Projekty w SOSW. Niech czują się pełnoprawnymi Europejczykami

Edukacja włączająca jest priorytetem w europejskiej polityce oświatowej – podkreśla germanistka Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego Regina Smolin-Makuch. Razem z trzema innymi nauczycielkami SOSW była w Hiszpanii na specjalnym szkoleniu

SOSW na dziś jest kilka europejskich projektów, m.in. ten w ramach Erasmus+ – „Cyfrowo włączamy – nowocześnie działamy”. Nauczycielki z ośrodka – Regina Smolin-Makuch, Katarzyna Kojtych-Dubec, Arleta Jasińska i Anna Mosorzewska – były ostatnio w Walencji na szkoleniu z technologii informacyjno-komunikacyjnych „ICT for teaching and learning”.

W Hiszpanii spotkali się przedstawiciele czterech krajów: Polski, Bułgarii, Turcji i hiszpańscy gospodarze. – Dzięki naszemu tureckiemu trenerowi poznałyśmy mnóstwo ciekawych narzędzi do uatrakcyjniania zajęć dla naszych podopiecznych, wspierających też naszą nauczycielską i terapeutyczną pracę – podkreśla Smolin-Makuch, pomysłodawczyni i koordynatorka projektów Erasmusa w SOSW i ambasadorka programu eTwinning. – Wróciłyśmy z innym spojrzeniem na ICT, z mnóstwem inspiracji i pomysłów, które chcemy wdrożyć w pracy i zachęcić do tego innych.

Regina Smolin-Makuch nawiązała też eTwinnerską współpracę z ambasadorką tego programu w Turcji Esrą Kahyaoglu. – Wspólne plany na działania już się rodzą – uśmiecha się nauczycielka.

I dodaje: – Przywiozłyśmy też mnóstwo życiowych doświadczeń, umiejętność reagowania na nieprzewidywalne komplikacje, wspomnienia, smaki, zapachy i obrazy. Jesienią kolejny wyjazd i ekodziałania dla zielonej Europy. Erasmus to przygoda jedyna w swoim rodzaju.

Germanistka z SOSW zaznacza, że programy europejskie są w szkołach szansą na rozwój nauczycieli, uczniów i samych placówek. – Jako nauczyciele konfrontujemy swoją wiedzę i umiejętości z osobami ze swojej grupy zawodowej w innych krajach – tłumaczy. – Rozwijamy się też językowo, kulturowo, organizacyjnie. Wszechstronnie.

A jak nauczyciele są kreatywni i otwarci na świat, to i uczniowie na tym korzystają: – Szkoła zyskuje na wizerunku i jest w ciągłym rozwoju, odpowiadając na potrzeby dzisiejszego świata. Doświadczenia zbierane przy realizacji projektów i zagranicznych wyjazdów są bezcenne – to sposób na przełamywanie rutyny w codziennej pracy, wychodzenie poza strefę własnego komfortu.

– Podobnie jest z eTwinningiem – mówi nauczycielka. – Międzynarodowe projekty są ciekawe, nieszablonowe, stanowią wyzwanie dla uczniów i nauczycieli. Edukacja włączająca jest priorytetem w europejskiej polityce oświatowej i tylko trzeba znaleźć sposób, jak z niej korzystać, jak ją realizować i wprowadzać w codziennej, często żmudnej i trudnej pracy z niepełnosprawnymi uczniami. Zależy nam, żeby czuli się pełnoprawnymi Europejczykami.

E-WYDANIE TYGODNIKA KRĄG

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Mateusz Pojnar

Aktualności, sport

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content