztwie stref gospodarczych. Pasażerowie wysiądą też w Niedoradzu (w gminie Otyń planowany jest węzeł przesiadkowy). Ponadto zatrzymają się na ośmiu stacjach w Zielonej Górze : istniejących Zielona Góra-Główna, w Przylepie, Starym Kisielinie i Nowym Kisielinie i czterech nowych: Leśny Dwór, Elektrociepłownia, Uniwersytet i Os. Mazurskie oraz na stacjach Sulechów Wschód (nowy przystanek, stacja końcowa), Sulechów Zachód, Czerwieńsk Południe.

Zielonogórsko-Nowosolski Obszar Funkcjonalny powalczy też o Centrum Przesiadkowe PKP-PKS (połączone dworce). Przy istniejącym dworcu w Sulechowie z kolei powstanie centrum przesiadkowe. Trzeba też będzie wybudować drugi tor na trasie Czerwieńsk Pomorsko.

Kolej kręgosłupem Lubuskiego Trójmiasta

– Głównym problemem Zielonogórsko-Nowosolskiego Obszaru Funkcjonalnego jest transport publiczny – powiedział „Kręgowi” Krzysztof Kaliszuk, zastępca prezydenta Zielonej Góry. – Szybka Kolej Aglomeracyjna Lubuskiego Trójmiasta ma sprawić, że zielonogórzanie i nowosolanie będą szybciej i wygodniej dojeżdżać do pracy i szkoły, omijając korki na drogach. Więcej pociągów i mniej samochodów to też ograniczenie szkodliwego dla środowiska dwutlenku węgla. Konsekwentnie stawiamy na ekologię. Wspólna kolej jest też kręgosłupem Lubuskiego Trójmiasta, bo promuje partnerstwo pomiędzy naszymi samorządami.

Prezydent Jacek Milewski palmę pierwszeństwa w tym projekcie oddaje Zielonej Górze. – Szybka Kolej Aglomeracyjna to dziecko prezydenta Kaliszuka, Nowa Sól tylko dokłada nomen omen wagonik do tej dużej lokomotywy, jaką jest wspólny projekt komunikacyjny kilku samorządów – uważa Jacek Milewski. – W ramach tego zadania planujemy też pozyskać fundusze na budowę tunelu pod przejazdem kolejowym na Wojska Polskiego i na przejście pieszo-rowerowe pod przejazdem na 1 Maja. Brak tunelu jest uciążliwy dla nowosolan, a zwłaszcza dla mieszkańców dzielnicy Zatorze.

Zyska cały region

– O podmiejskiej kolei aglomeracyjnej mówi się już od 10 lat, to bardzo ważny projekt, bo miasta stale się rozbudowują, a samochodów przybywa. W Lubuskim Trójmieście łączą nas rzeki, drogi, a połączy Kolej Aglomeracyjna – szybka, przyjazna dla mieszkańców w zakresie częstotliwości obsługi, liczby miejsc zatrzymywania i cyklicznego rozkładu jazdy – przekonuje Beata Kulczycka z Wydziału Programowania i Promocji nowosolskiego urzędu miasta. – Tylko w partnerstwie z gminami Lubuskiego Trójmiasta, województwem lubuskim, PKP PLK, Polregio ma szansę urealnić się pomysł szybkiej kolei podmiejskiej w tym obszarze. Trwają prace koncepcyjne dotyczące aktywizacji 50-kilometrowego odcinka na liniach kolejowych 358, 436 i 273, od Sulechowa do Nowej Soli,
oczywiście przez Czerwieńsk i Zieloną Górę. Przed nami wszystkimi wyzwanie związane z wypracowaniem nowych nawyków komunikacyjnych dla komfortu naszego codziennego podróżowania, w trosce o oszczędność czasu, wydatków i ochronę klimatu – podkreśla Kulczycka.

Zdaniem Kulczyckiej, która jest też radną Sejmiku lubuskiego z ramienia klubu Samorządowe Lubuskie –  na kolei aglomeracyjnej zyska cały region. A większa dostępność komunikacyjna bezpośrednio przełoży się np. na tworzenie nowych miejsc pracy.

W kolejowe przedsięwzięcie zaangażują się też województwo lubuskie i spółki Polregio i Polskie Linie Kolejowe. Pieniądze na ten projekt pochodziłyby z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS). Ile to będzie kosztować? Na tym etapie prac nad projektem jeszcze trudno powiedzieć. Jak poinformował wiceprezydent  Kaliszuk, pieniądze na Szybką Kolej Aglomeracyjną można zdobyć w nowej perspektywie unijnej zaplanowanej na lata 2021-2027.

Rafał Krzymiński

E-WYDANIE TYGODNIKA KRĄG

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content