SubBus wchodzi w nowy etap rozwoju pod kierownictwem Joanny Kaczmarskiej. Nowa kadra ma ambitne plany: zwiększenie liczby kursów, unowocześnienie taboru i poprawę obsługi pasażerów. Poniżej najważniejsze kierunki działania spółki w najbliższym czasie.
Nowe kierunki rozwoju SubBus pod kierownictwem Joanny Kaczmarskiej
Joanna Kaczmarska objęła stanowisko prokurenta 1 kwietnia, a 1 lipca zastąpiła dotychczasowego prezesa Mirosława Paszkiewicza. Jej celem jest rozwój oferty dla pasażerów i przestawienie SubBusu na tryb bardziej przyjazny środowisku i użytkownikom, w tym popularyzacja transportu autobusowego kosztem prywatnych samochodów.
Chcę, żeby spółka oferowała pasażerom coraz więcej i zmieniała się dla nich. Żeby więcej z nas zamiast samochodu, wybierało autobus.
Joanna Kaczmarska pracuje w komunikacji autobusowej od 20 lat. W Żaganiu zajmowała się transportem miejskim i lokalnym; tam Paszkiewicz był jej pierwszym szefem. “Przez 12 lat wszystkiego mnie nauczył” – dodaje prezes. Dzięki wsparciu rodziny i doświadczeniu z Żagania łatwiej było jej wdrożyć się w Nowej Soli.
Elektryczne autobusy w flocie SubBus
Spółka SubBus, która funkcjonuje od 7 lat, to wciąż młody organizm – zajezdnia i tabor rozwijają się wraz z firmą. Kaczmarska podkreśla, że rozwój ułatwi pracę administracji i kierowcom, a spółka ma być coraz atrakcyjniejsza dla pasażerów.
“Cieszę się z tego, to ułatwia pracę zarówno administracji, jak i kierowcom. A chcę, żebyśmy się rozwijali i zmieniali stając się atrakcyjniejsi dla naszych pasażerów.”
Pierwszym krokiem w kierunku nowej strategii jest wymiana tabliczek z rozkładami jazdy na takie z dodatkowymi informacjami, np. o miejscach zmiany taryfy, oraz ujednolicenie głosu lektora zapowiadającego przystanki.
SubBus zakończył przetarg na dostawcę czterech autobusów elektrycznych. – Nowe pojazdy powinny być u nas w sierpniu przyszłego roku. W pełni elektryczne, z zapowiedziami głosowymi, informacją pasażerską i funkcją liczenia pasażerów – wyjaśnia prezes.
Jedynym oferentem w przetargu była chińska firma Yutong, która już obsługuje m.in. Polkowice, Jelenią Górę, Warszawę, Białystok, a wkrótce również Szprotawę.
Chcąc skorzystać z dofinansowania nie ma innej możliwości, jak tylko decydowanie się na autobusy elektryczne. Z ustawowych przepisów o elektromobilności wynika obowiązek utrzymania określonego procentu floty zeroemisyjnej. Nasze obecne pojazdy spełniają normy Euro 6, ale one również emitują spaliny. Zatankujesz i jedziesz – to ich przewaga. Ładowanie baterii trwa, a nie w każdym miejscu można to zrobić.”
Zakup elektryków wraz z dwiema ładowarkami to około 13 mln zł, z czego 9 mln pokrywa unijne dofinansowanie.
Nowe modele nie będą jedynym novum. Wśród planów są także jednolite koszulki dla kierowców. Na stronie internetowej SubBus uruchomiono funkcjonalny rozkład jazdy, umożliwiający podgląd rozkładu z każdego przystanku po wybraniu linii. Planowana jest również odświeżona strona główna oraz profil na Facebooku, aby szybciej komunikować pasażerom istotne informacje. Pojawiają się także pomysły na drona, zdjęcia i materiały prezentujące pracę spółki, a nawet możliwość zamówienia autobusu turystycznego.
Nowa prezes chce także kontaktować się z mieszkańcami poprzez dni otwarte zajezdni i organizowanie wycieczek dla przedszkolaków, dla których autobus to często pierwszy kontakt z komunikacją miejską.
