Obwodnica Konradowa powstaje bez poślizgu

Gmina Otyń: w ubiegłym tygodniu byliśmy sprawdzić, jak idą prace. Powoli kończy się budowa nasypu nad głównym wiaduktem kolejowym

O postępy w pracach zapytaliśmy przedstawicieli wykonawcy – firmy Budimex. Usłyszeliśmy, że na budowie nie ma żadnych problemów. Na finiszu są prace ziemne, a termin zakończenia inwestycji, czyli lipiec 2023 r., w żaden sposób nie jest zagrożony. Tym bardziej że ceny materiałów budowlanych, pomimo wciąż trudnej sytuacji na rynku, od około dwóch miesięcy ustabilizowały się. Koparki i spychacze mają co robić.

Wyraźnie widać już zarysy skarp nasypów nad wiaduktem kolejowym. To będzie najtrudniejsza część inwestycji, bo Budimex wszystko musi uzgodnić z inwestorem – spółką PKP Polskie Linie Kolejowe.

– Bardzo się cieszymy, że nie ma poślizgu w tej jednej z najważniejszych inwestycji drogowych w naszym powiecie – mówi Anna Chyła, rzeczniczka prasowa powiatu nowosolskiego.

Przypomnijmy. Prace ruszyły w lipcu. Spełniły się wieloletnie prośby mieszkańców, aby wyprowadzić niemały ruch z sołectwa. Sprawy nie ułatwiło stanowisko PKP, które postanowiło podnieść wiadukt, co jeszcze bardziej zwiększyło koszty inwestycji. Pierwszym krokiem do jej realizacji była umowa trójstronna zawarta w 2019 r. przez powiat nowosolski, gminę Otyń i spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Powiat i kolej zapłaciły 340 tys. zł za dokumentację projektową. I wówczas wyszło, że koszty będą większe niż pierwotne szacunki. Nie udało się też wyłonić wykonawcy w pierwszym przetargu. Powiat otrzymał 7 mln 263 tys. 976 zł (70 proc. kosztów) z rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

Po drugim przetargu urzędnicy stwierdzili, że brakuje ponad 2 mln zł, co w połączeniu ze stanowiskiem PKP mogło zagrozić całej inwestycji i spowodować, że powiat straci rządowe pieniądze. Na likwidację przejazdów kolejowych, wiaduktu i usunięcia kolizji z infrastrukturą kolejową przeznaczyły 6 mln 765 tys. brutto (5,5 mln netto). Na prośbę zarządu powiatu, zgodnie z wcześniej podpisanym porozumieniem, pieniądze dołożyła gmina Otyń – wyda na projekt 4,7 mln zł. Powiat wraz z rządowym wsparciem przekaże na obwodnicę 8 mln 201 tys. 622 zł – to 75 procent inwestycji poza częścią PKP. Łącznie całe zadanie wraz z wykupem gruntów pochłonie 16 mln 844 tys. zł.

Rafał Krzymiński

E-WYDANIE TYGODNIKA KRĄG

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content