Brak przejazdu — rowerzyści wzywają do poprawy.

W Nowej Soli rośnie presja na poprawę infrastruktury wokół szlaku kolej na rower. Mieszkańcy domagają się wyraźnego przejazdu i lepszego oznakowania, a władze samorządowe wskazują na konieczność interwencji Powiatowego Zarządu Dróg. Poniżej zestawiliśmy najważniejsze wątki i propozycje zmian.

Patowa sytuacja na ulicy Przyszłości przy szlaku Kolej na Rower

W tej sprawie otrzymaliśmy wiele próśb ze strony mieszkańców, dlatego wysłaliśmy pismo do Powiatowego Zarządu Dróg z prośbą o interwencję – mówi prezydent Beata Kulczycka, mając na myśli newralgiczny brak połączenia trasy Kolej na Rower z drogą rowerową wzdłuż ulicy Przyszłości.

„Sytuacja jest tam dość patowa. Nie ma wytyczonego przejazdu pomiędzy drogą rowerową wyznaczoną na chodniku, a początkiem ścieżki. Odpowiadając na słowa mieszkańców, nie tylko cyklistów, ale i spacerujących tamtę, skierowaliśmy w tej sprawie pismo do Powiatowego Zarządu Dróg, ponieważ ulica Przyszłości jest drogą powiatową” – mówi Beata Kulczycka, prezydent Nowej Soli.

Mieszkańcy domagają się wyraźnego przejazdu między drogą rowerową a szlakiem Kolej na Rower

W piśmie skierowanym do Powiatowego Zarządu Dróg gmina podkreśla, że szlak Kolej na Rower cieszy się dużą popularnością wśród użytkowników rowerów, rolek i pieszych, co generuje wzmożony ruch i zwiększa zapotrzebowanie na bezpieczeństwo na skrzyżowaniu ze szosą. Obecnie przejazd zabezpieczono szykanami, które zmuszają do redukcji prędkości, ale mieszkańcy oczekują dodatkowego oznakowania poziomego, które wyraźnie wyznaczyłoby pas przejazdu rowerowego.

Gmina Nowa Sól – Miasto zwraca się z uprzejmą prośbą o rozpatrzenie wniosku dotyczącego wprowadzenia dodatkowego oznakowania poziomego przejazdu rowerowego na ulicy Przyszłości. Przez wskazaną ulicę przebiega cieszący się dużą popularnością szlak rowerowy Kolej na Rower. Z infrastruktury tej korzystają nie tylko rowerzyści, ale również użytkownicy rolek i piesi, co skutkuje zwiększonym natężeniem ruchu oraz wzrostem potrzeb w zakresie poprawy bezpieczeństwa, zwłaszcza w miejscu przecięcia szlaku z drogą publiczną. Obecnie przejazd został zabezpieczony szykanami, które wymuszają redukcję prędkości przez rowerzystów. Niemniej jednak, wprowadzenie dodatkowego oznakowania poziomego w postaci pasa przejazdu rowerowego, przyczyni się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu oraz wpłynie na zwiększenie ich komfortu. Dodatkowo, rozwiązanie to będzie stanowiło sygnał dla kierowców do zachowania szczególnej ostrożności, zwłaszcza, że odcinek drogi, z którym przecina się szlak, zlokalizowany jest na terenie niezabudowanym i sprzyja rozwijaniu nadmiernej prędkości

Prośba o rozpatrzenie wniosku i pismo do Powiatowego Zarządu Dróg

Organizatorzy masy krytycznej, czyli grupowych przejazdów rowerowych, mocno zwracają uwagę na drogową infrastrukturę i widzą temat w jeszcze szerszym ujęciu. Konrad Gramont podkreśla, że wielu gości Nowej Soli pyta, gdzie zaczyna się szlak Kolej na Rower, dlatego instalacja tablicy lub drogowskazu z wyraźną informacją o początku szlaku oraz wyznaczenie przejazdu rowerowego rozwiąże dwa problemy jednocześnie.

