Wysoka kara finansowa dla firmy nadzorującej parkingi

UOKiK nałożył karę w wysokości ponad 820 tys. zł na APCOA Parking Polska, firmę, która obsługuje m.in. parking przy Kauflandzie. Jesienią 2021 roku, kiedy stanęły tam parkomaty, opisywaliśmy na naszych łamach wściekłość kierowców ukaranych tam mandatami

Tamtą sprawę opisywaliśmy po wielu sygnałach Czytelników, m.in. Krzysztofa Śnieżki, który wtedy przyjechał do apteki po maść na odleżyny dla chorej mamy. Był tam ok. 10 minut. Kiedy wrócił do auta, zobaczył mandat.

– To wyglądało tak, jakby ktoś tylko czekał, że odejdę nie pobierając biletu i od razu wlepił mi 95 zł kary. Przecież to jakiś skandal! – grzmiał nasz rozmówca.

Czytelnik nie zamierzał płacić. – Przyjechałem w bardzo pilnej sprawie, do tego wieczorną porą i naprawdę nie zwróciłem uwagi, że stoją jakieś parkomaty. Poza tym bardzo, ale to bardzo chciałbym poznać podstawę prawną, która pozwoliła właścicielowi terenu wprowadzić tam strefę płatnego parkingu – dodał kierowca. Nie zapłacił mandatu, odwołał się i ostatecznie po drugiej reklamacji mandat został anulowany. – Ale wielu ludzi, szczególnie starszych, pewnie wtedy ze strachu zapłaciło. Pewnie do dziś takich osób nie brakuje, dlatego warto wrócić do tematu i wskazać, że praktyki firmy były nieuczciwe, co potwierdził UOKiK nakładając na firmę niemałą karę – mówi dziś Śnieżko.

Doszło do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów

Chodzi o niebagatelną karę 820 tys. zł, którą na APCOA Parking Polska nałożył Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Sprawę, która dotyczy odwołań kierowanych do firmy ze strony klientów w całej Polsce, opisuje portal Business Insider. Dziennikarze informują, że prezes UOKiK stwierdził naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.

Portal informuje, że według UOKiK APCOA Parking Polska ograniczała konsumentom sposoby składania reklamacji, dopuszczając tylko dwa rodzaje zgłoszeń: poprzez formularz na stronie internetowej lub listownie na adres siedziby.

„Tymczasem powinna uwzględniać także te składane w innej formie, np. mailowo czy osobiście. Ponadto spółka informowała, że termin, w jakim rozpatrzy reklamacje, może być dłuższy niż 30 dni. Jest to sprzeczne z ustawą o prawach konsumenta, która wskazuje, że nie jest możliwe samodzielne wydłużanie czasu udzielenia odpowiedzi na reklamację” — głosi komunikat UOKiK.

Czytelnik: Nie można odpuszczać

Do 1 stycznia 2023 r., jeśli przedsiębiorca nie udzielił odpowiedzi w terminie 30 dni od otrzymania zgłoszenia, reklamacja była uznana. Nowe przepisy, związane z implementacją dyrektywy Omnibus, skróciły ten czas do 14 dni.

Część konsumentów, którzy złożyli reklamację na „wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej” za korzystanie z parkingów APCOA, dowiedziało się, że jeśli nie zapłacą wskazanej kwoty, poniosą koszty windykacji i postępowania egzekucyjnego.

„Twierdzenie spółki brzmiało kategorycznie i wskazywało na nieuchronność tych zdarzeń. Tak przekazywane miało na celu wywołanie nieuzasadnionej obawy i mogło wpłynąć na decyzję odnośnie do uiszczenia żądanych przez firmę opłat. Tymczasem APCOA musiałaby najpierw skierować sprawę na drogę postępowania sądowego, a dopiero w dalszej kolejności — do organu egzekucyjnego, np. komornika” — czytamy na łamach portalu Business Insider.

Nasz Czytelnik cieszy się z tego rozstrzygnięcia UOKiK. – Nie każdy ma czas, nie każdy ma nerwy, nie wszyscy mają też charakter, żeby do końca nie odpuszczać z pozoru może drobnych spraw, ale trącących nieuczciwymi praktykami. Ta sprawa pokazuje, że należy walczyć o słuszną sprawę i mieć przekonanie o swoich racjach – podkreśla nasz Czytelnik.

E-WYDANIE TYGODNIKA KRĄG

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Mariusz Pojnar

Aktualności, kronika

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content