Tunel pod Wojska Polskiego. Realny projekt czy marzenie?

Kiedy rozmawiamy z kierowcami pytając o zdanie na temat tunelu pod torami w ul. Wojska Polskiego, mają zdziwione miny, a po chwili dodają, że wspaniale, ale to utopia, że tego nie dożyją.

– Rzeczy niemożliwe załatwiamy w naszym mieście od ręki, a na cuda trzeba chwilę poczekać. Tunel pod torami jest w kategorii cudów, ale trzeba spróbować. Robimy pierwszy krok. Czy na końcu tej drogi będzie sukces? Zobaczymy, jednak dzisiaj jest to w kategoriach myślenia marzeniami – mówi wiceprezydent Jacek Milewski. Podkreśla, że tunel pod torami jest dla Nowej Soli bardzo ważną inwestycją. Zostanie zrealizowany, jeśli uda się zdobyć na ten cel 85 procent zewnętrznego dofinansowania, a szacunkowy koszt inwestycji to około 20 mln zł. J. Milewski zastrzega, że w przeciwnym razie nie ma możliwości. Tymczasem na to zadanie mogą być tylko pieniądze centralne, nie ma możliwości dofinansowania unijnego czy z budżetu województwa.

– Żeby móc konkretnie rozmawiać w Warszawie w Ministerstwie Infrastruktury czy z przedstawicielami PKP, to zaproponowaliśmy powiatowi porozumienie na wykonanie koncepcji i dokumentacji. Zakłada ono, że jedną trzecią tych kosztów pokryje starostwo, a dwie trzecie miasto. Szacujemy, że koncepcja i dokumentacja będą kosztować około 450 tys. zł – mówi J. Milewski.

Projekt porozumienia został uzgodniony między starostą a prezydentem i potwierdzony już przez prezydenta Wadima Tyszkiewicza. Dokument czeka na dalsze decyzje zarządu powiatu. Jeżeli zarząd go zatwierdzi, to porozumienie trafi pod obrady rady miejskiej i powiatowej. W momencie, gdy radni je zaakceptują, zostanie podpisane. Koncepcja i dokumentacja techniczna będą dotyczyć kompleksowej zmiany na odcinku od skrzyżowania ul. Wojska Polskiego z ul. Staszica, poprzez skrzyżowanie ulic Wojska Polskiego, Sienkiewicza i Matejki, skrzyżowania z ul. Przyszłości, tunel pod torami kolejowymi aż do skrzyżowania z ulic Wojska Polskiego z Grota-Roweckiego. – Dzisiaj jedną rzecz już wiemy na pewno, że w sytuacji powstania tunelu i wyjazdu z niego ul. Towarowa będzie musiała być ślepa. Trudno jednak mówić o dalszych szczegółach, zobaczymy to na etapie koncepcji – stwierdza wiceprezydent. J. Milewski nie ukrywa, że wykonanie dokumentacji jest ryzykiem, jakie dziś mogą ponieść oba samorządy. Jednak bez niego nie ma szans na powalczenie o tunel.

– Będąc w Warszawie musimy pokazać dokumentację, a tym samym mieć perspektywę – zaznacza wiceprezydent. Porozumienie jest pierwszym, konkretnym krokiem w tym kierunku z podanymi terminami posiadania dokumentacji na przełomie 2018 i 2019 r. Najpierw jednak radni muszą tego chcieć. Jeśli tak się stanie, to w kwietniu miasto ogłosi przetarg na wyłonienie wykonawcy. J. Milewski uważa, że szerokość ul. Wojska Polskiego daje możliwość zmieszczenia się z tunelem. Nie przeszkadzają żadne budynki, bo nic nie stoi w pasie drogowym. – Czy tunel będzie wymagał poszerzenia pasa drogowego, będzie wiadomo po koncepcji. A może być też tak, że po wykonaniu pierwszych dokumentów okaże się, że ze względu na rozmach taka budowa nie wchodzi w grę – przyznaje J. Milewski. Przekonuje jednak, że najpierw dokumentacja, później szukanie źródła finansowania. Zdaniem wiceprezydenta potrzebny jest w śródmieściu bezkolizyjny przejazd pod torami czy nad.

– Gdyby udało się wybudować tunel to w kolejnym ruchu moglibyśmy pomyśleć o przejściu dla pieszych nad torami w ul. 1 Maja – oznajmia wiceprezydent Milewski.
Przypomina, że przed laty była koncepcja budowy przejścia podziemnego w 1 Maja. Latami stały przy torach betonowe obudowy wejścia do takiego tunelu. – Dlaczego tunel ma powstać pod ul. Wojska Polskiego, a nie 1 Maja? – dopytujemy. – W Wojska Polskiego jest szerzej i prościej wykonać taką inwestycję. Jest to również droga bardziej obciążona ruchem samochodowym, a mamy ułatwić życie kierowcom. Dodatkowo tunel usprawni komunikację autobusową powstającego obok dworca PKP centrum przesiadkowego – wyjaśnia J. Milewski. Dodaje, że wraz w ramach tego zadania może zostać rozwiązany problem skrzyżowania z ul. Przyszłości na przykład poprzez wybudowanie ronda, czy z ul. Matejki Sienkiewicza poprzez poprawę geometrii skrzyżowania. Tym się mają zająć fachowcy. Tunel jeżeli powstanie, to na przełomie 2021 i 2022 r.
– A może bez zewnętrznego dofinansowania sobie go wybudujemy, może będziemy mieli własne pieniądze w budżecie? – podpytujemy. – Tak, jak będziemy mieć miedź – żartuje J. Milewski.
Monika Owczarek

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

One thought on “Tunel pod Wojska Polskiego. Realny projekt czy marzenie?

  • 28 lutego 2017 at 13:35
    Permalink

    z ul , przyszłości na ul witosa bywało w dzień w dzień że po 1,5 godziny wracałem autem najpierw przejazd kolejowy potem korki w mieście koło pko ,tunel zmniejszy korek w tamtym miejscu dodatkowo drugi tunel powinien być na strefie w kierunku szpitala tam są dopiero korki z tirami i blokują nawet rondo tak że jadący od urz skarbowego często stoją przed rondem w nowej soli jest kilka godzin na dobę takich co ruch jest osłabiony ,.

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content