„Wielokrotnie znajomi, którzy odwiedzali Nową Sól, pytali, gdzie zaczyna się szlak Kolej na Rower, dlatego zainstalowanie tam tablicy lub drogowskazu z wyraźną informacją, że to początek szlaku oraz wyznaczenie przejazdu rowerowego rozwiąże dwa kłopoty jednocześnie” – mówi Konrad Gramont. „Wiata z mapą, nota bene świetne rozwiązanie infrastrukturalne, generuje w tym miejscu większy ruch rowerzystów przez jezdnię. Odsunięcie barierek od krawędzi jezdni, również byłoby pomocne” – dodaje.

Dodatkowe oznakowanie i pasa przejazdu rowerowego podnoszą bezpieczeństwo

Inicjatorzy masy krytycznej sugerują, że odpowiednie oznakowanie i wyraźny pas przejazdu rowerowego znacząco podniosą bezpieczeństwo uczestników ruchu i zwiększą komfort podróży. Wypowiedzi Konrada Gramonta podkreślają potrzebę jasnego sygnalizowania granic szlaku oraz bezpieczniejszego przepuszczania rowerzystów na skrzyżowaniu z ulicą Przyszłości.

„Wiata z mapą to dobre rozwiązanie, które przyciąga większy ruch rowerowy i wymaga jednocześnie lepszego zabezpieczenia jezdni” – zaznacza Gramont. „Odsunięcie barierek od krawędzi jezdni byłoby także pomocne”.

Tablica z mapą i drogowskazem wskazująca początek szlaku Kolej na Rower

W kontekście większego ruchu rowerowego, postuluje się postawienie tablicy z mapą i drogowskazem, który jasno określi początek szlaku Kolej na Rower. Tego typu rozwiązanie miałoby ograniczyć niejasności co do przebiegu trasy i ułatwić orientację zarówno mieszkańcom, jak i odwiedzającym Nową Sól.

CZYTAJ DALEJ  Złote Gody 2026 – można składać zgłoszenia.

Sugestia wyniesionego przejazdu dla rowerów jak w Zatoniu

Jednym z proponowanych rozwiązań jest zastosowanie wyniesionego przejazdu dla rowerów, które według jednego z ekspertów mogłoby znacznie poprawić bezpieczeństwo. Jakub Kosiak proponuje takie rozwiązanie na wzór Zatonia, podkreślając, że cały przebieg trasy “Kolej na rower” przez Nową Sól jest najsłabszym punktem projektu i wymaga inwentaryzacji i naprawy błędów.

„Ja bym zastosował takie rozwiązanie, jak w Zatoniu, czyli wyniesiony przejazd dla rowerów” – sugeruje Jakub Kosiak. „Chciałbym też podkreślić, że cały przebieg trasy 'Kolej na rower’ przez Nową Sól jest najsłabszym punktem tego projektu, który wymaga inwentaryzacji i naprawy błędów.”

Najsłabszy punkt trasy Kolej na Rower wymaga inwentaryzacji i naprawy

Podkreślaną kwestią pozostaje konieczność weryfikacji i korekty przebiegu trasy. Według Jakuba Kosiaka, cały odcinek prowadzący przez Nową Sól to najsłabszy element projektu, który wymaga rzetelnej inwentaryzacji i naprawy błędów, by zapewnić bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom.

„Cały przebieg trasy 'Kolej na rower’ przez Nową Sól jest najsłabszym punktem tego projektu, który wymaga inwentaryzacji i naprawy błędów” – stwierdza Jakub Kosiak.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić Twoje doświadczenia przeglądania i zapewnić prawidłowe funkcjonowanie strony. Korzystając dalej z tej strony, potwierdzasz i akceptujesz używanie plików cookie.

Akceptuj wszystkie Akceptuj tylko wymagane