Ważne decyzje ósmoklasistów. Łukasz Rut opowiadał im o…

Niedługo ósmoklasiści będą decydować o swojej przyszłości. Pomoże w tym na pewno lekcja o rynku pracy, która odbyła się w Szkole Podstawowej nr 8. Poprowadził ją Łukasz Rut, szef nowosolskiego oddziału OPZL i dyrektor Interiora ds. promocji i rozwoju

Pomysł podobnej lekcji podsunął szkole urząd miasta. Hasło przewodnie? Rynek pracy. – Naszym celem było naświetlenie dzisiejszej sytuacji na rynku pracy w Polsce, gdzie wiele rzeczy cały czas się zmienia – mówi Małgorzata Osińska, nauczycielka wiedzy o społeczeństwie z „ósemki”. – W lekcji brali udział uczniowie z ósmej klasy, przed nimi są trudne wybory dotyczące szkoły średniej. A to już pewne wyznaczenie sobie drogi życiowej, jeśli chodzi później o pracę, wybór zawodu. Dlatego takie lekcje są bardzo ważne. Dzieci dostały praktyczne wskazówki, czym mają się kierować w wyborze szkoły średniej.

Lekcję o rynku pracy, w której wzięło udział ponad 20 uczniów z 8 B, poprowadził Łukasz Rut – dyrektor Interioru ds. promocji i rozwoju, szef nowosolskiego oddziału OPZL. – To jest prawdopodobnie początek akcji, którą chcielibyśmy w mieście realizować szerzej – zdradza Rut. – Chcemy też, żeby włączali się w nią przedstawiciele różnych środowisk. To ważne, żeby pokazywać młodym ludziom, jak wygląda świat, w jakim kierunku warto się edukować, jak załatwić sprawę urzędową itd. Żeby prócz lekcji matematyki, historii czy wuefu – które oczywiście są ważne – byli przysposobieni do życia w społeczeństwie.

Łukasz Rut również podkreśla, że przed młodzieżą teraz niełatwe wybory: – Spotykamy się z uczniami klas ósmych celowo. To jest moment, w którym muszą podjąć ważną decyzję. Ale nie jest też tak, że ten wybór zdeterminuje ich całe życie. Badania europejskie pokazują, że człowiek swój zawód zmienia pięć-sześć razy w życiu.

Kierownik OPZL zaznacza, że uczniowie w tym wieku nie interesują się raczej rynkiem pracy: – Ja z kolei na podobnej lekcji w szkole średniej, na której dowiedziałem się więcej m.in. o przedsiębiorczości, podjąłem decyzję o swoim zaangażowaniu w tym kierunku. Spodobało mi się to.

Podczas lekcji w ub. czwartek uczniowie podzielili się na grupy. Musieli przyporządkować zawody do zapotrzebowania na rynku. Były cztery kategorie: nadwyżka na rynku pracy, równowaga, deficyt i duży deficyt. Za to dostawali nagrody: m.in. publikacje o powiecie nowosolskim czy woj. lubuskim.

Facebooktwittergoogle_plusmailFacebooktwittergoogle_plusmail

Mateusz Pojnar

Aktualności, sport

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *