Staże i kursy zawodowe dla uczniów. Powiat chce, by pomogła Unia

Powiat nowosolski przygotowuje się do kolejnego pozyskania funduszy europejskich na kształcenie zawodowe

Jak podkreśla Katarzyna Dzieńdziura, naczelniczka wydziału inwestycji, funduszy pomocowych i promocji w nowosolskim starostwie, zakończył się właśnie ponad 18-milionowy projekt, który trwał prawie siedem lat i skorzystała z niego młodzież ze wszystkich szkół ponadgimnazjalnych w powiecie nowosolskim. 

Po zebraniu dobrych doświadczeń powiat przymierza się do drugiej edycji projektu z nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej. Tym razem odbędzie się we współpracy z innymi powiatami pod szyldem Związku Powiatów Lubuskich. Każdy powiat, co oczywiste, będzie realizował przedsięwzięcia w nadzorowanych przez siebie szkołach.

– Chcielibyśmy wykorzystać całe nasze doświadczenie z tych siedmiu lat, a zaznaczam, że to było bardzo ważne wsparcie dla naszych szkół, nie tylko w zakresie infrastruktury – mówi Katarzyna Dzieńdziura. – Nasi uczniowie uczestniczyli w licznych zajęciach dodatkowych, przygotowywali się do egzaminów zawodowych i odbywali staże. Otrzymali też wsparcie psychologiczne, co było ważne w okresie pandemii. Obecnie jesteśmy na etapie przygotowywania diagnozy potrzeb, już wiemy, że mamy do dyspozycji jedną trzecią środków w porównaniu do poprzedniego budżetu. O tyle jest dobrze, że mamy już nowoczesne i bardzo dobrze doposażone pracownie zawodowe. A niezbędne nowe wyposażenie będzie wynikało głównie z bieżących potrzeb albo działań innowacyjnych czy nowych kierunków w szkołach, ustalimy to wspólnie z dyrektorami szkół. Jesteśmy już zresztą po pierwszym, wstępnym przeglądzie i ustaleniu priorytetów i zadań do realizacji – dopowiada Dzieńdziura.

Co wiemy na pewno? Planowane są wspomniane staże uczniowskie – ta forma wsparcia mocno się sprawdziła. Niektóre z nich trwały 150 godzin, inne aż 450, co pozwoliło na dobre zapoznanie się przyszłego pracownika z pracodawcą. Pierwsi uczniowie rozpoczęliby staże w drugim kwartale 2024 r. (wakacje). – Po rozmowach z dyrektorami chcielibyśmy też od nowego roku szkolnego 2024/2025 postawić na certyfikaty i tzw. umiejętności twarde, czyli kursy nadające uprawnienia jak np. spawania czy wysokościowe. Chodzi o to, aby każdy kurs kończył się zdobyciem określonego uprawnienia, a nasz uczeń miał dobre perspektywy na rynku pracy – wyjaśnia naczelniczka wydziału inwestycji, funduszy pomocowych i promocji w nowosolskim starostwie.

Rafał Krzymiński

E-WYDANIE TYGODNIKA KRĄG

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content