Majster znów ruszy na pomoc seniorom. Ten program cieszy się popularnością

Program Majster dla Seniora cieszył się olbrzymim wzięciem, dlatego będzie kontynuowany w 2024 r. W nowej edycji programu nowosolanie, posiadacze Nowosolskiej Karty Seniora w wieku 60 lat i więcej, skorzystają z większej ilości usług, m.in. hydraulicznych. Na realizację zadania urząd miejski wyda 50 tys. zł, czyli dwa razy więcej niż w zeszłym roku

Pomysł był prosty, wyręczyć seniorów w drobnych naprawach w gospodarstwie domowym. Nie każdy z nich jest przecież złotą rączką i potrafi np. udrożnić odpływ w zlewie. Nie każdy może też liczyć na wsparcie najbliższych.

Socjolodzy od lat biją na alarm, przybywa jednoosobowych gospodarstw domowych, z tej przyczyny grozi nam nie tylko epidemia samotności, ale i nierzadko związanej z nią bezradności.

Urząd miejski wychodzi tym społecznym problemom naprzeciw.

Seniorzy prosili o kolejną edycję

– Powodzenie programu Majster dla Seniora, który wprowadziliśmy w połowie zeszłego roku, przeszło nasze najśmielsze oczekiwania – mówi Karina Jarosz, wiceprezydent Nowej Soli ds. społecznych. – Oczywiście wiedzieliśmy, że jest zainteresowanie na bezpłatne usługi naprawcze dla seniorów. Tak wynikało ze Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych, którą wykonaliśmy w 2022 r. W zeszłym roku planowaliśmy realizację programu od sierpnia do połowy grudnia. Okazało się jednak, że już w listopadzie skończyła się pula pieniędzy zabezpieczona na ten cel w budżecie Nowej Soli. Nasi seniorzy z niecierpliwością czekali na kolejną edycję, dlatego podczas sesji poprosiliśmy radnych o przyjęcie uchwały podnoszącej dwukrotnie kwotę przeznaczoną na program. Obecnie mamy 50 tys. zł do w ydania na ten cel – podkreśla Jarosz.

Przez 2,5 miesiąca w ykonano blisko 300 usług dla 125 seniorów. Jakie były najpopularniejsze? To między innymi wymiana baterii umywalkowej, podłączenie pralki lub zmywarki, montaż i wymiana gniazdka elektrycznego, udrożnienie zatkanego odpływu, regulacja drzwi i okien.

– Pierwsza wersja programu była pilotażem, sprawdzaliśmy potrzeby seniorów. Znaliśmy je z diagnozy, ale wiadomo, potrzeby z czasem się zmieniają – podkreśla Tomasz Czerwoniak z wydziału spraw społecznych, koordynator programu Majster dla Seniora. – Byliśmy otwarci na uwagi seniorów, pytaliśmy, co im się podoba i czy jest to inicjatywa szyta na ich miarę. Otrzymaliśmy wiele pozytywnych opinii.

Będzie więcej usług

Podczas realizacji pierwszej edycji Majstra dla Seniora nowosolanie prosili o rozszerzenie zakresu darmowych usług naprawczych. Część z tych postulatów zostanie spełnionych, a konkretnie pięć. Do katalogu usług (liczy 24 pozycje) doszły: montaż rolety wewnętrznej lub żaluzji, wymiana syfonu pod zlewozmywakiem lub umywalką, wymiana wężyków hydraulicznych, uszczelnienie silikonem (wanna, brodzik, umywalka etc.) i wymiana i nasmarowanie zawiasów w meblu.

Kolejną zmianą jest to, że wybrana usługa ma dotyczyć jednego przedmiotu, tzn. jeśli senior zawnioskuje o wymianę gniazdka elektrycznego, to usługa ta będzie dotyczyć tylko jednego gniazdka. A co jeśli senior ma pięć gniazdek do wymiany w domu? Program Majster dla Seniora daje możliwość posiadaczowi Nowosolskiej Karty Seniora do skorzystania z maksymalnie trzech usług w danym roku. Zatem w tym przypadku wymiana trzech gniazdek zostanie potraktowana jako realizacja trzech usług i limit roczny zostanie wyczerpany.

