Majster dla Seniora to strzał w dziesiątkę!

Nowosolscy seniorzy są bardzo zadowoleni z usług majstra. – Uruchomiliśmy ten program społeczny, wsłuchując się w głosy ze środowiska nowosolskich seniorów, którzy sygnalizowali nam problemy z bieżącymi naprawami w domach np. urwanym wieszakiem, czy zepsutą klamką przy drzwiach – mówi prezydent Jacek Milewski

Bogusławie Zubkowskiej w listopadzie zeszłego roku zepsuły się dwa kontakty. Bezskutecznie szukała wsparcia u sąsiadów i znajomych, a synowie nie mieli czasu ani możliwości jej pomóc. – Przeczytałam w „Kręgu” o majstrze dla seniorów i bez wahania postanowiłam złożyć wniosek – opowiada pani Bogusława. – Jestem bardzo zadowolona, bo w grudniu przyszedł do mnie miły pan i szybko i profesjonalnie naprawił usterkę. Wcześniej zadzwonił i umówił się na spotkanie. Polecam wszystkim nowosolskiego majstra. Do końca tego roku jeszcze daleko, dlatego jeszcze nie wiem, o jaką usługę poproszę tym razem – podkreśla Zubkowska.

Andrzej Łusiewicz podpatrzył ten pomysł w Świebodzinie, gdzie od początku 2022 r. działa program Majsterkowicz dla Seniora 60 plus. – W tym mieście mam partnerkę Annę i ona opowiedziała mi o tym, że seniorzy są tam z tego programu bardzo zadowoleni. Bardzo dziękuję za pomoc i otwartość panu prezydentowi Jackowi Milewskiemu i pani wiceprezydent Karinie Jarosz, którzy najpierw przychylili się do inicjatywy stworzenia Nowosolskiej Karty Seniora, a potem zajęli się programem Majster dla Seniora – mówi pan Andrzej. – Zadowolone są zwłaszcza seniorki, miały spore kłopoty np. z wkręceniem żarówki i naprawą kranu. Nie wszyscy są przecież samodzielni, a majster bardzo ułatwił im życie – przekonuje Łusiewicz, który działa m.in. w Powiatowej Radzie ds. Seniorów. Uczęszcza też na zajęcia do Dziennego Domu Senior+ w Centrum Aktywności Społecznej przy ul. Kasprowicza.

Z uwagi na zasługi dla nowosolskich seniorów Łusiewicz otrzymał od prezydenta Milewskiego Nowosolską Kartę Seniora z numerem jeden!

Miasto ogłosiło konkurs na majstra, wygrała go Nowosolska Złota Rączka. – Pan Tomasz przekazuje mi wszystkie zgłoszenia, mam dwa tygodnie na realizację usługi – mówi Marek Wiśniewski, właściciel firmy. – Dzwonię do seniorów i umawiam się na spotkanie z kilkudniowym wyprzedzeniem, a na dzień przed wizytą jeszcze potwierdzam, że przyjadę. Nie zawsze jestem w stanie podać dokładnej godziny, bo np. mam do wymiany prostą baterię prysznicową, a praca nieoczekiwanie się przedłuża – pojawiają się kłopoty techniczne. Zdarza się, że umawiam się na drugą wizytę, cóż muszę pojechać do sklepu i kupić potrzebne materiały. Co do zasady to jest obowiązek seniora, ale jeśli to osoba z niepełnosprawnością, na wózku inwalidzkim, to wyręczam ją w tym obowiązku. Nie wyobrażam sobie, żebym w tej sytuacji mógł zostawić seniora bez pomocy – podkreśla pan Marek.

Mamy więcej usług

Pierwsza edycja programu Majster dla Seniora okazała się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę, dlatego prezydent Jacek Milewski nie miał najmniejszych wątpliwości, że potrzebna jest kontynuacja. Ponadto zwiększono kwotę na realizację zadania, urząd miejski wyda na niego 50 tys. zł, czyli dwa razy więcej niż w zeszłym roku.

– Druga edycja programu została wzbogacona o pięć dodatkowych usług: montaż rolety wewnętrznej lub żaluzji, wymianę syfonu pod zlewozmywakiem lub umywalką, wymianę wężyków hydraulicznych, uszczelnienie silikonem (wanna, brodzik, umywalka etc.) i wymianę i nasmarowanie zawiasów w meblu – wylicza szczegółowo Tomasz Czerwoniak z Wydziału Spraw Społecznych, koordynator programu. – W przypadku naprawy spłuczki, ograniczyliśmy usługę do spłuczki niezabudowanej, ponieważ program Majster dla Seniora realizuje drobne usługi naprawcze niewymagające dużych nakładów pracy, a nie usługi remontowo-budowlane.

