W SubBusie szykuje się coś nowego.

SubBus wchodzi w nowy etap rozwoju pod kierownictwem Joanny Kaczmarskiej. Nowa kadra ma ambitne plany: zwiększenie liczby kursów, unowocześnienie taboru i poprawę obsługi pasażerów. Poniżej najważniejsze kierunki działania spółki w najbliższym czasie.

Nowe kierunki rozwoju SubBus pod kierownictwem Joanny Kaczmarskiej

Joanna Kaczmarska objęła stanowisko prokurenta 1 kwietnia, a 1 lipca zastąpiła dotychczasowego prezesa Mirosława Paszkiewicza. Jej celem jest rozwój oferty dla pasażerów i przestawienie SubBusu na tryb bardziej przyjazny środowisku i użytkownikom, w tym popularyzacja transportu autobusowego kosztem prywatnych samochodów.

Chcę, żeby spółka oferowała pasażerom coraz więcej i zmieniała się dla nich. Żeby więcej z nas zamiast samochodu, wybierało autobus.

Joanna Kaczmarska pracuje w komunikacji autobusowej od 20 lat. W Żaganiu zajmowała się transportem miejskim i lokalnym; tam Paszkiewicz był jej pierwszym szefem. “Przez 12 lat wszystkiego mnie nauczył” – dodaje prezes. Dzięki wsparciu rodziny i doświadczeniu z Żagania łatwiej było jej wdrożyć się w Nowej Soli.

Elektryczne autobusy w flocie SubBus

Spółka SubBus, która funkcjonuje od 7 lat, to wciąż młody organizm – zajezdnia i tabor rozwijają się wraz z firmą. Kaczmarska podkreśla, że rozwój ułatwi pracę administracji i kierowcom, a spółka ma być coraz atrakcyjniejsza dla pasażerów.

“Cieszę się z tego, to ułatwia pracę zarówno administracji, jak i kierowcom. A chcę, żebyśmy się rozwijali i zmieniali stając się atrakcyjniejsi dla naszych pasażerów.”

Pierwszym krokiem w kierunku nowej strategii jest wymiana tabliczek z rozkładami jazdy na takie z dodatkowymi informacjami, np. o miejscach zmiany taryfy, oraz ujednolicenie głosu lektora zapowiadającego przystanki.

SubBus zakończył przetarg na dostawcę czterech autobusów elektrycznych. – Nowe pojazdy powinny być u nas w sierpniu przyszłego roku. W pełni elektryczne, z zapowiedziami głosowymi, informacją pasażerską i funkcją liczenia pasażerów – wyjaśnia prezes.

Jedynym oferentem w przetargu była chińska firma Yutong, która już obsługuje m.in. Polkowice, Jelenią Górę, Warszawę, Białystok, a wkrótce również Szprotawę.

Chcąc skorzystać z dofinansowania nie ma innej możliwości, jak tylko decydowanie się na autobusy elektryczne. Z ustawowych przepisów o elektromobilności wynika obowiązek utrzymania określonego procentu floty zeroemisyjnej. Nasze obecne pojazdy spełniają normy Euro 6, ale one również emitują spaliny. Zatankujesz i jedziesz – to ich przewaga. Ładowanie baterii trwa, a nie w każdym miejscu można to zrobić.”

Zakup elektryków wraz z dwiema ładowarkami to około 13 mln zł, z czego 9 mln pokrywa unijne dofinansowanie.

CZYTAJ DALEJ  Słona kara za wypalanie traw

Nowe modele nie będą jedynym novum. Wśród planów są także jednolite koszulki dla kierowców. Na stronie internetowej SubBus uruchomiono funkcjonalny rozkład jazdy, umożliwiający podgląd rozkładu z każdego przystanku po wybraniu linii. Planowana jest również odświeżona strona główna oraz profil na Facebooku, aby szybciej komunikować pasażerom istotne informacje. Pojawiają się także pomysły na drona, zdjęcia i materiały prezentujące pracę spółki, a nawet możliwość zamówienia autobusu turystycznego.

Nowa prezes chce także kontaktować się z mieszkańcami poprzez dni otwarte zajezdni i organizowanie wycieczek dla przedszkolaków, dla których autobus to często pierwszy kontakt z komunikacją miejską.

