Seniorzy wiedzą, jak nie dać się przechytrzyć

Seniorki z Dziennego Domu Senior+ podczas piątkowego spotkania z Katarzyną Kwiatkowską, powiatową rzeczniczką praw konsumenta, dowiedziały się, jak nie dać się naciągnąć nieuczciwym sprzedawcom. Wizyta została zorganizowana z okazji Światowego Dnia Osób Starszych. 30 czerwca odbędzie się kolejne spotkanie, tym razem w bibliotece

15 czerwca obchodzimy Światowy Dzień Praw Osób Starszych, który ustanowiono w 2006 r. z inicjatywy Międzynarodowej Organizacji Zapobiegania Przemocy wobec Osób Starszych i Światowej Organizacji Zdrowia. Obchody mają zwrócić uwagę na ważny problem łamania praw osób starszych. Tego dnia warto zwrócić uwagę na sytuację i potrzeby seniorów, ale i poruszyć kwestie dotyczące praw osób starszych w każdym aspekcie życia – rodzinnym, społecznym czy gospodarczym.

Ważne jest pogłębianie świadomości

Społeczeństwo szybko się starzeje, dlatego ważna jest edukacja młodego pokolenia w kwestii praw osób starszych i pogłębienie świadomości samych seniorów o przysługujących im prawach.

– Polscy seniorzy to tradycjonaliści i są bardziej zorientowani na rodzinę niż seniorzy z Europy Zachodniej. Nie zmienia to jednak faktu, że zmiany społeczne i gospodarcze ostatnich lat sprawiły, że ta grupa konsumencka bardzo się poszerzyła i zróżnicowała. Seniorzy są bardziej aktywni i chętnie korzystają z możliwości twórczego życia, czego konsekwencją jest zwiększenie liczby podmiotów, które oferują swoje usługi seniorom – przyznaje Karina Jarosz, naczelniczka Wydziału Spraw Społecznych nowosolskiego magistratu.

To z kolei daje seniorom znacznie większe możliwości i odpowiada ich potrzebom. Jednak wiąże się również z koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony seniorów przed nieuczciwymi praktykami. – W tym roku Wydział Spraw Społecznych w ramach Światowego Dnia Praw Osób Starszych postanowił skupić się na kwestii praw konsumenckich i nadużyć, z jakimi borykają się seniorzy w związku ze stosowaniem nieuczciwych praktyk handlowych. Chcemy uświadomić nowosolskich seniorów, że mogą bronić się przed nieuczciwymi praktykami i uczulić na wszelkie przejawy nadużyć – dodaje Jarosz.

Jak nie dać się naciągnąć

W piątek w Dziennym Domu Senior+ odbyło się spotkanie z Katarzyną Kwiatkowską, powiatową rzeczniczką praw konsumenta, na którym seniorki z Domu dowiedziały się wielu potrzebnych informacji o tym, jak nie dać się oszukać i jak bronić się przed nieuczciwymi praktykami sprzedawców. Wizyta rzeczniczki odbyła się w luźnej formie. Seniorki wymieniały się doświadczeniami, jak zostały oszukane przez sprzedawcę i jak z tego wybrnęły. – Jestem dla was od udzielania porad, od tego, by niektóre sprawy odkręcać, zanim będzie to niemożliwe – podkreślała Kwiatkowska.

Na początku seniorki obejrzały film o tym, jak nie dać się zwieść atrakcyjnym ofertom różnych umów. – Kupiłam kiedyś maszynę, w której zepsuł się włącznik. Zawiozłam ją do punktu sprzedaży, a tam powiedzieli mi, że nie mają części, by ją naprawić, bo maszyna była robiona w Hongkongu. Zbywali mnie pół roku. Wreszcie się zdenerwowałam i powiedziałam sprzedawcy, że jeżeli jej nie naprawią, to pójdę do rzecznika praw konsumenta i załatwię tę sprawę w inny sposób – mówi pani Wanda. I dodaje: – Na to sprzedawca odpowiedział mi, bym przyniosła maszynę i będzie wszystko w porządku. Chyba się przestraszył.

Katarzyna Kwiatkowska przypomniała sytuację sprzed kilku lat, gdy głośno było o telefonach od przedstawicieli operatorów telekomunikacyjnych. Znaczna część była oszustwem. Dzwoniący często nie podawali, z jakiej firmy dzwonią. Zdarzały się sytuacje, w których seniorzy sami sugerowali im firmę, a to tylko pomagało oszustom w kancie. – Ci, którzy podawali się za przedstawicieli operatora, często chcieli pozyskać dane. Pamiętajcie, że nasz operator ma nasze dane i nie musimy mu nic podawać. W tym momencie powinno się każdemu zapalić czerwone światełko – przestrzegała rzeczniczka.

Katarzyna Kwiatkowska podkreślała także, że jeżeli dojdzie do nawiązania nowej umowy nie należy chować jej do szuflady. – Pochwalcie się tym dzieciom czy wnukom. Jeżeli zawrzecie fałszywą umowę, wtedy reakcja będzie szybsza – dodaje. Rzeczniczka przypomniała o ważnej kwestii – od zawarcia umowy jest 14 dni na zrezygnowanie z niej.

Kolejnym przykładem, gdzie stosowane są nieuczciwe praktyki sprzedażowe, są różne spotkania, na których sprzedawcy prezentują produkty. Klienci często zapraszani są do hotelu czy restauracji. Tam oferuje się im np. bezpłatne badania lekarskie albo inne usługi. – Większość osób, które przychodzą na takie spotkania, wpadają jak śliwka w kompot. Ale wy już takie nie będziecie – uśmiechała się Katarzyna Kwiatkowska.

Seniorki dowiedziały się, że nie powinny czuć się zobowiązane wobec sprzedawcy. To, że oferują darmowy poczęstunek i drobne prezenty, nie znaczy, że uczestnicy muszą coś kupić.

Oprócz tego seniorki poznały techniki skutecznej obrony przed nieuczciwymi praktykami handlowymi, dowiedziały się, na co powinny zwracać uwagę i czego unikać.

Ważna data: 30 czerwca

Kolejne spotkanie dla seniorów odbędzie się 30 czerwca o godz. 14.00 w siedzibie Miejskiej Biblioteki Publicznej w Nowej Soli i będzie ogólnodostępne. – Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc zapraszamy seniorów do zgłaszania swojej chęci uczestnictwa w spotkaniu – informuje Karina Jarosz.

Zgłosić się można dzwoniąc pod nr 68 459 03 27, ale też w siedzibie urzędu miejskiego – pok. 109. Można też napisać mejla: sprawyspoleczne@nowasol.pl.

– Seniorzy zostaną wyposażeni w niezbędny pakiet wiedzy na temat przysługujących praw oraz miejsc i podmiotów, które udzielają wsparcia i pomocy w zakresie praw konsumenckich – dodaje naczelniczka Wydziału Spraw Społecznych. Karina Jarosz zachęca seniorów do zgłaszania w urzędzie tematów i problemów, które chcieliby poruszyć podczas spotkania. Z kolei urzędnicy przekażą je powiatowemu rzecznikowi konsumenta, który omówi je podczas spotkania w bibliotece.

E-WYDANIE TYGODNIKA KRĄG

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content