Spełnione marzenia Konradowa. Wystartowała budowa obwodnicy [PODSUMOWANIE 2022]

PRZYPOMINAMY NAJWAŻNIEJSZE I NAJLEPSZE TEKSTY 2022. MAJ Starosta Iwona Brzozowska podpisała umowę z firmą Budimex, która za ponad 16 mln zł wybuduje obwodnicę Konradowa wraz z wiaduktem nad linią kolejową

– Bardzo się cieszę, że ta rodząca się w bólach inwestycja dojdzie wreszcie do skutku – mówi „Tygodnikowi Krąg” Iwona Brzozowska, starosta powiatu nowosolskiego. – Mam nadzieję, że nie zajdą żadne nieprzewidziane okoliczności i obwodnica, na którą czekają mieszkańcy, powstanie w terminie.

Przypomnijmy. Budowa obwodnicy Konradowa wraz z wiaduktem nad linią kolejową stanęła pod dużym znakiem zapytania. Kłopoty sprawiły PKP, które postanowiły podnieść wiadukt, przez koszty były dużo wyższe. Kolej nie chciała też zapłacić za dodatkowe prace.

Projekt zakłada likwidację uciążliwych dla mieszkańców przejazdów kolejowych, budowę wiaduktu i wyprowadzenie sporego ruchu samochodowego z sołectwa. Inwestycja jest możliwa dzięki trójstronnej umowie, którą w 2019 r. zawarły powiat nowosolski, gmina Otyń i spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

Powiat i kolej solidarnie zapłacili 340 tys. zł za dokumentację projektową, ale po jej wykonaniu okazało się, że koszty będą większe niż wcześniejsze szacunki. Pierwszy przetarg unieważniono z uwagi na wysokie ceny. W tzw. międzyczasie powiat złożył wniosek o dofinansowanie do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg i dostał prawie 7,3 mln zł mln (70 proc. kosztów). W drugim przetargu wzięły udział cztery firmy. Najdroższa oferta opiewała na kwotę blisko 20 mln zł, najtańsza – ponad 16 mln zł i została złożona przez warszawski Budimex.

Wyszło na to, że na realizację zadania brakuje ponad 2 mln zł, co w połączeniu ze stanowiskiem PKP mogło zagrozić całej inwestycji i spowodować, że powiat straci rządowe pieniądze.

Z koleją nie było już o czym rozmawiać. Władze spółki poinformowały, że na likwidację przejazdów kolejowych, wiaduktu i usunięcia kolizji z infrastrukturą kolejową zostanie przeznaczone ponad 6,7 mln brutto (5,5 mln netto). Zdaniem PKP PLK ten wkład finansowy kolei jest wystarczający, by bez żadnego problemu sfinansować planowaną inwestycję w Konradowie. W związku z tym zarząd powiatu poprosił gminę Otyń o zwiększenie dofinansowania budowy obwodnicy, odwołując się do zapisów trójstronnej umowy, w której Otyń zobowiązał się do pokrycia ewentualnych niedoborów. Na ostatniej sesji radni podjęli decyzję, by dołożyć do inwestycji.

Łączny koszt gminy Otyń to prawie 4,7 mln zł, w tym brakujące poprzetargowo 2,3 mln. Rada miejska Otynia jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zwiększenia dofinansowania budowy obwodnicy – mówi burmistrz Barbara Wróblewska i ocenia: – To bardzo ważna inwestycja, która przyczyni się do dalszego szybkiego rozwoju gminy Otyń.

Powiat wraz z rządowym wsparciem przekaże na obwodnicę ponad 8,2 mln, co stanowi 75 proc. inwestycji, poza częścią PKP.

Po podpisaniu umowy firma ma rok na realizację zadania. Łącznie cała inwestycja wraz z wykupem gruntów pochłonie dokładnie 16 mln 844 tys. zł.

Rafał Krzymiński

E-WYDANIE TYGODNIKA KRĄG

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content