“W tym duchu właśnie na 4 października szykujemy wydarzenie, które ucieszy wszystkich miłośników miejskiej komunikacji i starych autobusów. Z Zielonej Góry ruszy do nas przegubowy Ikarus, do którego będzie można wsiąść, przejechać się po okolicy i finalnie do zajezdni.”

Pod koniec I kwartału 2026 roku SubBus zamierza rozszerzyć możliwość zakupu biletów. Oprócz tradycyjnego papierowego biletu u kierowcy (który rzadko się pojawia w projektach komunikacyjnych) oraz dwóch aplikacji (mobilet i mPay) i doładowywanych biletów elektronicznych, planowana jest opcja płatności bezdotykowej w autobusie – kartą, telefonem lub zegarkiem. Ma to odciążyć kierowców i zmniejszyć ryzyko opóźnień spowodowanych dużą liczbą pasażerów kupujących bilet od kierowcy. Nie przewiduje się instalowania automatów sprzedaży, ze względu na ich wysokie koszty i ryzyko faworyzowania części pasażerów.

Nowości w obsłudze pasażerów i technologia na pokładzie

Spółka planuje dalsze usprawnienia w obsłudze pasażerów i w technologii pokładowej. Wśród nowości mają znaleźć się jednolite koszulki dla kierowców, a także usprawniony, funkcjonalny rozkład jazdy dostępny online. Odświeżenie strony głównej SubBusa ma iść w parze z uruchomieniem profilu na Facebooku, co umożliwi szybsze informowanie o istotnych sprawach. Pojawiają się również pomysły na wykorzystanie drona do tworzenia materiałów promocyjnych i pokazywania pracy spółki, w tym ofert dodatkowych, takich jak możliwość zamówienia autobusu turystycznego.

Po prostu nowocześnie – słyszymy.

Nowa prezes chciałaby także wyjść do mieszkańców poprzez organizowanie dni otwartych zajezdni i przyjmowanie wycieczek przedszkolaków, dla których kontakt z autobusem bywa pierwszym doświadczeniem komunikacyjnym.

CZYTAJ DALEJ  Groźny incydent na Woli – jedna osoba w szpitalu, napastnik zatrzymany

– W tym duchu na 4 października szykujemy wydarzenie, które ucieszy wszystkich miłośników miejskiej komunikacji i starych autobusów. Z Zielonej Góry ruszy do nas przegubowy Ikarus, do którego będzie można wsiąść, przejechać się po okolicy i finalnie do zajezdni. Tego rodzaju imprezy cieszą się dużym powodzeniem i często gromadzą pasjonatów nawet z innych miejscowości – zapowiada J. Kaczmarska.

Dni otwarte zajezdni i atrakcje dla mieszkańców

Pod koniec I kwartału 2026 roku SubBus planuje organizację dni otwartych zajezdni, podczas których mieszkańcy będą mogli zwiedzać obiekty i zapoznać się z nowymi rozwiązaniami. Dodatkowo, w planie jest organizowanie wycieczek przedszkolaków, aby młodsi mieszkańcy mieli okazję poznać autobusy od środka.

– Z Zielonej Góry ruszy przegubowy Ikarus, który będzie dostępny do wejścia i krótkiego przejazdu – informuje prezes.

Plany płatności bezgotówkowych w 2026 roku

Pod koniec I kwartału 2026 roku SubBus planuje wdrożenie płatności bezgotówkowych w autobusach. Obok tradycyjnego papierowego biletu u kierowcy, dwóch aplikacji (MobileT i mPay) oraz doładowywanych biletów elektronicznych pojawi się możliwość płatności bezdotykowej kartą, telefonem lub zegarkiem w autobusie. System ma odciążyć kierowców i ograniczyć ryzyko opóźnień wynikających z zakupu biletów bezpośrednio od kierowcy. Nie ma natomiast planu instalowania automatów sprzedaży, ze względu na wysokie koszty i potencjalne postrzeganie faworyzowania części pasażerów.

Nowi kierowcy poszukiwani w SubBus

SubBus zachęca do zgłaszania kandydatur na stanowisko kierowcy autobusów miejskich. W spółce trwa wymiana pokoleniowa i obecnie są wolne miejsca pracy. To może być oferta dla Ciebie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić Twoje doświadczenia przeglądania i zapewnić prawidłowe funkcjonowanie strony. Korzystając dalej z tej strony, potwierdzasz i akceptujesz używanie plików cookie.

Akceptuj wszystkie Akceptuj tylko wymagane