Kierowcy, uwaga! Zamykają drogę z Konradowa do Ługów

W związku z budową obwodnicy Konradowa wraz z wiaduktem od 9 do 12 sierpnia zostanie całkowicie zamknięta dla ruchu droga pomiędzy Konradowem a Ługami. W ramach wprowadzonej tymczasowej organizacji ruchu obowiązywać będzie objazd przez Niedoradz

Zamknięcie drogi to konieczność. W tym czasie wykonawca zadania, firma Budimex, będzie kładł asfalt na odcinku jezdni, na którym do tej pory odbywał się ruch wahadłowy.

W listopadzie droga przejezdna

– Inwestycja nieco się wydłuża – przyznaje starosta Iwona Brzozowska. – Z początkiem października ma być oddany do tymczasowego użytku wiadukt. Ruch pojazdów zostanie na niego przekierowany i w tym czasie zamknięte zostaną dotychczasowe trzy kolizyjne przejazdy kolejowe. Po tym okresie nastąpią prace wykończeniowe i porządkowe. Ostateczne zakończenie inwestycji nastąpi nie później niż z początkiem listopada tego roku – deklaruje Brzozowska.

I dodaje: – To inwestycja bardzo ważna dla bezpieczeństwa mieszkańców powiatu, zwłaszcza gminy Otyń. Jedna z największych podczas tej kadencji.

W starostwie zapewniają, że „podczas zamknięcia ruchu zostaną skonfigurowane odpowiednie objazdy i trasy alternatywne, by umożliwić płynny przepływ ruchu w rejonie zamkniętego odcinka drogi”. Urzędnicy apelują do kierowców o zachowanie szczególnej ostrożności na objazdowych trasach i przestrzeganie znaków i poleceń służb.

Przypomnijmy w skrócie, jak doszło do budowy obwodnicy. Wszystko zaczęło się od wielokrotnych apeli mieszkańców, którzy słusznie zwracali uwagę na to, że trzeba wyprowadzić wzrastający ruch samochodowy z sołectwa.

Pierwszym krokiem do realizacji zadania była umowa trójstronna zawarta w 2019 r. przez powiat nowosolski, gminę Otyń i spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe. Powiat i kolej zapłaciły solidarnie 340 tys. zł za dokumentację projektową. Sprawa jednak mocno się skomplikowała. PKP zdecydowały się podnieść wiadukt, co mocno zwiększyło koszty inwestycji, bo okazało się, że trzeba zapłacić za nią więcej, niż przewidywały pierwotne szacunki. Spełzły na niczym też próby znalezienia wykonawcy w pierwszym przetargu. A czas naglił, bo powiat na obwodnicę otrzymał 7 mln 263 tys. 976 zł (70 proc. kosztów) z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

Niełatwa inwestycja

Po drugim przetargu stało się jasne, że brakuje ponad 2 mln zł, co w połączeniu ze stanowiskiem PKP mogło zagrozić całej inwestycji i sprawić, że powiat straci rządowe pieniądze. Na likwidację przejazdów kolejowych, wiaduktu i usunięcia kolizji z infrastrukturą kolejową przeznaczyły 6 mln 765 tys. brutto (5,5 mln netto). Na prośbę zarządu powiatu, zgodnie z wcześniej podpisanym porozumieniem, pieniądze dołożyła gmina Otyń – wydała na projekt 4,7 mln zł. Powiat wraz z rządowym wsparciem przekazał na obwodnicę 8 mln 201 tys. 622 zł – to 75 procent inwestycji poza częścią PKP.

Łącznie całe zadanie wraz z wykupem gruntów zamknie się w kwocie 16 mln 844 tys. zł.

Poślizg inwestycji wynika m.in. z konieczności zmian w projekcie budowlanym i nowych uzgodnień ze spółką PKP Energetyka.

Rafał Krzymiński

E-WYDANIE TYGODNIKA KRĄG

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content