Nowa Sól inwestuje w drogi. W planach kolejne remonty

Na miejskich drogach sporo się dzieje. Remontowane są m.in. ulice Dąbrowskiego, Wyspiańskiego, Drzymały, Bankowa i Zamenhofa. W planach są kolejne inwestycje

Finiszują prace na osiedlu Kompozytorów, konkretnie na ulicach Chopina, Kilara, Kurpińskiego, Lutosławskiego, Nowowiejskiego i Karłowicza. Wykonawcą jest nowosolska firma KAMBUD. Mieszkańcy muszą liczyć się z utrudnieniami, bo wciąż częściowo zamknięte są odcinki tych ulic. W zakresie inwestycji jest położenie nawierzchni jezdni z kostki betonowej, budowa kanalizacji deszczowej i nowych chodników oraz montaż oświetlenia drogowego. Zadanie finansowane z budżetu miasta zamknie się w kwocie 6,4 mln zł.

– Na budowie firma natrafiła na wiele przeszkód, głównie na kolizje z siecią gazową, w szczególności na ul. Chopina – wyjaśnia Dariusz Buziuk, naczelnik Wydziału Dróg Miejskich, i dodaje, że inwestycja zakończy się w terminie, czyli w lipcu.

Poprawa bezpieczeństwa na dwóch ulicach

Na początku roku rozpoczął się remont w kwartale ulic Dąbrowskiego, Wyspiańskiego i Drzymały. Ponad połowa prac już za nami. W ramach tej inwestycji przebudowywane są jezdnie, chodniki i zjazdy, powstają również nowe miejsca postojowe w ciągu ulic.

Inwestycja przewiduje także przebudowę elementów kanalizacji deszczowej oraz oświetlenia ulicznego i przebudowę kolidujących sieci infrastruktury technicznej. Wykonawcą jest firma Bud-Dróg z Kożuchowa. Zadanie obejmuje przebudowę ul. Wyspiańskiego od istniejącego skrzyżowania z ul. Piłsudskiego do skrzyżowania z ul. Hutniczą, ul. Dąbrowskiego od skrzyżowania z ul. Piłsudskiego do skrzyżowania z ul. Wandy oraz przebudowę ul. Drzymały od skrzyżowania z ul. Wyspiańskiego do skrzyżowania z ul. Szkolną.

Nawierzchnia jezdni ul. Wyspiańskiego jest wykonywana z masy bitumicznej, natomiast nawierzchnia ulic Dąbrowskiego i Drzymały realizowana jest z wykorzystaniem istniejącej kostki kamiennej granitowej.

– O pozostawieniu kostki kamiennej w tym miejscu zdecydował konserwator zabytków – mówi Ewa Batko, rzecznik prasowa urzędu miejskiego.

Co już udało się zrobić? Ulica Dąbrowskiego (odcinek od ul. Wandy) do ulicy Drzymały jest już praktycznie gotowa, z wyjątkiem tzw. akodrenów odprowadzających wodę do rynien z dachu. Od ulicy Dąbrowskiego do wysokości szkoły trwają prace związane z ułożeniem nowych nawierzchni, z kolei od ulicy Parafialnej w stronę Piłsudskiego prace rozbiórkowe.

Na ulicy Drzymały, na odcinku od Dąbrowskiego do Wyspiańskiego, wykonano roboty przy układaniu nawierzchni jezdni, chodników i parkingów. Bud-Dróg działa też na fragmencie od Dąbrowskiego do ulicy Szkolnej, a na Wyspiańskiego prowadzi prace rozbiórkowe i układa krawężniki.

– Podczas przebudowy ulic wystąpiły problemy związane z istniejącymi szerokościami pasa drogowego. Gęsta zabudowa oraz istniejące okienka piwniczne wymuszały dokonanie korekt projektu budowlanego – wyjaśnia naczelnik Buziuk. – Na ulicy Wyspiańskiego wymaga korekty technologia wykonania konstrukcji jezdni – nie ukrywa naczelnik.

Będzie bezpieczniej, bo powstają dwa wyniesione przejścia dla pieszych w miejscach, w których często dochodziło do potrąceń: w sąsiedztwie parku przy ul. Wyspiańskiego i Dąbrowskiego przy szkole. Warto podkreślić, że o te zmiany prosili mieszkańcy.

