Powiat i miasto razem po tunel

Dyskusja na temat porozumienia z miastem w kwestii wykonania dokumentacji na tunel pod torami w ul. Wojska Polskiego i przebudowę jezdni na odcinku od ul. Staszica do Grota-Roweckiego toczyła się w komisjach. Piątkowa sesja rady powiatu, 31 marca, była tylko przypieczętowaniem tych rozmów. Projekt uchwały rekomendowała skarbnik Ewa Matyla.

 – Zawarte między miastem i zarządem powiatu porozumienie zakłada, że jedną trzecią kosztów dokumentacji tego zadania pokrywa powiat a dwie trzecie miasto. Zdaniem fachowców dokumentacja może kosztować około 450 tys. zł. Dokumentacja ma być tak wykonana, że w przypadku nieotrzymania zewnętrznego dofinansowania na tunel będzie można wydzielić część na ul. Wojska Polskiego i mając ją gotową starać się o rządowe wsparcie na przebudowę tej ulicy  w ramach tzw. schetynówki – wyjaśniała E. Matyla.

Skarbnik powiatu zaznaczyła, że o rzeczywistych kosztach wykonania dokumentacji będzie można mówić po rozstrzygnięciu przetargu. E. Matyla zwróciła uwagę, że powiat zobowiązuje się też do pokrycia całkowitych kosztów wypłaty odszkodowań za grunty i nieruchomości kolidujące w przebudowie ul. Wojska Polskiego. – Szacunkowy koszt tych odszkodowań może wynieść do 150 tys. zł. Nastąpi to jednak dopiero, gdy będzie dokumentacja, otrzymamy dofinansowanie i będziemy gotowi do realizacji zadania – mówiła E. Matyla. Powiatowe plany przebudowy ul. Wojska Polskiego dotyczą nie tylko nowej nawierzchni jezdni i chodników, ale także przebudowy skrzyżowania z ul. Przyszłości oraz poprawy funkcjonalności skrzyżowania z ulicami Sienkiewicza i Matejki.

– Mam wielką prośbę, żeby te pieniądze na dokumentację nie zostały zmarnowane. Zdajemy sobie sprawę, że to ostatnia szansa na unijne dofinansowanie. To bardzo ważne, żeby ten projekt zrealizować – apelował radny Henryk Dunas.

Najlepiej, gdyby były dwa

Radny Andrzej Ziarek przyznał, że często korzysta z przejazdu w ul. Wojska Polskiego i często zamknięte szlabany są rzeczywiście kłopotem. – Z ciekawości pytam, czy były inne warianty umiejscowienia bezkolizyjnego przejazdu, czy tylko ten jeden – dopytywał A. Ziarek.

Obecny na sesji powiatu wiceprezydent Jacek Milewski podkreślił, że mogło to dotyczyć tylko dwóch miejsc ul. 1 Maja i ul. Wojska Polskiego. Przyjęto założenie, że inwestycja ma mieć charakter tranzytowy patrząc pod kątem połączenia z węzłem S3. – Stąd decyzja o tunelu właśnie w ul. Wojska Polskiego. Najlepiej, gdyby były dwa – przyznał z uśmiechem J. Milewski. Dodał, że po tamtej stronie powiatu, czyli po drugiej stronie torów mieszka 43 tysiące mieszkańców powiatu.

– Zapewniam państwa, że choć te dwa zadania są wspólne, to jednak niezależne od siebie. Zrobimy dokumentację w pakiecie ale w przypadku nie uzyskania dofinansowania na tunel, powiat mając projekt będzie gotowy do sięgnięcia po środki na przebudowę ul. Wojska Polskiego – zaznaczał J. Milewski.

Widać było, że radni rozumieją potrzebę powalczenia o tunel i konieczność zainwestowania w dokumentację. Niemal jednogłośnie, bo 20 głosami za, przyjęli treść porozumienia. Od głosu wstrzymała się jedynie radna Jolanta Kaniewska z Kożuchowa, członek zarządu powiatu.

– Jest to kolejny przykład na to, że warto rozmawiać, patrzeć wspólnie w ważnych dla regionu kierunkach. Dziękuję, że daliście się państwo zabrać do krainy marzeń. Zrobimy wszystko, co w naszej mocy, żeby to zadanie doprowadzić do końca, ale gwarancji nie ma. Podjęliśmy już kroki szukając źródeł finansowania. Wiemy, że są przygotowywane programy krajowe dotyczące dróg. Pojawiają się sygnały, że będą pieniądze na tego typu zadania. Dokumentacja będzie gotowa w pierwszym kwartale 2019 r. – zapowiedział J. Milewski.

Mając dokumentację miasto ma otwartą drogę do rozmów w Ministerstwie Infrastruktury i z przedstawicielami PKP. Tunel powstanie tylko, jeżeli uda się uzyskać 85 procent wsparcia a szacunkowy koszt to około 20 mln zł.
Monika Owczarek

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content