Jak stworzyć nowoczesną szkołę? W SOSW mają sposób

Pytanie jest na czasie. – Zapewnia ją eTwinningowe projektowanie we współpracy z programem Erasmus+ – odpowiada Regina Smolin-Makuch ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego

Według niej trudno wyobrazić sobie współczesną, nowoczesną i otwartą szkołę bez realizacji międzynarodowych projektów jak eTwinning i Erasmus+. – U nas od pięciu lat międzynarodowa współpraca rozwija się na wysokim poziomie i to w wymiarze wirtualnym, jak i realnym – mówi Regina Smolin-Makuch, nauczycielka SOSW, koordynatorka projektu w Lubuskiem. Razem z nią w tym temacie działają Katarzyna Kojtych-Dubec, Agnieszka Rychlik, Agata Dundelska, Weronika Giżycka i Dorota Jaguś.

eTwinning to społeczność szkół, uczniów i nauczycieli współpracujących ze sobą za pomocą mediów elektronicznych. Tworzą ją nauczyciele, bibliotekarze szkolni i pedagodzy, realizując online międzynarodowe projekty edukacyjne. – eTwinning umożliwia współpracę międzynarodową polegającą na wykorzystywaniu technologii informacyjno-komunikacyjnej, platform ESEP (European School Education Platform) i platformy do współpracy projektowej TwinSpace – tłumaczy Smolin-Makuch. – Partnerzy współpracują ze sobą online i realizują różnorodne aktywności projektowe oparte na podstawie programowej.

– Projekty realizujemy w zespołach edukacyjno-terapeutycznych: w klasach dla uczniów z lekką niepełnosprawnością, z młodszymi i starszymi – wyjaśnia nauczycielka.

Na dziś w SOSW jest pięć projektów eTwinning: cztery międzynarodowe i jeden krajowy.

Green Planet” to projekt w ścisłej synergii z Erasmus+. Związany jest z edukacją ekologiczną i na rzecz zrównoważonego rozwoju. „Dzień Ziemi każdego dnia” jest jego częścią.

Keep calm and have fun”, kolejny projekt, łączy m.in. edukację włączającą i przyrodniczą.

Art-habet or alphabet and art” to międzynarodowy projekt, w którym spotykają się partnerzy z Włoch, Hiszpanii, Rumunii, Grecji i Polski. Łączy sztukę i alfabet, jak sama nazwa wskazuje.

Z kolei celem „Around the world in 180 days” jest połączenie edukacji przyrodniczej, społecznej, twórczości artystycznej i oczywiście technologii informacyjno-komunikacyjnej.

Szczególnie ciekawy jest projekt Śniadanie – czyli co Europejczycy jedzą o poranku?”. Realizują go ekipy z Krakowa, Wrocławia, Wadowic, Wodzisławia Śląskiego, Tuplic, Głogowa, Stargardu i Nowej Soli. – Śniadanie, pierwszy posiłek dnia, ma niezwykłą moc – wpływa na samopoczucie, daje energię, zbliża z rodziną, jest okazją do wspólnego celebrowania posiłku i oczywiście rozmów – przypomina Regina Smolin-Makuch. – W tym projekcie sprawdzamy, co pojawia się w śniadaniowym menu u Europejczyków. Dzięki temu włączamy uczniów do działań praktycznych, rozwijamy ich kompetencje i umiejętności w zakresie czynności samoobsługowych i świadomych nawyków żywieniowych, podnosimy kompetencje cyfrowe, integrujemy i tworzymy przestrzeń do współpracy nauczycieli i uczniów.

Działanie w takich projektach wpływa na rozwój uczniów i nauczycieli, ale i na prestiż szkoły – nie ma wątpliwości ambasadorka eTwinningu. Jest nią już trzeci rok: – Te projekty w ciekawy, innowacyjny sposób realizują podstawę programową.

Ważny jest też kontekst edukacji włączającej. – W niej to nie uczeń dostosowuje się do szkoły, ale szkoła dokonuje zmiany w swojej organizacji, by przystosować się do potrzeb i indywidualnych możliwości ucznia – zaznacza Smolin-Makuch. – Celem edukacji włączającej jest więc kształcenie uczniów z niepełnosprawnością razem ze zdrowymi rówieśnikami. I eTwinning to daje.

E-WYDANIE TYGODNIKA KRĄG

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Mateusz Pojnar

Aktualności, sport

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content