Performerzy, Monty Python i bigos [NOWOSOLSKI DOM KULTURY]

NDK: 21 października zobaczycie obrazoburczy spektakl na podstawie eseju „Tysiąc plateau – drugi tom Kapitalizmu i schizofrenii”. A dwa dni wcześniej – 19 października – sztukę „Gradient” „w stylu nowego cyrku”

We wtorek 19 października o godz. 19.00 – łatwo będzie zapamiętać – Fundacja Sztukmistrze zaprezentuje „Gradient”.

„Spektakl w stylu nowego cyrku jest niezwykle różnorodny – na scenie obok licznych form ruchu zobaczymy akrobatykę naziemną, powietrzną, żonglerkę i iluzję optyczną, a piątce tworzących go performerów towarzyszy ożywiona poprzez wizualizacje kilkumetrowa bryła – czytamy w zapowiedzi. – Spektakl jest eksploracją niezwykle harmonijnych języków współczesnego cyrku i tańca, a tworzący go artyści, czerpiąc inspiracje z obu tych źródeł, zestawiają ze sobą koncepcje, kierunki, ciała i rekwizyty”.

Sztukę zobaczymy w Nowosolskim Domu Kultury w ramach programu Teatr Polska.

„Plateau” z kolei będziemy mogli obejrzeć dwa dni później – 21 października o 19.00. Przyjedzie do nas Teatr Rozbark.

Inspiracją dla twórców jest esej filozofa Gillesa Deleuze’a i psychoanalityka Félixa Guattariego „Tysiąc plateau – drugi tom Kapitalizmu i schizofrenii” z 1980 r. „To dzieło – czytamy w zapowiedzi – na wiele sposobów przepowiedziało niestabilną i chaotyczną erę cyfrową, tę, w której żyjemy. Jako ludzkość przechodzimy dziś głęboki kryzys identyfikacji. Swą trwałość utraciły tradycyjne przekonania, narracje historyczne, tożsamości narodowe, natura pracy, religia, prawda, a nawet zdrowy rozsądek.

Dalej twórcy piszą: „Pojęcia tożsamości i rzeczywistości wydają się całkowicie arbitralne i niepoznawalne, gdy napędza je globalizacja, turbokapitalizm i niezbadana moc internetu. Absurd, jeszcze niedawno nie do pomyślenia, stał się powszechny. Zwolennicy teorii spiskowych, populiści, szaleńcy i nacjonaliści, jeszcze do niedawna stanowiący margines społeczeństwa, urośli w siłę przejmując stery rządów i włączając się do głównego nurtu życia społecznego”.

Młody zespół taneczny na scenie ma stać się ikoną współczesności. Z cyrkową zręcznością przyjmować kolejne role i tożsamości, „z których każda jest błyskotliwa”. „To bigos i Monty Python, Techno Viking i Czarna Madonna” – czytamy w opisie sztuki.

Połączenie tańca i teatru to najnowsze dzieło polskiego choreografa Macieja Kuźmińskiego i reżysera emigranta z USA Paula Bargetto. „Wynikiem ich kolaboracji jest spektakl napięty jak lina linoskoczka, który gardzi strachem, skacze odważnie nad przepaścią i śmieje się z lekka pogardą, by – mamy nadzieję – zapewnić Państwu rozrywkę najwyższego lotu” – piszą twórcy.

I dodają, że „spektakl zawiera sceny odnoszące się do tematyki religijnej, które pomimo ich satyrycznego charakteru mogą być uznane za kontrowersyjne”.

To wydarzenie odbędzie się w NDK w ramach Polskiej Sieci Tańca – jej organizatorem jest Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Sfinansowano ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

E-WYDANIE TYGODNIKA KRĄG

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Mateusz Pojnar

Aktualności, sport

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content