Plan mobilności do konsultacji z mieszkańcami. Odbędzie się spotkanie

Zapraszamy mieszkańców Nowej Soli i gminy Otyń do udziału w spotkaniu informacyjno-konsultacyjnym na temat funkcjonowania komunikacji zbiorowej oraz indywidualnej (w tym rowerowej i pieszej) na terenie Zielonogórsko Nowosolskiego Obszaru Funkcjonalnego, które odbędzie się 16 lutego o godz. 17.00 w Nowosolskim Domu Kultury

W skład ZNOF wchodzą gminy: Zielona Góra, Nowa Sól, Sulechów, Czerwieńsk, Nowogród Bobrzański, Otyń, Świdnica i Zabór. Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP) to długoterminowa strategia samorządów, która ma na celu sprawić, żeby mieszkańcy najsprawniej jak to możliwe przemieszczali się do pracy, domu, na zakupy i w drogę powrotną. Mobilność to jednak nie tylko transport publiczny i komunikacja indywidualna rowerem lub samochodem, ale także ruch pieszy.

Uczestnik ruchu ważniejszy niż ruch

– Ta tzw. piramida mobilności w dobie kryzysu energetycznego zaczyna się odwracać. Najbardziej odpornym środkiem transportu na inflację i trudną sytuację gospodarczą są ruch pieszy i rowerowy, a najbardziej wrażliwym transport indywidualny – wyjaśnia Beata Kulczycka, naczelnik Wydziału Programowania i Promocji w urzędzie miejskim.

I dodaje: – Plan mobilności jest bardzo potrzebny samorządom, bo diagnozuje zdolność przemieszczania się mieszkańców po mieście i proponuje im najlepsze formy poruszania się i dotarcia do celu podróży lub usług. Zilustruję to na własnym przykładzie. Mam dwa kilometry do pracy, mogę iść pieszo, dojechać rowerem lub samochodem. Własne auto jest mi potrzebne przy wykonywaniu obowiązków służbowych, ale ta forma przemieszczania zaczyna mi doskwierać, bo stojąc w korkach, na miejscu jestem za 20 minut, a nie za pięć. Do tego dochodzą problemy z parkowaniem i wysokie ceny paliwa. Rowerem jadę 10 minut, „na piechotę” 25 minut, a zyskuję zdrowie. I Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej właśnie większy nacisk kładzie na uczestnika ruchu niż sam ruch. Istotny jest ten bilans korzyści związanych z aktywnością i zdrowiem przy ocenie optymalnego środka transportu.

Nowa Sól kilka miesięcy temu, przygotowując się do spotkania informacyjno-konsultacyjnego, zasięgnęła języka u nowosolan, którzy wypełniali ankiety poświęcone mobilności. – Bardzo dziękuję mieszkańcom za uczestnictwo, choćby na Facebooku, Nowa Sól zresztą w tych badaniach bardzo dobrze wypadła. Łącznie na 3335 ankiet prawie 24 proc. ankiet wypełnili mieszkańcy Nowej Soli (803), z Otynia 4 proc. (148) – dopowiada naczelnik Kulczycka.

Pierwsze wnioski?

Najbardziej mobilne są osoby pracujące i uczniowie. Najchętniej, 47 proc. ludzi, przemieszcza się samochodami, autobusami 40 proc., 5 koleją, a 6 proc. rowerem. Najczęściej mieszkańcy podróżują do Zielonej Góry i Nowej Soli, bo te miasta oferują dostęp do szkół, usług i kultury. To pokazuje, że samochód jest wciąż niezbędny w dojeździe do pracy i w pracy.

– Zależy nam na tym, aby dać mieszkańcom wybór środka poruszania się. Czekamy wszyscy z nadzieją na Szybką Kolei Aglomeracyjną Lubuskiego Trójmiasta, która zmieni nasze nawyki komunikacyjne. Kryzys energetyczny zwiększa świadomość ekologiczną mieszkańców i zyskuje rower, dlatego ważna jest powstająca ścieżka rowerowa łącząca Nową Sól z Zieloną Górą. Unia Europejska wymaga od nas zresztą redukcji zanieczyszczeń, a od 2035 r. będzie można zarejestrować już tylko samochody elektryczne. Plan mobilności musi być spójny na całym obszarze funkcjonalnym. Z uwagi na kulejącą siatkę połączeń komunikacja zbiorowa nie jest jeszcze niestety realną alternatywą wobec indywidualnej – kończy naczelniczka.

Propozycja dla firm i organizacji

– Zapraszamy na konsultacje, które odbędą się 16 lutego o godz. 17.00 w Nowosolskim Domu Kultury – mówi Krzysztof Uchal, zastępca naczelnika Wydziału Programowania i Promocji. – To propozycja nie tylko dla nowosolan, ale i mieszkańców gminy Otyń, organizacji pozarządowych, pracodawców, którzy widzą problem dojazdu pracowników do firmy. Dokument jest bardzo ważny, jego przyjęcie pozwoli nam ubiegać się o fundusze unijne z różnych programów dla Zielonogórsko-Nowosolskiego Obszaru Funkcjonalnego.

– Plan mobilności ma pokazać, jak za rozwojem społeczno-gospodarczym danego obszaru powinna rozwijać się mobilność osób mieszkających, pracujących i przebywających na tym obszarze funkcjonalnym – dopowiada Marcin Słoński, zastępca naczelnika Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska. – Chodzi o to, aby dostosować różne możliwości transportu: zbiorowego i indywidualnego (rowerowego – dop. red.) do rzeczywistych potrzeb mieszkańców. Wybór środka transportu ma mieć też pozytywny wpływ na środowisko naturalne, czyli promować komunikację zbiorową kosztem indywidualnej.

Plan ma być takim kierunkowskazem. Po zakończeniu konsultacji powstanie plan działań i projekt dokumentu, kompleksowy Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej. Samorządy będą go przyjmować we wrześniu, październiku.

Rafał Krzymiński

E-WYDANIE TYGODNIKA KRĄG

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content