Przejazd kolejowy zamknięty sześć godzin na dobę

W minionym tygodniu odbyło się spotkanie radnych powiatowych z wiceprezydentem Nowej Soli Jackiem Milewskim, Wiesławem Staruchem, powiatowym kierownikiem zarządu dróg oraz zarządem powiatu w sprawie tunelu pod torami w ul. Wojska Polskiego.

Na najbliższej sesji rady powiatu ma bowiem stanąć temat współfinansowania przez powiat dokumentacji tej inwestycji. Zdaniem fachowców dokumentacja może kosztować około 450 tys. zł. Zawarte między miastem i zarządem powiatu porozumienie zakłada, że jedną trzecią jej kosztów pokrywa powiat, a resztę miasto. Inwestycja miałaby obejmować przebudowę ul. Wojska Polskiego do skrzyżowania z ul. Staszica, poprzez poprawienie skrzyżowania z ul. Sienkiewicza i Matejki, budowę ronda na skrzyżowaniu z ul. Przyszłości oraz dalej tunelu.

Powiat jest więc w komfortowej sytuacji, bo tak naprawdę zapłaci za dokumentację uwzględnionej w swoim planie inwestycyjnym przebudowy  ul. Wojska Polskiego. Gdyby w przyszłości nie udało się pozyskać środków na tunel, powiat byłby dokumentacyjnie gotowy do swojego, drogowego zadania w ramach schetynówki. Szczegółową prezentację zadania przedstawił J. Milewski. 

20 milionów zł

– Dokumentacja jest nam potrzebna, żeby móc konkretnie rozmawiać w Ministerstwie Infrastruktury i z przedstawicielami PKP. Zadanie zostanie zrealizowane tylko wtedy jeśli uda się pozyskać 85 procent dofinansowania, a szacunkowy koszt to około 20 mln zł – tłumaczył J. Milewski. Wiceprezydent uprzedza, że w przypadku braku wsparcia nie ma możliwości budowy tunelu z własnego budżetu. J. Milewski przedstawił również zaskakujące dane, z których wynika, że przejazd kolejowy w ul. Wojska Polskiego jest łącznie zamknięty sześć godzin na dobę.

– Tunel jest z pewnością inwestycją w rozwój miasta. Powstałoby bezkolizyjne skrzyżowanie z Odrzanką  w ścisłym centrum. Wiadukty, które dziś służą kierowcom, znajdują się po bokach – argumentował J. Milewski. Z informacji przekazanej przez kolej wynika także, że Odrzanka jest obciążona w około 40 procentach swoich możliwości. – W planach kolei jest zwiększać przepustowość linii. Kiedy to nastąpi, przejazd będzie zamknięty jeszcze dłużej – zwracał uwagę J. Milewski.

PSL: A inne inwestycje?

Radny Józef Giemza z PSL przyznał, że budowa tunelu jest ważna, ale martwi go, że może zablokować powiatową inwestycję w Miłakowie. – Czy w tej sytuacji nie zabraknie na nią pieniędzy? – dopytywał. Kiedy usłyszał, że zadanie, o którym mówi, jest ujęte w budżecie powiatu na 2019 r. i tak miał wątpliwości. – Proszę państwa, my dzisiaj mówimy o dokumentacji. Jeśli chcemy powalczyć o dofinansowanie, to trzeba być gotowym – apelowała do radnych skarbnik Ewa Matyla.

Radna Teresa Kaczmarek z PSL oznajmiła, że nie pamięta inwestycji powiatowej w gminie Otyń, a drogi na Ługi, Zakęcie czy Konradowo są w fatalnym stanie. – Pragnę zwrócić uwagę, że nowosolanie to też mieszkańcy powiatu. Ostatnią inwestycją wykonywaną przez miasto wspólnie z powiatem jest ul. Chałubińskiego. Raz na pięć lat dołożenie do dokumentacji, należy się mieszkańcom – tłumaczył J. Milewski.

Przypomniał także radnym, że od kilku lat trwa nieustająca zamiana dróg między miastem i powiatem. Przejmowane przez miasto zniszczone drogi powiatowe są remontowane na koszt miasta. W zamian powiat otrzymuje zrobione drogi miejskie np. w strefie ekonomicznej.

– A co z kursowaniem pociągów w momencie budowy tunelu? – dopytywał Ryszard Szablowski z PiS. Wiesław Staruch zapewnił radnego, że budowa w niczym nie zakłóci ruchu kolejowego. – Należy wykonać dokumentację tej inwestycji i mieć w niej swój udział. To bardzo ważne – uciął dyskusje kolegów Henryk Dunas PSL. Poparł go radny Mirosław Olejniczak zapewniając, że dyscypliny partyjnej w głosowaniu nad tym tematem nie będzie.

Nad współfinansowaniem dokumentacji radni mają jeszcze rozmawiać na komisji i ostatecznie podjąć decyzję na sesji 31 marca.
Monika Owczarek

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content