W ekopracowni decydują o losach świata

– Ten projekt jest niezwykle cenny, bo od najmłodszych kształtuje świadome, ekologiczne postawy pozyskiwania takich źródeł energii, które umożliwią nam przyjazne funkcjonowanie w przyszłości – mówi Aleksandra Grządko, dyrektorka Liceum Ogólnokształcącego w Nowej Soli

Powiat nowosolski stworzył w „Ogólniaku” ekopracownię, która została wyposażona w meble dydaktyczne i pomoce naukowe. Za ponad 70 tys. zł młodzież poznaje i realizuje zagadnienia, które w przyszłości mają im pozwolić być bardziej eko. 

– W ramach projektu planujemy zakup zestawów edukacyjnych i modeli pokazowych do pozyskiwania energii z powietrza, wody i słońca – tłumaczy Iwona Brzozowska, starosta nowosolski.

Zwiększać świadomość ekologiczną

Dzięki projektowi i doposażeniu pracowni nowosolski „Ogólniak” otrzymał narzędzia i możliwość, a także przyjazną przestrzeń do pracy uczniów nad ciekawymi projektami ekologicznymi. – Od ich kreatywności i inspiracji Barbary Pondel, nauczycielki koordynującej cały projekt, zależą efekty. W założeniu jest tak, że nasi uczniowie, poprzez nabycie kompetencji w nowej pracowni, ze swoimi młodszymi kolegami, ale też przedszkolakami z nowosolskich placówek podziela się swoimi kompetencjami i nabytą wiedzą na temat zielonej energii – mówi Aleksandra Grządko, dyrektor nowosolskiego LO.

ekopracownia-2-300x200.jpg" alt="" width="621" height="414" />

Wspomniana Barbara Pondel wskazuje, że uczniowie pracują w ramach trzech głównych zakresów działania. Jeden z nich dotyczy pozyskiwania energii elektrycznej z ogniw wodorowych. – Drugi zakres to panele fotowoltaiczne – ich zasady działania i zastosowanie, a także turbiny wiatrowe. Trzeci to kolektory słoneczne, czyli zamiana energii słonecznej na energię cieplną – wylicza Pondel.

To są działki tematyczne, w których są edukowani i kształceni uczniowie uczestniczący w projekcie. – To moi eksperci, którzy  ze swoją wiedzą wyjdą do innych uczniów naszej szkoły oraz naszych gości z zewnątrz. Będziemy chcieli ich zapoznać z jak najgłębszą świadomością ekologiczną – dodaje koordynatorka projektu.

Ekoeksperci

Sami uczniowie chwalą sobie zajęcia w ekopracowni. – Na pewno lepiej, jak się widzi coś na żywo, niż jak przepisuje się coś z tablicy. Wtedy można to lepiej zrozumieć. Dlatego te praktyczne lekcje warto powielać – mówi Szymon Gruber, uczestnik projektu.

– Zajęcia są lepsze niż takie, na których trzeba sobie wyobrażać pewne rzeczy. My tu ich po prostu doświadczymy i to jest ważne i o wiele ciekawsze – mówi Wojciech Mączyński.

Projekt, w którym uczniowie uświadamiają sobie, jak ważna jest ekologia, to początek czegoś więcej. – Planujemy działania skierowane do seniorów, przewidujemy zaproszenie do nas słuchaczy Nowosolskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Jeżeli mieszkańcy Nowej Soli także będą ciekawi tego, co się tutaj dzieje, również ich zaprosimy i pokażemy, na czym polega nasza działalność, w której myślimy o przyszłości – mówi dyrektor Grządko.

– Czyli w waszej szkole decyduje się przyszłość  świata?- dopytałem dyrektor Grządko.

– Tak, tego małego, mikroświata – nowosolskiego, powiatowego świata świadomych ludzi. I tego, że każde decyzje w skutkach niosą za sobą albo negatywne, albo pozytywne zjawiska ekologiczne. Wierzymy, że nasi ekoeksperci będą podejmowali tylko pozytywne – odpowiada dyrektor Grządko.

Dotacja została pozyskana z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze.

E-WYDANIE TYGODNIKA KRĄG

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Mariusz Pojnar

Aktualności, kronika

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content