Programiści z „jedynki”
Programowanie uważane jest dziś za jedną z podstawowych kompetencji XXI wieku. Już od 1 września 2017 r. będzie ono stałym elementem kształcenia od klasy pierwszej szkoły podstawowej.
Zarówno ustawa Prawo oświatowe, jak i podstawa programowa przedmiotu informatyka przewidują działania na rzecz kształtowania u uczniów umiejętności sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi.
Nowosolska Szkoła Podstawowa numer 1 wychodząc na przeciw oczekiwaniom współczesnej edukacji, już od września 2016 wprowadziła dwie innowacje pedagogiczne w postaci dwóch programów nauczania: „Programować każdy może” dla klas od I do III oraz „Programujesz? Programuję!” dla uczniów z klas IV-VI.
– W ten sposób bierzemy udział w Pilotażu Programowania, nad którym patronat objęło Ministerstwo Edukacji Narodowej i Ministerstwo Cyfryzacji. W klasach I-III nie jest wymagany bezwzględnie komputer. „Jedynka” stara się, aby dzieci w sposób intuicyjny poznawały znaczenie pojęć związanych z informatyką uczestnicząc w zajęciach, które mają je pobudzić do kreatywnego działania i poszukiwania rozwiązań podawanych im zadań. Większość zajęć prowadzona jest w oparciu o matę edukacyjną i różnorodne pomoce dydaktyczne – wyjaśnia nauczycielka Jolanta Pańczak.
Komputery nie są potrzebne
Jeszcze bez użycia komputera i poprzez szereg zabaw edukacyjnych dzieci poznają zasady budowania algorytmów czy pojęcia takie jak sekwencja zdarzeń i logiczny porządek. Z użyciem języka Scratch poznają kolejne pojęcia informatyczne, a dzięki np. specjalnym klockom Lego Wedo mogą sprawdzać działanie napisanych przez siebie aplikacji komputerowych. – Wykorzystujemy też tzw. Ozoboty, czyli małe roboty, które dzieci mogą programować i wydawać im konkretne polecenia – mówi J. Pańczak.
Niedawno zasoby szkoły powiększyły się też o zestawy edukacyjne do nauki programowania Scottie Go. Spowodowały wśród trzecioklasistów prawdziwą eksplozję zainteresowań programowaniem. Zostało to dostrzeżone przez radę rodziców i dyrekcję szkoły, która dokupiła większą liczbę zestawów dla klas. – Jest to połączenie realnych, kartonowych klocków służących do tworzenia przez uczniów programów oraz zainstalowanej aplikacji, która pozwala zeskanować te programy i przekształcić je na ruch głównej postaci – wyjaśnia nauczycielka z „jedynki”.
– Wśród starszych uczniów już niedługo rozpoczną się zajęcia z robotami mBot, które poszerzą i zapewne rozbudzą ich zainteresowania programowaniem. W najbliższych planach szkoły jest też zorganizowanie warsztatów programowania dla szkół z naszej gminy. Będzie to niesamowita podróż w świat nowych technologii poprzez konstrukcję własnych zabawek edukacyjnych czy stworzenie własnej gry komputerowej – zapowiada J. Pańczak.
Artur Lawrenc
- Anioły, nie ludzie [#retroKrąg] - 20 grudnia 2022
- Czym jest haloimpresjonizm? Dowiecie się dziś na Placu Wyzwolenia - 19 października 2022
- Strach w oczach uchodźców. Reportaż z granicy polsko-ukraińskiej - 23 kwietnia 2022