– Czy jest jakaś wizyta, która szczególnie utkwiła majstrowi w pamięci?

– Bardzo dobrze pamiętam panią, której wbiłem gwoździa w ścianę, żeby powiesić zegarek – wspomina Marek Wiśniewski. – Mieszkanka była wzruszona i szczęśliwa, poruszyła mnie ta historia. Pani tłumaczyła, że nie mogła liczyć na pomoc sąsiadów. Innej pani wymieniłem żarówkę, bo jej synowie mieszkają daleko. Niektórzy samotni seniorzy chcą po prostu porozmawiać. Jedna pani poczęstowała mnie nawet pysznymi plackami ziemniaczanymi. To bardzo wdzięczna robota – podkreśla pan Marek.

Pamiętajmy o bezpieczeństwie!

Miasto pomyślało też o bezpieczeństwie seniorów, bo w zeszłym roku zdarzyło się, że ktoś podszywał się pod majstra.

– Usługa jest realizowana, gdy senior wykaże inicjatywę i złoży wypełniony formularz w urzędzie miejskim. Nie ma mowy o tym, aby to majster jako pierwszy dzwonił do mieszkańca z propozycją realizacji usługi. Ponadto usługa jest bezpłatna, nikt nie ma prawa od państwa żądać wynagrodzenia za zrealizowanie usługi – wyjaśnia Tomasz Czerwoniak.

– Dla zwiększenia poczucia bezpieczeństwa, składając formularz w urzędzie warto poprosić urzędnika w biurze podawczym o numer telefonu do majstra, wprowadzić go do swojego telefonu i gdy ten zadzwoni, senior będzie wiedzieć, że to telefon od właściwego majstra. Na życzenie seniora majster może się wylegitymować, posiada bowiem specjalne zaświadczenie od prezydenta, że wykonuje usługi naprawcze w imieniu Miasta Nowa Sól.

Apel do seniorów

Miasto ma też prośbę do seniorów. – Chcielibyśmy zaapelować do seniorów o pewną dyscyplinę, szanujmy czas pana Marka – apeluje T. Czerwoniak. – Zgodnie z regulaminem programu, gdy majster przyjeżdża na wizytę i nie zastanie nikogo w domu, usługa naprawcza jest anulowana, a senior chcąc mieć zrealizowaną usługę w innym terminie, musi ponownie złożyć wniosek. Trafia jednak na koniec kolejki oczekujących.

Skąd ten apel? – dociekamy.

– W zeszłym roku dwukrotnie czekałem półtorej godziny w deszczu, bo umówionych seniorów na konkretną godzinę i dzień nie było w domu. Większość naszych mieszkańców jednak bardzo cieszy się z mojej wizyty, są punktualni i wdzięczni za pomoc – spieszy z wyjaśnieniem Marek Wiśniewski.

Na usługę Majster dla Seniora mogą liczyć posiadacze Nowosolskiej Karty Seniora w wieku 60 lat i więcej. Limit trzech usług rocznie przysługuje na kartę seniora, nie na gospodarstwo domowe, a to oznacza, że para seniorów mieszkająca pod jednym dachem, w danym roku może skorzystać z sześciu usług!

Prezydent słucha mieszkańców

– Uruchomiliśmy ten program społeczny, wsłuchując się w głosy ze środowiska nowosolskich seniorów, którzy sygnalizowali nam problemy z bieżącymi naprawami w domach np. urwanym wieszakiem, czy zepsutą klamką przy drzwiach – mówi prezydent Jacek Milewski. I dodaje: – I doszliśmy do wniosku, że warto wyjść z inicjatywą i pomóc seniorom. Bardzo dziękuję za profesjonalizm i wielkie serce do tego projektu panu Tomaszowi Czerwoniakowi, koordynatorowi „Majstra dla seniora” i całemu Wydziałowi Spraw Społecznych. Będziemy kontynuować to zadanie. Pojawił się też pomysł przygotowania specjalnego programu dla osób z niepełnosprawnościami w każdym wieku. To jest jeszcze jednak melodia przyszłości. Nie zapominamy jednak o osobach potrzebujących i zwracamy uwagę na „drobiazgi”, które dla nowosolan mają ogromne znaczenie. Seniorzy to doceniają, dziękujemy za zaufanie – podkreśla prezydent.

