Reklamoza w centrum nie będzie straszyć!

Gotowy jest wstępny projekt uchwały krajobrazowej dla Nowej Soli. Plan zakłada, że z przestrzeni publicznej mają zniknąć nachalne, chaotyczne reklamy. Mieszkańcy i przedsiębiorcy mogą dziś zapoznać się ze stworzonym dokumentem, a na przełomie sierpnia i września zgłaszać swoje opinie i uwagi

Już pod koniec roku zaczęły się prace nad przygotowaniem uchwały krajobrazowej, czyli uchwały w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych i rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane. Powstał szczegółowy raport analizujący reklamy znajdujące się w przestrzeni miejskiej. Specjaliści dokonali szeroko zakrojonej inwentaryzacji i zdiagnozowali najważniejsze problemy.

Przypomnijmy, że uchwała krajobrazowa ma na celu uregulowanie obecnie panującego bałaganu w temacie reklam w postaci szyldów, potykaczy czy napisów wywieszanych na szybach i elewacjach. Chodzi o to, by uporządkować i zlikwidować to, na co trudno patrzeć, np. na wywieszoną na elewacjach używaną odzież czy obuwie.

Reklamy mają być estetyczne, współgrać z architekturą miejską. Poprawić ma się wygląd budynków. Znikną banery reklamowe z ogrodzeń.

– Choć staramy się trzymać porządek, szczególnie w śródmieściu, to i tak jest masa reklam wręcz bałaganiarskich. Dużym problemem są skupiska reklam w jednym miejscu i o różnym charakterze oraz reklam, które się powielają. Wiele firm ma zarówno zaklejone szyby, jak i szyld odstający od elewacji i ustawiony na chodniku przed wejściem tzw. potykacz. Za dużo jest też wielkopowierzchniowych reklam na wylotach z miasta, bo stoją na terenach prywatnych, gdzie wystarczy zgłoszenie do starostwa powiatowego i nie ma żadnych przeciwwskazań dla ich instalacji – mówiła na naszych łamach architekt miejska Iwona Kubacka-Kazieczko.

Wprowadzenie miejskiej uchwały krajobrazowej spowoduje, że będzie można nad tym zapanować. Urząd będzie mógł wyznaczyć miejsca na dane rodzaje reklam, ograniczyć ich liczbę, wielkości, ale również kolorystykę i materiał, z którego będą wykonywane. Uchwała pozwoli też wymagać przestrzegania zapisów od właścicieli terenów prywatnych.

Projekt uchwały został zamieszczony na miejskiej stronie internetowej www.nowasol.pl, żeby mogli się z nią zapoznać mieszkańcy. W szczególności ci, których przepisy mogą dotyczyć.

„W ramach prac nad uchwałą chcielibyśmy poznać również opinie mieszkańców i przedsiębiorców odnośnie do proponowanych zapisów. Projekt uchwały dostępny jest do pobrania pod linkiem wyświetlonym poniżej. Dodatkowo zachęcamy do zapoznania się z „Przewodnikiem po projekcie uchwały”, który ułatwi zaznajomienie się z jej głównymi założeniami. Do projektu załączona została również mapa dotycząca podziału na obszary o zróżnicowanych regulacjach. Wszystkich mieszkańców i przedsiębiorców zapraszamy do przekazania nam swoich uwag i opinii, które prosimy kierować drogą elektroniczną do 30 czerwca 2018 r. na adres e-mail: architektura@nowasol.pl – czytamy w komunikacie miasta.

Właściwe formalne wyłożenie do publicznego wglądu projektu uchwały krajobrazowej wraz z możliwością składania uwag do projektu nastąpi zgodnie z aktualnym harmonogramem prac na przełomie sierpnia i września br. Wówczas zostanie wyłożony projekt uchwały uzgodniony i zaopiniowany przez właściwe organy.

Nowa Sól będzie jednym z pierwszych miast w Polsce, które wprowadzi takie regulacje. W Lubuskiem pracują nad tym również w Zielonej Górze i Gorzowie Wielkopolskim.

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content