Ścieżka rowerowa droga jak autostrada

Bytom Odrzański: miłośnicy jazdy na dwóch kółkach czekają na ścieżkę rowerową, która połączy gminę z Nową Solą. Obecnie poruszają się drogą wojewódzką numer 297. Sporo ryzykując, bo trasa nie należy do bezpiecznych. Powiat nowosolski planuje nową drogę dla rowerów. Ogłosił przetarg na jej budowę, oferty od firm jednak dwukrotnie przekroczyły planowany budżet na to zadanie

Do przetargu stanęły dwie firmy. Obie za swoje usługi zażyczyły sobie ponad 12 mln zł. Tymczasem na inwestycję zabezpieczono połowę tej kwoty – 6 mln zł, z czego 5,4 mln zł nowosolskie starostwo pozyskało z rządowego programu Polski Ład, 600 tys. zamierzało dorzucić z własnego budżetu. W tym miejscu warto przypomnieć, że w zeszłym roku na zlecenie powiatu powstał tzw. program funkcjonalno-użytkowy ścieżki, przygotowany przez Archidrog Pracownia Projektowa Witold Orczyński.

Rozważano cztery warianty trasy, wybrano jeden z nich.

Cena to spore zaskoczenie

Czy to koniec marzeń rowerzystów? – Nie poddajemy się, choć nie ukrywam, że kiedy otworzyliśmy koperty z propozycjami od firm wręcz przecierałam oczy ze zdumienia – nie ukrywa starosta Iwona Brzozowska. – Mam oczywiście świadomość, że sytuacja na rynku usług i materiałów budowlanych jest trudna i samorządy, firmy i mieszkańcy zmagają się z drożyzną. Spodziewałam się przekroczenia budżetu na inwestycję, o 1-2 mln zł, ale nie dwukrotnego przebicia ceny. Być może ma na to wpływ fakt, że zaplanowaliśmy zadanie w formule „Zaprojektuj i wybuduj”, a to znacznie utrudnia firmom wycenę. I w konsekwencji dla „bezpieczeństwa” zastosowały pewniejsze, a co za tym droższe warianty wykonawcze – zastanawia się Brzozowska i dodaje: – Musimy zastanowić się jak zmodyfikować naszą koncepcję, bo obecna zaporowa cena nie pozwala nam spokojnie myśleć o jej realizacji.

Co może się zmienić w projekcie? Tego jeszcze nie wiadomo, ale być może powiat zrezygnuje z droższego asfaltu na ścieżce i postawi na nawierzchnię szutrową. – Wszystko jest przez nas teraz analizowane – dopowiada Brzozowska.

Temat pilotuje Jarosław Intek, radny powiatu nowosolskiego, który z rowerem jest za pan brat. – Ta cena mnie zszokowała, ale jestem dobrej myśli, że uda nam się znaleźć rozwiązanie, które uratuje całą inwestycję – komentuje Intek.- Z drugiej strony aż trudno uwierzyć w to, że kilometr ścieżki rowerowej będzie kosztował milion złotych, czyli tyle ile kilometr autostrady – wzdycha radny. – Mieszkańcy powiatu bardzo potrzebują tej ścieżki, bo jazda po drodze wojewódzkiej to „atrakcja” dla ludzi o mocnych nerwach – podkreśla radny z Bytomia Odrzańskiego.

Przypomnijmy. W czerwcu z inicjatywy radnego na bytomskich Błoniach odbyło się spotkanie z mieszkańcami poświęcone budowie ścieżki. Zainteresowani cykliści przyjechali na swoich jednośladach. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele Powiatowego Zarządu Dróg oraz firmy Archidrog. Starali się odpowiedzieć na wszystkie pytania dotyczące proponowanego przebiegu trasy oraz realizacji zadania w trybie zaprojektuj – wybuduj.

Jak pobiegnie nowa trasa?

Rozpocznie się na błoniach w Bytomiu Odrzańskim i poprowadzi w kierunku Kiełcza. – Tam musimy znaleźć rozwiązanie, jak postawić mostek przez rzeczkę Biała Woda (zwana też Białką). W Kiełczu ulicą Odrzańską zjedziemy na wały i stamtąd przemieścimy się przez Starą Wieś do dużego mostu w Nowej Soli. Ta trasa połączy się ze ścieżką, która powstanie przy okazji budowy południowej obwodnicy Nowej Soli – tłumaczył niedawno na łamach w „Kręgu” Jarosław Intek.

Po tych hiobowych wieściach w kontekście kwot na wykonanie zadania na koniec mamy jeszcze dobrą informację dla rowerzystów. Powiat pozyskał z Urzędu Marszałkowskiego 214 tys. zł na dofinansowanie projektu budowy ścieżki z Nowej Soli do Siedliska, a konkretnie na przygotowanie dokumentacji technicznej tego zadania (więcej o tym piszemy na str. 14 – dop.red.). – Posiadając taki dokument będzie nam łatwiej sięgnąć skutecznie po zewnętrzne źródła finansowania – kończy starosta Iwona Brzozowska.

Rafał Krzymiński

E-WYDANIE TYGODNIKA KRĄG

(red)
Latest posts by (red) (see all)
FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content