Pomysł był prosty, wykonać za seniorów drobne naprawy w gospodarstwie domowym. Nie każdy z nich przecież posiada umiejętności techniczne i potrafi sobie poradzić np. z udrożnieniem odpływu w zlewie czy wymianą syfonu pod zlewozmywakiem. I nie każdy może liczyć na pomoc najbliższych. Badania socjologiczne nie pozostawiają złudzeń, przybywa osób samotnych i bezradnych.

300 usług

125 nowosolskich seniorów od sierpnia do listopada 2023 r. skorzystało z około 300 usług naprawczych. Najpopularniejsze z nich to wymiana baterii umywalkowej, podłączenie pralki lub zmywarki, montaż i wymiana gniazdka elektrycznego, udrożnienie zatkanego odpływu, regulacja drzwi i okien.

Pierwsza wersja programu była pilotażem, urzędnicy sprawdzali potrzeby seniorów. Owszem, znali je ze Strategii Rozwiazywania Problemów Społecznych z 2022 r., ale jak wiadomo potrzeby z czasem się zmieniają. Seniorzy prosili miasto o rozszerzenie darmowego pakietu usług i tak się stało. Do katalogu usług doszło pięć pozycji (teraz liczy 24).

Zmiany w programie

Kolejną zmianą jest to, że wybrana usługa będzie dotyczyć tylko jednego przedmiotu tzn. jeśli senior zawnioskuje o wymianę gniazdka elektrycznego, to majster wymieni tylko jedno gniazdko. Program Majster dla Seniora daje możliwość posiadaczowi Nowosolskiej Karty Seniora do skorzystania z maksymalnie trzech usług w danym roku. Wymiana trzech gniazdek zostanie potraktowana jako realizacja trzech usług i limit roczny zostanie wyczerpany. To ograniczenie wprowadzono, bo jak usłyszeliśmy w magistracie, program jest skierowany do osób najbardziej potrzebujących, samotnych i znajdujących się w gorszej sytuacji finansowej

Przypomnijmy jednak, że realizacja usług dotyczy wyłącznie robocizny. To zainteresowany senior musi zakupić materiały potrzebne do naprawy, czyli majster bezpłatnie wymieni gniazdko, ale nie przyniesie go ze sobą do domu seniora.

Urząd Miejski w Nowej Soli nie pokryje kosztów zakupu nowej klamki do drzwi i zmywarki. Nie zapłaci za odmalowanie mieszkania lub wymianę płytek ściennych w łazience, bo to są większe remonty, które nie wchodzą w zakres programu Majster dla Seniora. Nie mogą to być naprawy wymagające natychmiastowej interwencji. Majster nie jest całodobowym pogotowiem technicznym!

Majster będzie miał dwa tygodnie na realizację zadania, od momentu przekazania mu zlecenia, a nie od daty złożenia wniosku przez seniora. Jeśli będzie dużo zamówień, to termin ten zostanie wydłużony o kolejny tydzień.

Jest jeszcze jedna zmiana w programie. Po złożeniu wniosku w urzędzie miejskim, zostanie on przekazany do realizacji majstrowi, który podejmie telefoniczną próbę umówienia się na wizytę. Jeśli senior trzykrotnie nie odbierze telefonu od majstra, wniosek o realizację usługi zostaje anulowany (chodzi o uszanowanie czasu wykonawcy, jak i pozostałych seniorów oczekujących w kolejce na realizację swoich usług). W takiej sytuacji senior może złożyć ponownie wniosek, oczekując w kolejce na swoją kolej.

Rafał Krzymiński

Usługi, które mogą być zgłaszane do realizacji w ramach programu:

* usunięcie nieszczelności baterii/wymiana głowic w bateriach

* odpowietrzenie grzejnika

* podłączenie pralki/suszarki

* podłączenie zmywarki

* udrożnienie zatkanego odpływu

* montaż/naprawa/wymiana klamki w drzwiach/oknie

* montaż/wymiana zamku w drzwiach

* naprawa zepsutej spłuczki

* uszczelnienie okien

* regulacja drzwi/okien

* nasmarowanie zawiasów drzwiowych

* przymocowanie luster, obrazów, karniszy, uchwytów, półek itp.

* montaż/wymiana gniazdka elektrycznego/włącznika

* montaż/wymiana i/lub podłączenie żyrandola, lampy, taśmy ledowej itp.

* wymiana żarówki, halogenu, jarzeniówki

* regulacja śrub, zawiasów/mocowań

* montaż rolety wewnętrznej lub żaluzji

* wymiana syfonu pod zlewozmywakiem lub umywalką

* wymiana wężyków hydraulicznych

* uszczelnienie silikonem (wanna, brodzik, umywalka etc.)

* wymiana i nasmarowanie zawiasów w meblu.

 

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content