– To ograniczenie zostało wprowadzone, bo chcemy, aby program był kierowany do osób najbardziej potrzebujących, samotnych, znajdujących się w gorszej sytuacji finansowej. Nie może być traktowany jako łatwy sposób zrobienia sobie remontu. A mieliśmy takie pojedyncze przypadki, że senior w ramach jednej usługi poprosił o wymianę aż dziesięciu gniazdek – skrupulatnie wyjaśnia Czerwoniak. I dodaje: – Nie ukrywajmy, chodzi nam też o to, aby pieniędzy starczyło dla większej liczby seniorów.

Jest jeszcze jedna zmiana w programie. Po złożeniu wniosku w urzędzie miejskim, zostanie on przekazany do realizacji majstrowi, który podejmie telefoniczną próbę umówienia się na wizytę. Jeśli senior trzykrotnie nie odbierze telefonu od majstra, wniosek o realizację usługi zostaje anulowany (chodzi o uszanowanie czasu wykonawcy, jak i pozostałych seniorów oczekujących w kolejce na realizację swoich usług). W takiej sytuacji senior może złożyć ponownie wniosek, oczekując w kolejce na swoją kolej.

Nabór wniosków ruszy w marcu

Miasto wkrótce przystąpi do wyboru majstra. W sytuacji, gdy uda się procedurę wyboru zakończyć w lutym, od marca rozpocznie się przyjmowanie wniosków od seniorów, którzy ukończyli 60. rok życia i są mieszkańcami Nowej Soli. Dokumentem uprawniającym do bezpłatnych usług naprawczych jest Nowosolska Karta Seniora. Limit trzech usług przysługuje na kartę seniora, nie na gospodarstwo domowe, a to oznacza, że para seniorów mieszkająca pod jednym dachem w danym roku może skorzystać z sześciu usług.

Realizacja usług dotyczy wyłącznie robocizny. To zainteresowany senior musi zakupić materiały potrzebne do naprawy, czyli majster bezpłatnie wymieni gniazdko, ale nie przyniesie go ze sobą do domu seniora. Urząd miejski nie pokryje kosztów zakupu nowej klamki do drzwi i zmywarki. Nie zapłaci za odmalowanie mieszkania lub wymianę płytek ściennych w łazience, bo to są większe remonty, które nie wchodzą w zakres programu Majster dla Seniora.

Przypomnijmy też, nie mogą to być naprawy wymagające natychmiastowej interwencji. Majster nie jest całodobowym pogotowiem technicznym. Majster będzie miał dwa tygodnie na realizację zadania, od momentu przekazania mu zlecenia, a nie od daty złożenia wniosku przez seniora. Jeśli będzie dużo zamówień, to termin zostanie wydłużony o kolejny tydzień.

Urzędnicy myślą o bezpieczeństwie seniorów. Po złożeniu wniosku do Tomasza Czerwoniaka, koordynatora programu, poinformuje on zainteresowanych, kto będzie wykonawcą usługi, przy okazji poda też seniorowi numer telefonu tej osoby. Ma to zapobiec ewentualnym oszustwom. – W zeszłym roku mieliśmy taki pojedynczy przypadek, że senior nie zamawiał usługi naprawczej, a ktoś do niego zadzwonił powołując się na majstra. Chcemy zapobiec podobnym przypadkom – przekonuje wiceprezydent Jarosz.

Rafał Krzymiński

*

Usługi, które mogą być zgłaszane do realizacji w ramach programu:

* usunięcie nieszczelności baterii/wymiana głowic w bateriach,
* odpowietrzenie grzejnika,
* podłączenie pralki/suszarki,
* podłączenie zmywarki,
* udrożnienie zatkanego odpływu,
* montaż/naprawa/wymiana klamki w drzwiach/oknie,
* montaż/wymiana zamku w drzwiach,
* montaż/wymiana deski klozetowej,
* naprawa zepsutej spłuczki,
* uszczelnienie okien,
* regulacja drzwi/okien,
* nasmarowanie zawiasów drzwiowych,
* przymocowanie luster, obrazów, karniszy, uchwytów, półek itp.,
* montaż/wymiana gniazdka elektrycznego/włącznika,
* montaż/wymiana i/lub podłączenie żyrandola, lampy, taśmy
ledowej itp.,
* wymiana żarówki, halogenu, jarzeniówki,
* regulacja śrub, zawiasów/mocowań,
* montaż rolety wewnętrznej lub żaluzji,
* wymiana syfonu pod zlewozmywakiem lub umywalką,
* wymiana wężyków hydraulicznych,
* uszczelnienie silikonem (wanna, brodzik, umywalka etc.),
* wymiana i nasmarowanie zawiasów w meblu.

E-WYDANIE TYGODNIKA KRĄG

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content