Historyczne zlecenie Malpolu

Centrum Projektowania i Budowy Prototypów Malpol wykonało prototyp karoserii pierwszego polskiego samochodu o napędzie elektrycznym marki Heron Electric. – Gdy dostaliśmy to zlecenie, nie wahaliśmy się ani minuty – podkreśla szef Malpolu Marcin Walasek

– Kilka miesięcy temu spotkaliśmy się po raz pierwszy z Wojciechem Czaplą i podjęliśmy współpracę z Polskim Programem Elektryfikacji Motoryzacji, którego jest on koordynatorem. Gdy padła propozycja podjęcia się próby wykonania prototypu, który posłuży do przyszłej seryjnej produkcji pierwszego polskiego samochodu elektrycznego, nie wahaliśmy się ani chwili. Odłożyliśmy na bok inne zlecenia i zabraliśmy się do pracy – opowiada Marcin Walasek, prezes firmy Centrum Projektowania i Budowy Prototypów Malpol.

Karoseria Heron Electric, jak nazywa się samochód, została zaprojektowana tak, żeby pojazd odpowiadał swojej nowoczesności i oryginalności i żeby w oczy rzucał się jego designerski kształt. A za to, żeby Heron nie tylko wyglądał, ale jeszcze odpowiadał założeniu, że potencjalnie w środek takiego samochodu będzie można zamontować napęd elektryczny, odpowiadał przede wszystkim koordynator projektu Michał Jackiewicz z Malpolu.

– To było dla nas wyzwanie nie tylko ze względu na nowatorstwo myśli technologicznej, ale też przez czas, jaki mieliśmy na wykonanie tego projektu. Prototyp powstał w miesiąc, a więc w trybie ekspresowym – mówi M. Jackiewicz.

– W planach PPEM jest, żeby już w przyszłym roku powstał pierwszy jeżdżący samochód elektryczny. Co więcej, toczone są rozmowy również o napędach hybrydowym i wodorowym, a z linii produkcyjnych docelowo mają wychodzić nie tylko samochody osobowe, ale również pojazdy dostawcze, motocykle, motorówki i inne środki lokomocji o napędzie elektrycznym. Firma Malpol w ich projektowaniu również będzie miała swój udział – zapowiada projektant.
Prototyp Herona jest wykonany na tyle precyzyjnie, że już dziś można na jego podstawie określić do celów seryjnej produkcji formę np. nadkoli czy zderzaków. Model został wykonany na maszynie numerycznej – pięcioosiowej frezarce.

– Do tej pory w Polsce nikt nie produkował samochodów elektrycznych. Cieszymy się, że jesteśmy częścią historycznego przedsięwzięcia – podkreśla M. Walasek.
Swoją cegiełkę w tym wszystkim ma też sam park naukowo-technologiczny Interior, gdzie swoją siedzibę ma Centrum Malpol.

– Już kilka lat temu Park Interior przyjął strategię wyposażania młodych firm (tzw. start-upów) w trzech obszarach: infrastruktury przemysłowej i laboratoryjnej, kapitału ludzkiego w postaci dostępu do wykwalifikowanych doradców oraz wsparcia finansowego. Jednym z takich start-upów był właśnie Malpol – mówi Łukasz Rut, dyrektor ds. promocji i rozwoju w Interiorze.

Ł. Rut, uchylając rąbka tajemnicy, zdradza, że współpraca z rządowym programem nie skończy się na samym Centrum Projektowym. – Efektem zamówienia publicznego dla Malpolu są bardzo zaawansowane rozmowy na temat dostarczenia technologii do środka samochodu przez inną firmę zlokalizowaną w parku. To wszystko pokazuje, że warto wpierać młode innowacyjne firmy – komentuje Ł. Rut.

Dodajmy również, że obecnie Interior ma do dyspozycji dla start-upów warte kilkadziesiąt tysięcy złotych vouchery, z których w formie usług doradczych skorzystało już kilka firm. Park lobbuje za stworzeniem Regionalnego Funduszu Inwestycyjnego i stara się o dofinansowanie na budowę po sąsiedzku drugiego budynku.

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Artur Lawrenc

Aktualności, oświata

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content