Dwóch studentów Uniwersytetu Zielonogórskiego łączy pasję do tworzenia gier planszowych z ambitnym projektem Zeitreise: Neusalz. Gra przenosi graczy w podróż po przedwojennym mieście Nowa Sól, łącząc edukacyjną opowieść z mechanikami z rynków gier planszowych. Poniżej prezentujemy drogę ich pracy, współpracę z mentorami oraz plany na kolejny okres twórczy.
Ciekawy projekt Zeitreise Neusalz
Zeitreise: Neusalz to projekt, który wykracza poza zwykłe planszówki. Studenci z powodzeniem łączą opowieść historyczną z interaktywną formą, tworząc grę edukacyjną, w której realistyczny klimat miasta Nowa Sól zaprezentowano w atrakcyjny, nowoczesny sposób.
Współpraca z wykładowcami i specjalistami
Projekt powstał pod opieką wykładowców i specjalistów: prof. Bogdana Trochy, mgr. Rafała Bartosa i mgr. Waldemara Gruszczyńskiego. Dzięki ich wsparciu praca nad grą zyskała „żywy” wymiar i merytoryczną solidność.
Wielkie wsparcie dla młodych twórców
Duże znaczenie dla rozwoju projektu miało także zaangażowanie Muzeum Miejskiego oraz Siegfrieda Schorsa, mieszkańca przedwojennej Neusalz i od 2025 roku Honorowego Obywatela Miasta. Dzięki ich materiałom i kontaktom młodzi twórcy uzyskali niezwykle cenne źródła historyczne i kontekst urbanistyczny.
Pojawienie się pana Zygfryda jako postaci gry
W projekcie pojawia się także postać pana Zygfryda, która stała się jedną z grywalnych postaci. Wspomniane źródła – w tym fotografie z Muzeum – dodały autentycznego klimatu i wrażenia obecności historycznych postaci w grze.
Zmiana koncepcji z fantasy na formę edukacyjną
Na początku projekt miał być wariantem fantasy.
„Mieliśmy zamiar stworzyć wariację nowosolską osadzoną w świecie fantastycznym.”
– przypomina Nikodem. Po konsultacjach z profesorem zdecydowano się na czystą formę edukacyjną.
„Ostatecznie postawiliśmy na formę edukacyjną, co jest, według nas, znacznie lepsze, bo przekazuje historię i wiedzę o mieście w nowoczesny sposób.”
– dodaje Anastazja.
Fotograficzny wyścig po mieście
Na czym polega gra? Gracze wcielają się w fotografów uczestniczących w konkursie na głównego fotografa miasta. Plansza to mapa Nowej Soli, a celem jest zebranie jak największej liczby historycznych pocztówek. W jednej turze gracze wykonują trzy ruchy: przemieszczają się po mapie i zbierają pocztówki, bo motyw przewodni to właśnie zbieranie pocztówek.
Cel gry i mechanika zbierania pocztówek
„Główna pocztówka” wyznacza kluczowe lokalizacje, a zdobycie ich wszystkich zapewnia najwyższą liczbę punktów. Gra kładzie nacisk na rywalizację – gracze mogą podejmować ryzyko kradzieży pocztówek, co dodaje dynamicznej, strategicznej warstwy do rozgrywki.
Główna pocztówka i kluczowe lokalizacje
Główna pocztówka wyznacza zestaw najważniejszych miejsc na mapie. Osiągnięcie wszystkich takich lokalizacji pozwala na zdobycie najwyższych not punktowych, motywując do planowania tras i interakcji z innymi graczami.
Rywalizacja i ryzyko kradzieży pocztówek
„Gracze mogą kraść sobie pocztówki. Bo gdybyśmy tylko chodzili po planszy, to ta gra byłaby zwyczajnie nudna. Trzeba było wprowadzić taki element rywalizacyjny. Jest ryzyko, bo kradzież może się nie udać.”
— Anastazja
Niespodzianki i wydarzenia na planszy
Na planszy pojawiają się pola z wydarzeniami, które mogą pokrzyżować lub ułatwić plany graczy. Takie niespodzianki dodają ciasteczka losowości oraz wymuszają adaptacyjne decyzje podczas rozgrywki.
Testowanie i optymalizacja projektu
Projekt był nieustannie testowany i dopracowywany, również dzięki zaangażowaniu członków klubu planszówkowego Ad Astra z Zielonej Góry oraz wykładowców. Efekt ich ponadrocznej pracy to wersja gotowa do pobrania na stronie ludica.pl/zeitreise-neusalz/ i tests w lokalnych szkołach Nowej Soli.
Dostępność gry i testy w szkołach
Gra dostępna jest do pobrania na wskazanej stronie internetowej, a jednocześnie jest testowana w szkołach Nowej Soli, co pozwala młodym użytkownikom bezpośrednio doświadczyć edukacyjnego charakteru projektu.
Początek kariery i przyszłość autorów
„To jest połowa naszych studiów, ale też w pewnym sensie start kariery” – podkreśla Anastazja. Para podkreśla, że są młodzi, dopiero odkrywają sekrety branży i że tworzenie gier planszowych to skomplikowany proces. Mimo to już mają za sobą pierwszy projekt, co otwiera ich CV i potwierdza, że są autorami gry planszowej.
„Jesteśmy autorami gry planszowej” – dodają z dumą.
Plany na przyszłe projekty Anastazji i Nikodema
Oboje pracują nad kolejnymi tytułami. Anastazja przeniesie graczy do XIX wieku, pokazując tradycyjny proces uprawy lnu i wyrobów przędzy, podczas gdy Nikodem planuje grę osadzoną w tematyce piekarni — od pozyskania mąki aż po sprzedaż chleba. Projekty te mają rozszerzyć ich dotychczasowy dorobek i poszerzyć portfolio studenckie o różnorodne gatunki gier planszowych.

Codziennie dostarczamy dla Was najnowsze wiadomości z Nowej Soli i regionu.






