Droga na południe powstaje w ekspresowym tempie

Końcówka roku przyniosła dobre wiadomości o kolejnych zakończonych miejskich inwestycjach. Ulice Bankowa i Zamenhofa są jak nowe, podobnie jak przebudowane chodniki na Kasprzaka i Traugutta. Bez poślizgu trwa budowa trzeciego etapu drogi, która połączy rondo Województwa Lubuskiego z drogą wojewódzką nr 292

Przy ulicach Kasprzaka i Traugutta zdemontowano stare i zniszczone płyty chodnikowe, w zamian pojawiła się kostka brukowa betonowa. Miasto odebrało tę inwestycję w miniony czwartek. Dodatkowo na odcinku ul. Kasprzaka, od skrzyżowania z ul. Traugutta aż do ulicy Parkowej, wymieniono warstwę ścieralną jezdni. Na pozostałym odcinku ul. Kasprzaka i na ul. Traugutta nawierzchnia jezdni się nie zmieniła. Mieszkańcy mogą jednak skorzystać z nowych chodników. – Przy tej inwestycji pojawiły się dodatkowe prace związane z miejscową wymianą podbudowy na odcinkach, gdzie straciła ona swoją nośność, ale pomimo tego zakończyła się zgodnie z planem – podsumowuje Dariusz Buziuk, naczelnik Wydziału Inwestycji Miejskich.

Wykonawcą tego zadania było Przedsiębiorstwo Budowlano-Drogowe KAMBUD z Nowej Soli. Zadanie pochłonęło około 1 mln 200 tys. zł i zostało sfinansowane z budżetu miasta.

Nowosolski magistrat realizuje wieloletni plan wymiany chodników w całym mieście. Inwestycję prowadzono w śródmieściu, a to oznacza, że wszystkie prace skonsultowano z wojewódzkim konserwatorem zabytków. Kostka brukowa położona przy Kasprzaka i Traugutta stylistycznie i kolorystycznie nawiązuje do chodników na sąsiednich ulicach, np. Wesołej.

Przypomnijmy, że w tej części Nowej Soli latem doświetlono trzy przejścia dla pieszych: na skrzyżowaniu ulic Kasprzaka i Traugutta (po obu stronach) oraz na końcu ulicy Traugutta.

Idą jak burza

Rozkręcają się prace przy budowie trzeciego etapu ulicy Dolnośląskiej, która spina rondo Województwa Lubuskiego z drogą wojewódzką nr 292. To odcinek o łącznej długości około 1016 metrów. Jezdnia będzie miała nawierzchnię z mieszanki mineralno-asfaltowej.

Firma Strabag Infrastruktura Południe idzie jak burza. Trójwlotowe skrzyżowanie już prezentuje się w pełnej okazałości. – Położona jest już warstwa bitumiczna nawierzchni jezdni łącznie z końcową warstwą ścieralną – mówi Beata Janicka-Feszyk z Wydziału Dróg Miejskich. – Właściwie to droga mogłaby być już przejezdna, bo firma Strabag deklaruje zakończenie wcześniej niż planowaliśmy. Dopiero wiosną pojawi się oznakowanie poziome, bo przy tej temperaturze nie da się go namalować. Do dokończenia pozostały też drobne kwestie techniczne. Na pewno jednak drogę oddamy szybciej niż zakładaliśmy, a pierwotnym terminem zakończenia jest czerwiec 2023 r.

To bardzo ważna inwestycja dla całego układu komunikacyjnego Nowej Soli. Miasto zyska łatwiejszy dostęp do terenów inwestycyjnych w południowej części. Dzięki tej drodze przedsiębiorcy łatwiej dojadą do swoich firm. To też dobra wiadomość dla mieszkańców Starego Żabna i ościennych gmin, którzy zapomną o gigantycznych korkach przy zamknięciu przejazdu kolejowego na drodze wojewódzkiej nr 292 od strony Głogowa. Dojazd do terenów inwestycyjnych w południowej części miasta będzie odbywać się bez potrzeby wjazdu od strony Głogowa i Bytomia Odrzańskiego przez ulicę Głogowską i w znacznej mierze odciąży tę ulicę. Przy drodze nie zabraknie ścieżki rowerowej.

Po otwarciu jezdni zmieni się organizacja ruchu w tym miejscu, o czym będziemy informować w „Kręgu”. Koszt zadania to 9 mln 578 tys. 856 zł.

Poślizg, ale uzasadniony

Na przebudowę Bankowej i Zamenhofa miasto dostało 2,4 mln zł dotacji z Rządowego Funduszu Polski Ład. Koszt inwestycji to 2,8 mln. Wykonawcą było nowosolskie Przedsiębiorstwo Budowlano-Drogowe KAMBUD z Nowej Soli.

Prace już się zakończyły. Na ul. Bankowej starą kostkę kamienną zastąpiła nowa kostka granitowa cięto-łupano płomieniowana. Z uwagi na położenie w strefie ochrony konserwatora zabytków nie można było wymienić kostki na inny materiał. – To była precyzyjna robota. Ponadto wykonawca natrafił na kolizję z sieciami uzbrojenia podziemnego – wyjaśnia Beata Feszyk. I dopowiada: – Na ulicy Zamenhofa z kolei na prośbę mieszkańców zaprojektowaliśmy maksymalną liczbę parkingów. A jednocześnie ochroniliśmy piękną aleję kasztanową, wycięliśmy tylko trzy drzewa, z czego jedno chore.

Nowosolanie dostali do dyspozycji nowe ścieżki rowerowe i chodniki. Na istniejących słupach zamontowano nowe energooszczędne oprawy oświetleniowe. Zamenhofa pozostała jednokierunkowa, zyskała nową warstwę ścieralną. Pojawił się parking na 47 miejsc postojowych, cztery przeznaczono dla osób z niepełnosprawnością. Po obu stronach są nowe chodniki, kanalizacja deszczowa i 16 nowych lamp oświetleniowych.

Rafał Krzymiński

E-WYDANIE TYGODNIKA KRĄG

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content