Przebudowa w sąsiedztwie liceum

Miasto realizuje też przebudowę ulic Bankowej i Zamenhofa. Dostało na nią 2,4 mln zł dotacji z Rządowego Funduszu Polski Ład. Koszt inwestycji to 2,8 mln. Wykonawcą jest Przedsiębiorstwo Budowlano-Drogowe KAMBUD z Nowej Soli.

Na ul. Bankowej założono wymianę istniejącej nawierzchni  wraz z podbudową. Stara kostka kamienna zostanie wymieniona na nową kostkę granitową cięto-łupaną–płomieniowaną.

W planach są ścieżki rowerowe i chodniki, a na istniejących słupach pojawią się nowe oprawy oświetleniowe. Ulica Zamenhofa pozostanie jednokierunkowa. Miasto przewiduje tu frezowanie, wyrównanie i ułożenie nowej warstwy ścieralnej. Planowany jest parking na 49 miejsc, w tym cztery dla osób niepełnosprawnych. Po obu stronach będą nowe chodniki, kanalizacja deszczowa i 16 nowych lamp oświetleniowych. Kasztanowce prawie w stu procentach pozostają, wycięto tylko dwa z przyczyn zdrowotnych.

– Przy ulicy Bankowej ułożone są już krawężniki podbudowy, wkrótce rozpocznie się układanie nawierzchni z kostki granitowej – wyjaśnia naczelnik Buziuk.- Na ulicy Zamenhofa trwają roboty ziemne, układana jest też nowa kanalizacja deszczowa. Koniec prac nastąpi w listopadzie.

Droga do terenów inwestycyjnych

Firma Strabag Infrastruktura Południe z Wysokiej zajmuje się budową  trzeciego etapu drogi, która łączy rondo Województwa Lubuskiego z drogą wojewódzką nr 292. Miasto zyska dojazd do terenów inwestycyjnych w południowej części Nowej Soli. Strabag wycenił swoje usługi na 9 mln 578 tys. 856 zł, ma czas do czerwca 2023 r. Miasto przekazało już plac budowy.

W drugiej edycji Rządowego Funduszu Polski Ład miasto otrzymało dofinansowanie na budowę kilkunastu dróg na Pleszówku. Inwestycja pochłonie około 20 mln zł. Wykonawca rozpoczął od prac porządkowych, w tym tygodniu ruszą prace ziemne.

Trwa postępowanie przetargowe na wymianę nawierzchni chodników przy ulicach Kasprzaka, Traugutta i Kochanowskiego. Ponadto na części ul. Kasprzaka i Kochanowskiego zaplanowano wymianę warstwy ścieralnej nawierzchni jezdni.

W planach kolejne drogi…

– Przygotowujemy szereg nowych inwestycji – dopowiada Irena Lutowska, zastępca naczelnika Wydziału Dróg Miejskich. –  Projekty muszą być gotowe, dokumenty skompletowane, abyśmy mogli sięgnąć po dofinansowanie zewnętrzne: rządowe lub unijne. W tym roku zakończyliśmy trzy umowy na dokumentację projektową: łącznik z ulicy Wrocławskiej, ulica Śląska w tzw. małej strefie inwestycyjnej i na wspomnianą wymianę chodników.

Do końca 2022 miasto planuje zakończyć siedem kolejnych umów na dokumentację. Chodzi o  ulice Kossaka, Paderewskiego, Wielkopolską, Nowszą i prawy Pleszówek (druga strona Zielonogórskiej) oraz na drogi wewnętrzne na terenie byłej fabryki Odra. Miasto ma też podpisaną umowę na koncepcję projektową ulicy Głogowskiej – będzie gotowa w 2023 r.  Nowosolski magistrat przygotowuje się do rozbudowy ulic Długiej i Kaczkowskiego (do ronda PCK na ul. Przyszłości) oraz przebudowy ulic Drzewnej, Skargi, Podwale, Hutniczej i Zielonej. W pierwszej kolejności muszą powstać dokumentacje projektowe.

Rafał Krzymiński

E-WYDANIE TYGODNIKA KRĄG

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content