Dwójka studentów Uniwersytetu Zielonogórskiego tworzy projekt Zeitreise: Neusalz – grę planszową łączącą historię Nowej Sól z edukacją. Projekt powstał pod opieką wykładowców i z niezwykle cennym wsparciem Muzeum Miejskiego oraz Siegfrieda Schorscha – mieszkańca przedwojennej Neusalz, od 2025 roku Honorowego Obywatela Miasta. Studenci podkreślają, że dzięki starym fotografiom i innym materiałom zdobytym od instytucji udało im się odtworzyć autentyczny klimat gry. Jedną z grywalnych postaci ma być także sam pan Zygfryd.
Zeitreise: Neusalz
„Zeitreise: Neusalz” (niem. Podróż w Czasie: Nowa Sól) to nie tylko gra planszowa, lecz misternie zaplanowana podróż w czasie po przedwojennym mieście. Projekt rozwija się pod opieką profesorów i specjalistów, a jego realny wymiar zyskały dzięki wsparciu Muzeum Miejskiego oraz Siegfrieda Schorscha, mieszkańca Neusalz, który od 2025 roku jest Honorowym Obywatelem Miasta.
Młodzi twórcy z Uniwersytetu Zielonogórskiego
Głównymi autorami są Nikodem i Anastazja, studenci Uniwersytetu Zielonogórskiego, którzy na wstępie swojej drogi naukowej podjęli ambitny projekt. Dla nich samych jest to także ważny krok w karierze – „to połowa naszych studiów, ale też w pewnym sensie start kariery”.
Wsparcie Muzeum Miejskiego i mieszkańca Neusalz
Wsparcie w projekcie zapewniło Muzeum Miejskie oraz Siegfried Schorsch – mieszkaniec przedwojennej Neusalz, od 2025 roku Honorowy Obywatel Miasta.
Od pana Zygfryda oraz od Muzeum Miejskiego otrzymaliśmy m.in. stare fotografie, które były nieocenione w procesie tworzenia autentycznego klimatu gry
– mówią studenci.
[Według słów studentów, pan Zygfryd jest jedną z grywalnych postaci w grze.]
Od fantasy do edukacyjnej formy: przemiana koncepcji
Nikodem: „Miała to być de facto planszówka w klimacie fantasy. Mieliśmy taki zamysł, żeby stworzyć wariację nowosolską, osadzoną właśnie w świecie fantastycznym.”
Anastazja: „I według mnie jest to koncept o wiele lepszy, bo przekazuje więcej historii i wiedzy o mieście, właśnie w takiej bardziej nowoczesnej formie, odchodząc od klasycznej książki, czy jakiejś tam prezentacji.”
Jak wygląda rozgrywka w grze Zeitreise: Neusalz
Główna idea gry to rola fotografów biorących udział w konkursie na najlepszego fotografa Nowej Soli. Planszą jest mapa miasta, a celem – zebranie jak największej liczby historycznych pocztówek. W każdej turze gracze mają trzy ruchy: mogą poruszać się po mapie i zbierać pocztówki. Zwycięzcą zostaje gracz, który zdobędzie najwięcej punktów poprzez zebranie wszystkich kluczowych pocztówek.
Główna pocztówka ukazuje kluczowe lokalizacje, a ich zdobycie zapewnia najwyższą punktację.
Rywalizacja i niespodzianki na planszy
Aby gra była emocjonująca, w grze pojawia się element rywalizacji – gracze mogą sobie nawzajem kraść pocztówki. „Gracze mogą kraść sobie pocztówki. Bo gdybyśmy tylko chodzili po planszy, to ta gra byłaby zwyczajnie nudna. Trzeba było wprowadzić taki element rywalizacyjny. Jest ryzyko, bo kradzież może się nie udać.”
Na planszy pojawiają się także pola z wydarzeniami, które mogą pokrzyżować lub ułatwić plany uczestników.
Testy i optymalizacja projektu z Ad Astra i wykładowcami
Projekt był nieustannie testowany i dopracowywany we współpracy z członkami klubu fantastyki „Ad Astra” z Zielonej Góry oraz wykładowcami. Efekt ich ponadrocznej pracy jest już gotowy do pobrania. Gra została udoskonalona i przygotowana do szerokiej prezentacji.
Gra dostępna do pobrania i testowana w nowosolskich szkołach
Publikacja gry została udostępniona do pobrania na stronie: https://ludica.pl/zeitreise-neusalz/. Obecnie gra jest także testowana w nowosolskich szkołach, co pozwala młodym użytkownikom na bezpośrednie zapoznanie się z historią miasta w interaktywnej formie.
Co dalej: plany na studia i przyszłe projekty
Twórcy nie spoczywają na laurach. Anastazja podkreśla, że to dopiero początek ich kariery – „To połowa naszych studiów, ale też w pewnym sensie start kariery.” Są młodzi, dopiero zaczynają odkrywać sekrety tworzenia gier planszowych, a ten pierwszy projekt otwiera im drzwi do dalszej działalności.
„Jesteśmy młodzi, studiujemy i dopiero odkrywamy sekrety tego świata. A kreowanie gier planszowych to skomplikowany proces. My już pierwszy projekt mamy za sobą. To otwiera nasze CV. Jesteśmy autorami gry planszowej.”
Przyszłe projekty: len i wytwarzanie przędzy
W planach na przyszłość oboje twórcy pracują nad grami, które stanowią podstawę ich prac licencjackich. Anastazja przygotuje grę przenoszącą graczy do XIX wieku, ukazującą tradycyjny proces uprawy lnu i wytwarzania przędzy. Natomiast Nikodem opracuje projekt związany z podróżą po piekarni, obejmujący proces wypieku chleba — od surowców po sprzedaż.

Codziennie dostarczamy dla Was najnowsze wiadomości z Nowej Soli i regionu.






