Czerwone autobusy ruszyły w teren
Zgodnie z założeniem od niedzieli 1 lipca autobusowa komunikacja publiczna przeszła w ręce międzygminnej Spółki SubBus. Pasażerowie mogą już korzystać z nowoczesnych autobusów. Kolejne elementy komunikacji będą uruchamiane w następnych tygodniach i miesiącach
Rozkłady jazdy nowych kilkudziesięciu linii komunikacyjnych łączących Nową Sól z gminami: Otyń, Siedlisko, Kożuchów, Kolsko i gminą wiejską Nowa Sól wiszą na poszczególnych przystankach, można też je znaleźć na stronie internetowej miejskiego urzędu. Spółka SubBus, jeszcze nie w pełnej krasie, ale wystartowała zgodnie z planem w niedzielę 1 lipca. To tego dnia w teren znów wyjechały czerwone autobusy podmiejskie (więcej o tym na str. 8).
Dopiero trzeci przetarg wyłonił wykonawcę systemu biletów elektronicznych, który wejdzie w życie najprawdopodobniej w październiku. Stąd pojawiła się konieczność organizacji systemu zastępczego, który pozwoli na sprzedaż biletów jednorazowych u kierowców w autobusie i biletów 30-dniowych.
– W Nowej Soli bilety okresowe można kupić w kasie na dworcu PKP – wejście bocznymi drzwiami po lewej stronie budynku. Co ważne, bilet okresowy nie jest biletem na dany miesiąc, a upoważnia do przejazdów przez 30 dni. Można go zakupić w dowolnym momencie i nie jest tak, że będzie obowiązywał tylko do końca bieżącego miesiąca – wyjaśnia prezes spółki Mirosław Paszkiewicz.
Bilet okresowy np. z Kolska do Nowej Soli upoważnia do przejazdów w oba kierunki, ale jednocześnie też po całej Nowej Soli. Analogicznie sytuacja wygląda z innymi biletami 30-dniowymi z danej gminy do miasta.
– Zachęcamy do kupowania biletów okresowych, ponieważ to się bardziej opłaca. Liczba kursów jest nieograniczona, a dodatkowo skraca to czas sprzedaży jednorazowych biletów w autobusach – zachęca prezes międzygminnej spółki.
Ceny biletów nie uległy zmianie i są dokładnie takie same jak w dotychczasowych taryfach. Osoby, które ukończyły 70. rok życia, mają prawo do darmowego korzystania z całej sieci, z kolei emeryci, renciści i uczniowie płacą połowę stawki.
– Dla uczniów szkół podstawowych i wygaszanych gimnazjów na terenie gmin ościennych przejazdy z i do szkoły wciąż będą darmowe. Np. uczeń jadący z Konotopu do szkoły w Kolsku czy z Przyborowa do placówki w Lubięcinie za kurs nie płaci. Zmiana polega na tym, że szkolne kursy są jednocześnie kursami otwartymi, biletowanymi dla innych pasażerów – mówi Marcin Słoński z Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska. – W mieście darmowej komunikacji dla uczniów nie ma, bo obowiązuje rejonizacja i dzieci są przydzielone do szkół, które są w odległości mniejszej niż 3 kilometry od domu. Zgodnie z prawem gmina nie ma obowiązku udostępnić im darmowej komunikacji – dodaje.
Jesienią, po wejściu w życie biletów elektronicznych, wciąż będzie można kupić bilet u kierowcy. Natomiast tańsze i wygodniejsze będzie wyrobienie sobie tzw. portmonetki, czyli doładowywanej dowolną kwotą karty, którą po wejściu do autobusu przykłada się do terminalu. System elektronicznej informacji pasażerskiej wykorzystywany na tablicach i w autobusach również zostanie uruchomiony jesienią.
– Przez remont drogi we Wrociszowie punktualnie nie będzie jeździł autobus z i do Kożuchowa. Obowiązuje tam ruch wahadłowy i samochody często stoją nawet dłużej niż 15 minut – przestrzega M. Paszkiewicz.
Czerwone autobusy marki Solaris (mniejsze) i Autosan to pojazdy nowoczesne. Są wygodne, dostosowane do osób niepełnosprawnych i dla matek z wózkami, klimatyzowane i można w nich naładować telefon korzystając z portów usb. Autobusy wyposażone są w przyciski zewnętrzne i wewnętrzne, których naciśnięcie daje sygnał kierowcy o zatrzymaniu się i otworzeniu drzwi. Na ekranie w środku można wyświetlić reklamy, natomiast ekran w kabinie kierowcy pokazuje obraz z kamer, które są zarówno w środku, jak i na zewnątrz pojazdu.
– Chciałbym, żeby ludzie szanowali autobusy i nie niszczyli ich. To wszystko zostało zakupione dla nich – apeluje M. Paszkiewicz.
Gdy po wakacjach wszystko ruszy pełną parą, autobusy dojadą do wielu miejscowości, do których do tej pory komunikacja podmiejska nie docierała – np. w gminie Kożuchów do Stypułowa.
Kończy się budowa zajezdni SubBusu przy południowej strefie ekonomicznej. Po 10 lipca autobusy będą już parkować na tamtejszym placu, a w dniach 18-19 lipca odbędzie się dostawa paliwa i legalizacja zbiorników stacji zajezdni.
Jeśli chodzi o zmodernizowany dworzec PKP, to w całości, łącznie z umeblowaną poczekalnią będzie on oddany do użytku pasażerów z końcem pierwszego miesiąca wakacji.
Niedokończona przez poprzedniego wykonawcę ulica Towarowa wraz z nowymi stanowiskami do odjazdu autobusów jest po inwentaryzacji. Urząd lada dzień będzie otwierał oferty pierwszego przetargu na firmę, która to zadanie dokończy.
Projekt polegający na uruchomieniu i świadczeniu usługi międzygminnej komunikacji jest wart ponad 50 mln zł. Dofinansowanie z funduszy unijnych przekazane za pośrednictwem urzędu marszałkowskiego wynosi ponad 35 mln zł.
- Anioły, nie ludzie [#retroKrąg] - 20 grudnia 2022
- Czym jest haloimpresjonizm? Dowiecie się dziś na Placu Wyzwolenia - 19 października 2022
- Strach w oczach uchodźców. Reportaż z granicy polsko-ukraińskiej - 23 kwietnia 2022