Przyjazna szkoła. Nie tylko dla kujonów

Nowa Sól podsumowuje projekty edukacyjne. Najważniejsza była „Dostępna Szkoła – Nowa Sól”, która wprowadziła ułatwienia dla uczniów z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami. Dzieciaki uczęszczały też na miejskie korepetycje z matematyki i języka obcego oraz zgłębiały tajniki programowania

Wydział Oświaty reaktywowano w 2020 r., czyli trzy lata temu. – Od samego początku prężnie działamy, mocno weszliśmy w projekty edukacyjne i inwestycyjne, aby jeszcze poprawić funkcjonowanie oświaty w Nowej Soli – mówi Irena Sienkiewicz, naczelnik Wydziału Oświaty w UM.

Matma i ekonomia

Projekt „Logiczny przedszkolak” kosztował blisko 200 tys. zł, z czego 168 tys. zł to dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020. To dodatkowe zajęcia z ekonomii, matematyczno-przyrodnicze i języka angielskiego, na które w 2022 r. uczęszczało około 520 dzieci ze wszystkich dziewięciu publicznych nowosolskich przedszkoli w wieku 5 i 6 lat. Ponad 50 nauczycieli odbyło szkolenia z nauczania tych przedmiotów. Ponadto zakupiono pomoce dydaktyczne.

Projekt „Pomóżmy Ósmoklasistom” pochłonął około 172 tys. zł, z czego ponad 146 tys. pozyskano z Europejskiego Funduszu Społecznego. To miejskie korki, czyli dodatkowe zajęcia wyrównawcze z matematyki i języka obcego dla uczniów klas ósmych szkół podstawowych z Nowej Soli, realizowane od września 2021 do czerwca 2022 r. Do egzaminu ósmoklasisty przygotowano 372 uczniów.

– Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w tych zajęciach, tym bardziej że grupy były małe, kilkunastoosobowe – dopowiada Joanna Roszczuk z wydziału oświaty.

Lekcje kodowania

„Zakodowane przedszkolaki” to projekt, który trwał od września 2022 r. do czerwca 2023 r. (kwota dofinasowania ponad 140 tys. zł). Na zajęcia dodatkowe chodziły dzieci z publicznych przedszkoli w wieku 4-6 lat, również uczniowie z różnymi deficytami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami. Celem tej inicjatywy było kształtowanie i rozwijanie u dzieci kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych dzięki wprowadzeniu dodatkowych lekcji kodowania z elementami programowania, ekonomii, angielskiego, matematyki i przyrody z elementami ekologii.

W projekcie uczestniczyli też nauczyciele, którzy mieli okazję podnieść swoje kwalifikacje zawodowe. Podsumowując, w tym przedsięwzięciu uczestniczyło dziewięć przedszkoli, w tym dwie placówki z oddziałami integracyjnymi – łącznie 487 dzieci i 42 nauczycieli.

Szkolenia dla pedagogów i remonty

Największym powodem do dumy jest jednak projekt „Dostępna Szkoła – Nowa Sól”, który realizowano dwa lata – unijne dofinansowanie do niego wyniosło 1 mln 386 tys. zł.  Skierowany był do Szkoły Podstawowej nr 2 im. Marii Konopnickiej z Oddziałami Integracyjnymi i Szkoły Podstawowej nr 3 im. Juliana Tuwima.

– Z tych dwóch szkół wysłaliśmy 15 nauczycieli na studia podyplomowe o kierunkach specjalistycznych: edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu, terapia pedagogiczna, gimnastyka korekcyjna i edukacja włączająca. Studia ukończyli w ubiegłym roku – wyjaśnia Joanna Roszczuk.

– Kolejnym krokiem były remonty w obu placówkach. To duże inwestycje. I tak w SP nr 2 łączna wartość wszystkich inwestycji wyniosła 673 tys. zł. Powstała nowa toaleta dla uczniów z niepełnosprawnością oraz doposażono pozostałe toalety. Odmalowano sale lekcyjne, a w niektórych wymieniono podłogi i drzwi (muszą mieć szerokość 90 centymetrów – dop. rk.). Wymieniono panel w windzie, aby służył osobom z niepełnosprawnością, a na dwóch klatkach schodowych wyłożono tzw. kładki kontrastowe oraz wymieniono poręcz na klatce schodowej. Ponadto odmalowano hol szkoły, bibliotekę i stołówkę – wylicza Roszczuk.

Z kolei w „trójce” remonty kosztowały około 312 tys. zł. To odświeżenie ścian w salach lekcyjnych i wymiana podłóg. W szkole utworzono też dwa gabinety specjalistyczne: rewalidacyjne i logopedy. Oba gabinety wyposażono m.in. w pomoce dydaktyczne i specjalistyczne oprogramowanie. To również sale wyciszające dla dzieci ze specjalnymi potrzebami, są tam między innymi kołdry sensoryczne. Obecnie sale są meblowane.

W tzw. międzyczasie odbywały się szkolenia dla pracowników pedagogicznych i obsługi administracyjnej, łącznie około 70 osób. Przez rok dopracowywali dokumenty tj. indywidualne plany poprawy dostępności, wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia czy indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne.

Pracownicy kuchni dowiedzieli jak przygotowywać posiłki dla dzieci ze specjalnymi potrzebami żywieniowymi, np. dla osób, które mają nietolerancję na gluten lub laktozę. Część osób przeszła szkolenia z udzielania pierwszej pomocy.

Pomagali rodzice

Naczelnik Sienkiewicz nie ukrywa, że podczas trwania projektu zdarzyły się sytuacje, że szkoły skorzystały z pomocy rodziców. – Bywało i tak, że uczeń niedowidzący przynosił swój powiększalnik z domu, ponieważ szkoła nie posiadała odpowiedniego sprzętu. Doposażając szkoły w taki sprzęt zasięgnęliśmy opinii rodziców, którzy lepiej wiedzieli, czego potrzebuje ich dziecko. Teraz uczeń ma idealny powiększalnik mobilny i dodatkowo lupę przenośną do wykorzystania podczas zajęć w terenie – podkreśla naczelnik.

W szkołach pojawiły się też klawiatury dla osób słabowidzących, pętle indukcyjne (wspomagają osoby z niedosłuchem), krzesła i maty ewakuacyjne czy schodołaz (urządzenia pozwalające na bezpieczne transportowanie osób po schodach, bez zbyt dużego wysiłku opiekuna). Nie zabrakło szkoleń z obsługi tych wszystkich urządzeń.

Dzięki tym wszystkim pozytywnym zmianom po raz pierwszy w historii SP nr 2 uczy się dziewczynka na wózku inwalidzkim. – Projekt „Dostępnej Szkoły” jeszcze bardziej uświadomił mi, że dzieci z różnymi niepełnosprawnościami są wśród nas i powinniśmy zrobić wszystko, co możliwe, żeby pomóc im wszędzie lepiej funkcjonować. Po rozmowach z dyrektorami szkół podjęliśmy decyzję, że przy każdym remoncie w danej placówce będzie wprowadzany model dostępnej szkoły – podsumowuje naczelnik Irena Sienkiewicz.

Rafał Krzymiński

E-WYDANIE TYGODNIKA KRĄG

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content