“W tym duchu właśnie na 4 października szykujemy wydarzenie, które ucieszy wszystkich miłośników miejskiej komunikacji i starych autobusów. Z Zielonej Góry ruszy do nas przegubowy Ikarus, do którego będzie można wsiąść, przejechać się po okolicy i finalnie do zajezdni.”
Pod koniec I kwartału 2026 roku SubBus zamierza rozszerzyć możliwość zakupu biletów. Oprócz tradycyjnego papierowego biletu u kierowcy (który rzadko się pojawia w projektach komunikacyjnych) oraz dwóch aplikacji (mobilet i mPay) i doładowywanych biletów elektronicznych, planowana jest opcja płatności bezdotykowej w autobusie – kartą, telefonem lub zegarkiem. Ma to odciążyć kierowców i zmniejszyć ryzyko opóźnień spowodowanych dużą liczbą pasażerów kupujących bilet od kierowcy. Nie przewiduje się instalowania automatów sprzedaży, ze względu na ich wysokie koszty i ryzyko faworyzowania części pasażerów.
Nowości w obsłudze pasażerów i technologia na pokładzie
Spółka planuje dalsze usprawnienia w obsłudze pasażerów i w technologii pokładowej. Wśród nowości mają znaleźć się jednolite koszulki dla kierowców, a także usprawniony, funkcjonalny rozkład jazdy dostępny online. Odświeżenie strony głównej SubBusa ma iść w parze z uruchomieniem profilu na Facebooku, co umożliwi szybsze informowanie o istotnych sprawach. Pojawiają się również pomysły na wykorzystanie drona do tworzenia materiałów promocyjnych i pokazywania pracy spółki, w tym ofert dodatkowych, takich jak możliwość zamówienia autobusu turystycznego.
Po prostu nowocześnie – słyszymy.
Nowa prezes chciałaby także wyjść do mieszkańców poprzez organizowanie dni otwartych zajezdni i przyjmowanie wycieczek przedszkolaków, dla których kontakt z autobusem bywa pierwszym doświadczeniem komunikacyjnym.
– W tym duchu na 4 października szykujemy wydarzenie, które ucieszy wszystkich miłośników miejskiej komunikacji i starych autobusów. Z Zielonej Góry ruszy do nas przegubowy Ikarus, do którego będzie można wsiąść, przejechać się po okolicy i finalnie do zajezdni. Tego rodzaju imprezy cieszą się dużym powodzeniem i często gromadzą pasjonatów nawet z innych miejscowości – zapowiada J. Kaczmarska.
Dni otwarte zajezdni i atrakcje dla mieszkańców
Pod koniec I kwartału 2026 roku SubBus planuje organizację dni otwartych zajezdni, podczas których mieszkańcy będą mogli zwiedzać obiekty i zapoznać się z nowymi rozwiązaniami. Dodatkowo, w planie jest organizowanie wycieczek przedszkolaków, aby młodsi mieszkańcy mieli okazję poznać autobusy od środka.
– Z Zielonej Góry ruszy przegubowy Ikarus, który będzie dostępny do wejścia i krótkiego przejazdu – informuje prezes.
Plany płatności bezgotówkowych w 2026 roku
Pod koniec I kwartału 2026 roku SubBus planuje wdrożenie płatności bezgotówkowych w autobusach. Obok tradycyjnego papierowego biletu u kierowcy, dwóch aplikacji (MobileT i mPay) oraz doładowywanych biletów elektronicznych pojawi się możliwość płatności bezdotykowej kartą, telefonem lub zegarkiem w autobusie. System ma odciążyć kierowców i ograniczyć ryzyko opóźnień wynikających z zakupu biletów bezpośrednio od kierowcy. Nie ma natomiast planu instalowania automatów sprzedaży, ze względu na wysokie koszty i potencjalne postrzeganie faworyzowania części pasażerów.
Nowi kierowcy poszukiwani w SubBus
SubBus zachęca do zgłaszania kandydatur na stanowisko kierowcy autobusów miejskich. W spółce trwa wymiana pokoleniowa i obecnie są wolne miejsca pracy. To może być oferta dla Ciebie!

Codziennie dostarczamy dla Was najnowsze wiadomości z Nowej Soli i regionu.